Consiliul Național al Elevilor și Asociația Părinților Edupart anunță că susțin proiectul de ordonanță al Ministerului Educației prin care sumele pentru decontarea transportului elevilor navetiști cresc de 4 ori

10.526 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Organizațiile partenere ale Ministerului Educației – Consiliul Național al Elevilor și Federația Părinților Edupart – anunță că susțin proiectul de ordonanță care decontează naveta elevilor cu sume mai mari decât în prezent, potrivit unui comunicat comun. Anunțul vine în contextul în care aceste organizații au avut o poziție clară pentru gratuitate și nu pentru decont, în dezbaterea publică pe tema proiectului, organizată în ultimele zile de mandat de fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

Sunt aproape 200 de mii de elevi din România care fac naveta în anul școlar 2022-2023, potrivit estimărilor făcute de Ministerul Educației.

În acest moment în zona organizațiilor neguvernamentale sunt două „tabere” care susțin gratuitatea la transportul elevilor: cea a CNE și FNAP, care coabitează cu Ministerul Educației și care obțin sau promovează soluțiile de compromis pe care instituția le promovează sau le girează cu propuneri venite chiar de la CNE. Cealaltă „tabără” este formată din Asociațiile Elevilor din Constanța, Vâlcea, Ilfov, și alte câteva, plus Federația Națională a Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL) – toate acestea critică deschis Ministerul Educației și nu susțin sub nicio formă proiectul de OUG, pe care-l prezintă ca o copie a OUG 50, contestată de o parte din aceste organizații la CCR.

Discursul CNE și FNAP a fost până acum unul de susținere, în mandatul actualului ministru, Ligia Deca, cel puțin pe problema transportului elevilor. Organizațiile promovează porin comunicatul de miercuri chiar o disculpare a Ministerului Educației în spațiul public, pe tema transportului, spunând că „problema nu se mai află doar în curtea Ministerului Educației și nu este justificat să acuzăm doar această instituție pentru faptul că elevii nu au, realmente, cu ce să ajungă la școală”.

Reamintim că fostul ministru Sorin Cîmpeanu a lăsat peste 130 de mii de elevi navetiști fără bani de transport la școală pe o schemă paralelă cu Legea. Acesta răbufnea la adresa unei eleve, în primăvara anului trecut: “Aloo, domnișoară, ai cumva pregătire juridică? Vom vedea cine are dreptate”. Eleva îi spunea că se va ajunge exact în situația din prezent.

Ministerul Educației a promovat un proiect de ordonanță de urgență care este similar celui contestat la Curtea Constituțională, în care sumele decontate cresc, dar care nu asigură gratuitatea.

Mai multe asociații ale elevilor și Federația părinților FEPAL au solicitat marți chiar revocarea Ligiei Deca pentru că a ales să continue demersurile de promovare a proiectului de OUG privind decontul. Reamintim că, potrivit legii în vigoare, elevii trebuie să beneficieze de gratuitate, însă printr-o serie de ordonanțe de urgență și legi, Legea Educației a fost modificată și în prezent sunt decontate anumite sume pentru elevi, cel puțin la nivel teoretic. În practică, elevii se plâng că nu există aplicabilitate, iar banii nu ajung la ei în multe cazuri, iar când primesc decont, sumele sunt foarte mici raportate la prețurile biletelor și abonamentelor actuale.

Redăm comunicatul CNE și FNAP:

„În contextul în care ieri, Consiliul Economic și Social a avizat favorabil proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, prin care se propune introducerea unei sume forfetare oferite elevilor navetiști, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților anunță că susțin demersul inițiat de Ministerul Educației și conturat împreună cu partenerii de dialog social ai autorităților din domeniul educației, reprezentative la nivel național.

Deși alocarea unor sume forfetare nu reprezintă soluția care ar rezolva problema pentru totdeauna, ea este o variantă agreată ca reprezentând o rezolvare pe termen scurt pentru obstacolele cu care se confruntă zilnic elevii navetiști. Vorbim de o creștere de 4 ori a sumelor pe care statul le oferă la acest moment tinerilor care sunt școlarizați într-o altă localitate decât cea de domiciliu și, mai mult decât atât, reprezintă un sprijin în plus pentru elevii care locuiesc în localități care nu fac parte din traseele practicate de operatorii de transport, fiind astfel nevoiți să recurgă la alte metode pentru a ajunge la școală, uneori ajungând să se pună în pericol prin călătorii cu mijloace de transport aparținând unor necunoscuți. Totodată, în ceea ce privește constituționalitatea proiectului, atragem atenția, pe de-o parte, că doar judecătorii CCR se pot pronunța asupra acestui aspect și că, pe de altă parte, aprobarea unei soluții pe termen scurt nu ar putea fi amânată ori de câte ori Curtea Constituțională amână pronunțarea asupra OUG 50/2021.

