Consiliul Economic și Social a dat aviz favorabil proiectului de ordonanță privind suma forfetară pentru elevii navetiști / Deși nu susține suma forfetară pe termen lung, CES propune o soluție pentru gratuitate la transport

Foto: © Photovs | Dreamstime.com

Consiliul Economic și Social (CES) a avizat favorabil, în ședința din data de 15 noiembrie, proiectul de ordonanță privind creșterea alocației forfetare pentru elevii navetiști, proiect contestat de unele asociații de elevi și părinți (n. red. asociațiile elevilor din Constanța, Vâlcea, Ilfov, și alte câteva, plus Federația Națională a Părinților și Aparținătorilor Legali – FePal) și susținut de altele (n. red. Consiliul Național al Elevilor și Federația Părinților – Edupart). Avizul CES este unul consultativ.

Consiliul Economic și Social (CES) a dat aviz favorabil proiectului trimis de ministerul Educației privind decontarea unei sume forfetare pentru transportul navetiștilor. Este vorba despre proiectul de ordonanță care prevede creșterea alocației forfetare pentru elevii navetiști, în forma propusă de fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu.

CES oferă și o soluție pentru a se asigura gratuitatea transportului elevilor și nu suma forfetară. Ministerul Educației ar trebui să aibă un termen limită până la care să adopte normele metodologice pentru aplicare.

“Modul prin care ar putea fi asigurat într-un final gratuitatea elevilor pe transport este relaționarea Guvernului prin Ministerul Dezvoltării Lucrărilor și Administrației Publice cu autoritățile publice locale de la nivel județean, care de fapt sunt entitățile responsabile de încheierea contractelor de delegare a gestiunii serviciului public de transport cu operatorii privați. Deși termenul legal pentru încheierea contractelor este 31 decembrie 2022, conform datelor furnizate de autoritatea Națională de reglementare pentru serviciile comunitare de utilități publice, există sub 5 consilii județene care au finalizat procedurile de atribuire a contractelor.

În situația în care termenul ar fi respectat și de la nivel guvernamental, ar exista o mai bună comunicare și metode de sprijin pentru consiliile județene, atunci gratuitatea elevilor ar putea fi asigurată prin bugetul de stat prin cote defalcate din TVA virate către consiliile județene. Totuși această măsură ar putea fi implementată abia atunci când toate consiliile județene vor fi încheiat contracte de delegarea gestiunii serviciului public și implicit componenta transportului intrajudețean va deveni un serviciu public. Având în vedere efectele nocive pe care nedecontarea cheltuielilor de transport al elevilor le are asupra calității actului educațional, fiind o directă consecința a creștere accelerate a ratei abandonului școlar, este necesar ca Ministerul Educației, să-i fie fixat un termen limită până la care să adopte normele metodologice propuse la articolul 84 alineatul 112“, se arată în documentul de la CES, consultat de EduPedu.ro.

Consiliul Economic Social mai spune că, pe termen lung, suma forfetară nu este o soluție: “oferirea acestei sume forfetare care într-adevăr acoperă o bună parte din situațiile elevilor navetiști, nu impune nici un blocaj pentru operatorii de transport atunci când vine vorba de majorarea prețului abonamentelor biletelor. Practic nu există garanția că peste o lună, suma forfetară de care vor beneficia elevii navetiști va fi suficientă și atunci”.

CES mai remarcă și faptul că este necesară extinderea posibilității de a beneficia de curse specializate de tip transport școlar și pentru comune, având în vedere faptul că, de multe ori, există elevi care sunt nevoiți să parcurgă distanțe mari între satele componente ale comunei pentru a ajunge la unitatea de învățământ în care sunt școlarizați:

“Actuala reglementare în domeniul transportului elevilor este oferită de OUG 50 / 2021 care aduce modificări asupra articolului 84 din legea Educației Naționale nr 1/2011. În prezent, ordonanța de urgență mai sus enunțată se află în continuare pe circuitul parlamentar, astfel încât există un semn de întrebare cu privire la modul în care Guvernul, în ansamblul său, se poziționează pe marginea acestui subiect, ținând cont de faptul că își dorește modificarea tot printr-o ordonanță de urgență, a unor reglementări impuse tot de către guvern“.

Potrivit proiectului de ordonanță, trimis spre CES pentru avizare, suma forfetară lunară decontata este de 60 de lei/lună pentru distanţa de 3 km. Pentru distanţele ce depăşesc 3 km, suma de 60 lei/lună se suplimentează cu 6 lei/lună pentru fiecare kilometru. În cazul în care tarifele practicate sunt mai mari decât suma forfetară, aceasta poate fi majorată cu până la 50%, dar nu mai mult decât contravaloarea documentelor de transport prezentate de către elevii care solicită suplimentarea sumei forfetare. În acest caz sumele se decontează pe baza documentelor de transport emise de operatorii de transport. În situația în care suma forfetară lunara majorată cu 100% nu acoperă cheltuielile lunare de transport privat pe bază de abonament / pachet de bilete, diferența poate fi decontată din bugetele consiliilor locale.

În municipii și orașe elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal care frecventează cursurile unei unități de învățământ de stat, particulare sau confesionale autorizate, pot beneficia de transport specializat de tip curse școlare pentru transportul de la / și până la unitatea de învățământ. Acoperirea cheltuielilor pentru transportul specializat se asigură din bugetul de stat prin transfer către unitățile administrativ teritoriale, potrivit OUG, avizată de CES.

Foto: © Photovs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version