Consilierul onorific al ministrului Educației, Radu Szekely, confruntat de o directoare de școală: Educația nu e fraierul sistemului, dar de aici s-a început, pentru că măsurile trebuiau luate înainte de 1 septembrie, când începe școala / Directoare: Este vorba despre cinism

Foto: captură TVR Info

Radu Szekely, consilierul ministrului Educației și Cercetării, a explicat duminică, 10 august, la emisiunea InfoEdu, că „educația nu e fraierul sistemului”, însă că primul pachet de măsuri fiscal-bugetare adoptat a vizat în primul rând acest domeniu întrucât este „sistemul care trebuia să economisească pe baza unui calendar de la care nu ne puteam abate”. Concret, a fost necesar ca aceste măsuri să fie adoptate înainte de începerea școlii, pe 1 septembrie, a declarat acesta.

Declarațiile sale vin în contextul în care, în cadrul emisiunii, directoarea Colegiul Național „Constantin Diaconovici Loga”, Violeta Estrella Bontilă, a afirmat că „cei care au luat acest măsuri” sunt caracterizați de „cinism”.

Consilierul Radu Szekely a declarat că nu a fost vorba de cinism, ci de necesitatea „de a implementa niște măsuri”, lucru care s-a întâmplat cu respectarea calității actului educațional.


„Nu vreau să devină o polemică, pentru că nu despre asta este vorba, dar aș vrea să o asigur pe doamna directoare care a spus că s-au luat măsurile din educație cu cinism că nu a fost un cinism pe care eu să-l fi identificat. Pur și simplu era o nevoie de a implementa niște măsuri și am încercat să găsim sau au încercat colegii din Ministrul Educației să găsească cele mai bune soluții, gândindu-ne și la calitatea educației și la actul educațional pe care îl primesc copiii”.

Scopul pe termen lung al acestor măsuri este acela de a crește calitatea actului educațional, în contextul rezultatelor slabe înregistrate în timp în acest domeniu.

„Nu, vorbim acum despre discursul din partea critică a ministerului, însă, la nivel de minister, s-a vorbit și despre calitatea educației, ce înseamnă pentru pentru elevi. Într-adevăr, categoria cea mai afectată de aceste măsuri acum sunt profesorii. Scopul, evident, este, pe termen lung, creșterea calității actului educațional. Am avut rezultate foarte slabe în sistemul de învățământ de-a lungul timpului. Evident că trebuie să facem ceva pentru asta, aceste măsuri nu sunt în acest scop. S-a tot repetat acest lucru”.

Imediat după însă, Radu Szekely a afirmat că scopul măsurilor adoptate în Educație este acela de a reduce deficitul bugetar al țării.

„Măsurile sunt luate pentru a reuși să reducem deficitul bugetar al țării. Educația nu este nici fraierul, o să folosesc termeni neacademici, nu este fraierul sistemului, ca să economisim doar la Educație. Dar de aici s-a început, pentru că era sistemul care trebuia să economisească pe baza unui calendar de la care nu ne putem abate. Școala începe pe 1 septembrie, măsurile trebuiau luate înainte de 1 septembrie”.

Acesta a punctat faptul că acest efort de redresare economică nu va fi făcut doar de angajații din învățământ, ci de „întreaga țară”, timp de 1-2 ani. După această perioada de timp, reprezentanții MEC „speră” că se va putea reveni la , însă acest lucru nu e garantat.

„Însă este un efort pe care îl face întreaga țară, îl vor face și alte sectoare publice, îl face și cetățeanul de rând plătind 2% în plus la TVA, CASS-ul pe care îl plătesc pensionarii. Este un efort cumva împărțit la nivel societal. Educația trebuie să facă asta. Eu sper și sperăm cu toții ca măsurile să se implementeze un an, doi, timp în care să începem să construim și să revenim la niște […]. Nu este o garanție, pentru că nu știm cât va produce economia țării […]”.

Drept răspuns, directoarea Violeta Bontilă a contrazis explicațiile oferite de consilier și a subliniat încă o dată că a fost vorba de cinism atunci când au fost adoptate măsurile de austeritate în domeniul Educației.


„[…]aș dori, cu tot respectul, să îi spun domnului consilier că este vorba despre cinism atunci când elevii sunt tratați ca bănci în sala de clasă, atunci când elevii din rural vor fi cei care vor suferi și vor merge, poate de la ora 6 dimineața, treziți de la ora 5, în alte școli unde nu se știe dacă li se vor putea asigura condițiile pe care le-au avut anterior. Este vorba despre cinism, pentru că ne gândim la elevi”.

Exit mobile version