În contextul în care rata abandonului școlar și prețurile practicate de operatorii de transport cresc pe zi ce trece, atragem cu fermitate atenția Guvernului că este imperioasă reluarea activității grupului de lucru interministerial constituit la cererea Consiliului Național al Elevilor, în așa fel încât soluția finală să poată fi conturată până la începutul anului 2023. Problema nu se mai află doar în curtea Ministerului Educației și nu este justificat să acuzăm doar această instituție pentru faptul că elevii nu au, realmente, cu ce să ajungă la școală. În cazul în care autoritățile statului nu vor identifica o soluție pertinentă în următoarele câteva săptămâni, lista celor vinovați se extinde și cuprinde inclusiv reprezentanții Ministerului Finanțelor, ai Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cât și ai Ministerului Transporturilor. Toate aceste instituții ar trebui să lucreze împreună, alături de organizațiile reprezentative la nivel național ale elevilor și ale părinților pentru a ajunge la consens pe tema transportului elevilor.

În acest sens, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților solicită convocarea de urgență a grupului de lucru amintit anterior, la care să fie invitate toate instituțiile cu atribuții în domeniul transportului, cât și reprezentanți ai autorităților locale. Nu mai există niciun motiv justificat pentru amânarea activității acestuia”.

Informații de context

În data de 15 septembrie, Ordonanța de urgență privind alocația “forfetară” pentru transportul elevilor a fost pusă în dezbatere publică, după ce cu o zi înainte ministrul de atunci, Sorin Cîmpeanu l-a prezentat în Guvern fără să îl pună în transparență instituțională și să poată fi consultat, lucru sesizat și de mai multe asociații de elevi.

Cîmpeanu spunea că elevii pot solicita acordarea în avans a sumei forfetare lunare, iar alocația se plătește din bugetul ministerului. – detalii aici

Mai multe organizații ale elevilor și Federaţia Părinţilor şi Aparţinătorilor Legali au cerut Guvernului, în aceeași zi, să nu aprobe ordonanța de urgență privind alocația “forfetară” pentru transport pe motiv că “ordonanța prevede decontarea transportului parțial, nu gratuitate” – mai multe detalii aici

Inițial, în proiectul pus în dezbatere suma forfetară lunară era de 50 de lei/lună pentru distanţa de 3 km. Pentru distanţele ce depăşesc 3 km, suma de 50 lei/lună se suplimenta cu 5 lei/lună pentru fiecare kilometru.

O săptămână mai târziu, pe 22 septembrie, Ministerul Educației a fost de acord cu dublarea alocației forfetare și cu dublarea sumelor alocate în funcție de distanță, așa cum a propus Consiliul Elevilor, adică la valoarea de 60 de lei/lună pentru distanţa de 3 km. Pentru distanţele ce depăşesc 3 km, suma de 60 lei/lună se suplimentează cu 6 lei/lună pentru fiecare kilometru – detalii aici


4 comments
  1. Vin cu un exemplu din comuna mea, plătesc aproximativ 500 de lei lunar pentru abonament la autobuz, de la școală am primit abia în 15 noiembrie decontare a care nu era mai mult de aproximativ 85 de lei pe lună, ei bine unde este egalitatea aici?
    Domnul Sorin Câmpeanu nu numai că ne-a tăiat bursele sociale la începutul anului, a promis că rezolva situația elevilor navetiști, iar mai apoi și-a dat demisia fara să facă vreo schimbare. Din cauza lui după cum ați și menționat foarte multi elevi navetiști au avut de suferit.
    Eu am reușit să merg la școală, părinții mei au reușit să îmi asigure banii pentru abonament lunar, dar exista cazuri unde să plătești 500 de lei pe lună este prea mult pentru o familie.

  2. bursele medicale nu sau dat așteptăm decontarea transportului nu sau dat nimeni nu știe când se vor da ei vorbesc de abandonul scolardar ce pot sa facă părinții care nu au un venit mare deci îi vom tine acasă

  3. Sunt deja 3 luni de când a început anul școlar… Că gratuit, că forfetar, că să se pronunțe CCR asupra OUG 50, că s-a schimbat ministrul, c-o fi, c-o păți…!!! Câte luni trebuie să mai treacă?!? Plătesc 250 lei abonamentul copilului și i se decontează 72(ȘAPTEZECI ȘI DOI) lei! M-am, sau, mai bine spus, ne-am săturat(cu siguranță sunt f mulți în asentimentul meu) de-atâtea discuții și promisiuni! Câinii latră, ursu’ merge!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile care vor vrea să depună proiecte pentru reducerea abandonului școlar în runda a II-a vor putea primi bani mai mulți decât cele 1.409 care s-au calificat în PNRAS în prima etapă. Suma maximă crește cu 50% în ghidul publicat în consultare, fără nicio explicație de la Ministerul Educației

Unitățile de învățământ ar putea să primească granturi de până la 300.000 de euro, pentru reducerea abandonului școlar, potrivit Ghidului Solicitantului – Schema de Granturi (runda II), document pus în…
Vezi articolul

FOTO Documente declasificate, la 36 de ani de la accidentul nuclear de la Cernobîl, privind modul în care au acționat autoritățile române imediat după explozia reactorului 4 / Discuțiile dintre Nicolae și Elena Ceaușescu și oficialii din guvern

Dacă inițial elementele radioactive din atmosferă au fost purtate de vânt mai mult în Ucraina, Belarus și Rusia, și mai puțin în Norvegia, Suedia, Finlanda, Polonia, Cehoslovacia și Germania, ulterior,…
Vezi articolul