DOCUMENT Circa 200.000 de elevi fac naveta în actualul an școlar, estimează Ministerul Educației. Sunt de aproape 2,5 ori mai mulți decât anul trecut și cu 50% peste numărul vehiculat de fostul ministru Cîmpeanu

1.501 de vizualizări
Foto: © Photovs | Dreamstime.com
Aproape 200 de mii de elevi din România fac naveta în anul școlar 2022-2023, potrivit estimărilor făcute de Ministerul Educației și transmise în urma unei solicitări de informații făcute de un deputat. Numărul este de aproape 2,5 ori mai mare decât cel al elevilor care au beneficiat de decontarea navetei în precedentul an școlar și cu 50% mai mare decât susținea fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, că ar exista în prezent. Acestor elevi nu li se dau în prezent bani de transport, deoarece ordonanța care urmărește acest lucru se află încă în circuit de avizare, la mai bine de două luni de la începerea noului an școlar.

Mai precis, în răspunsuri transmise de ministrul Educației în urma întrebărilor adresate de parlamentarul PSD de Iași Marius Ostaficiuc, Ministerul precizează că, pentru anul școlar 2022-2023, se estimează că numărul elevilor care ar beneficia de navetă este de 197.805. Valoarea este de aproape două ori și jumătate mai mare decât cea a numărului de elevi beneficiari de decontarea navetei în 2021-2022, anume 83.298. Și aceasta, în condițiile în care fostul ministru Sorin Cîmpeanu invoca o cifră mult mai mică – “130.000” – pentru a oferi o estimare a numărului de elevi navetiști din prezent.

  • Deputatul Marius Ostaficiuc a adresat, în septembrie, o serie de întrebări pe tema decontării navetei pentru elevii care învață în altă localitate decât cea de domiciliu, în contextul în care situația banilor de navetă, obiectul unui proiect de ordonanță de urgență, stârnea un val de nemulțumiri în rândul elevilor și determina consultări extinse la minister. Între timp, ministrul Cîmpeanu a demisionat, iar noul ministru, Ligia Deca, a transmis răspunsurile pentru întrebările deputatului la sfârșitul lunii octombrie, când ordonanța nu era încă finalizată, iar aceste răspunsuri au fost înregistrate la Camera Deputaților la începutul acestei luni. După încă o săptămână, parlamentarul respectiv semnalează existența acestor date în momentul în care a decis să le folosească pentru propria promovare, sub forma unui articol publicitar în presa ieșeană. Proiectul de ordonanță nu a fost nici acum adoptat.

Deputatul a transmis, în septembrie, ministrului (pe atunci Sorin Cîmpeanu) următoarele întrebări (documentul integral, la finalul articolului):

  1. Câți elevi din țară au făcut naveta în cursul anului școlar precedent și câți sunt în prezent trecuți la această categorie? Vă rugăm să ne răspundeți defalcat pe fiecare județ în parte pe fiecare din cei doi ani școlari.
  2. Câți elevi ar urma să beneficieze de această sumă în continuare?
  3. Care sunt sursele de finanțare pentru această propunere?
  4. Cu cine v-ați consultat când ați luat o asemenea propunere?

În răspunsul transmis de minister, sunt prezentate datele pentru fiecare județ în parte. Față de anul trecut, numărul elevilor estimați a beneficia de navetă scade, anul acesta, în doar câteva județe: Alba, Cluj, Harghita (plus Ilfov și București, pentru care cifra aferentă anului trecut, raportată de minister este 0, iar anul acesta sunt estimați 2.541, respectiv 12.387 de elevi navetiști).

În toate celelalte județe, numărul elevilor estimați pentru anul în curs este mult mai mare decât cel raportat pentru beneficiarii de navetă din anul precedent. Valoarea crește, în unele situații, chiar și de zece ori (Galați), de opt ori (Gorj), de șase ori (Constanța, Dâmbovița), de cinci ori (Vrancea) sau de patru ori (Brașov). Ca valoare totală, creșterea cea mai puternică se remarcă în Prahova. Astfel, în 2022-2023 se estimează un număr de elevi navetiști:

  • În Prahova – 11.575 (față de 3085 beneficiari anul anterior)
  • În Galați – 4.221 (față de 436)
  • În Gorj – 3.946 (față de 491)
  • În Constanța – 6.170 (față de 1.026)
  • În Dâmbovița – 5.669 (față de 957)
  • În Vrancea – 5.057 (față de 927)
  • În Brașov – 5.362 (față de 1.232)

(Lista completă a județelor – în documentul integral cu răspunsul ministerului, mai jos)

În același răspuns, ministrul susține că se acordă burse de ajutor social pentru elevii din învățământul primar și gimnazial din mediul rural, școlarizați în altă localitate, evitând să abordeze problema liceenilor, pentru care bursa aceasta a fost eliminată de fostul ministru.

Amintim că, întrebat de Edupedu.ro, în cadrul unei dezbateri publice, despre câți elevi este vorba, fostul ministru Sorin Cîmpeanu spunea că sunt 130.000 de beneficiari estimați: “Anul acesta, Ministerul Educației are în buget 100 de milioane de lei pentru decontul navetei. 100 de milioane de lei pentru 130.000 de beneficiari estimați, vreme de 34 de săptămâni – aceasta este durata cursurilor într-un an calendaristic, a rămas mai puțin, din păcate, – cu o valoare medie de 770 de lei per elev pentru cele 34 de săptămâni”.

La mai bine de două luni de la începerea anului școlar, ordonanța de urgență ce viza o alocație “forfetară” pentru transportul elevilor, pusă și așa în dezbatere publică la câteva zile de la începerea școlii, se află în continuare în fază de proiect. Acea ordonanță a fost pusă în dezbatere după reacțiile organizațiilor de elevi și alte altor asociații față de eliminarea burselor rurale pentru liceeni (burse sociale pentru elevii de liceu care merg la școală în altă localitate), decizie luată fără proceduri de transparență.

  • Alocația forfetar apela la un model vechi, ceea ce a stârnit noi presiuni din partea organizațiilor elevilor și a altor asociații. Acestea au determinat ministerul să accepte o dublare a sumei, iar Consiliul Național al Elevilor a inițiat discuții și cu premierul Ciucă, în speranța unei “soluții pe termen lung” până la finalul anului. Însă, după plecarea sa de la conducerea ME la finalul lunii septembrie și venirea noului ministru Ligia Deca, lucrurile au bătut pasul pe loc.
  • Între timp, la începutul acestei luni, Curtea Constituțională a decis să amâne pentru 24 noiembrie pronunțarea pe seama OUG 50/2021 privind transportul elevilor, ordonanță la rândul ei intens contestată. Și acea ordonanță prevedea decontarea transportului, în locul gratuității prevăzute de lege.
DOCUMENT Răspunsul ministrului Ligia Deca pentru deputatul Marius Ostaficiuc (sursa: Cdep.ro):
Întrebările adresate de deputatul PSD ministrului Educației (sursa: Cdep.ro):

Foto: © Photovs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Peste 130 de mii de elevi navetiști lăsați fără bani de transport la școală pe o schemă paralelă cu Legea: „Aloo, domnișoară, ai cumva pregătire juridică? Vom vedea cine are dreptate” – răbufnea Cîmpeanu în 2021 spre o elevă care îi spunea că se va ajunge exact în situația din prezent
Curtea Constituțională a amânat pentru 24 noiembrie pronunțarea asupra constituționalității Ordonanței de urgență nr. 50/2021, privind transportul elevilor
Transportul elevilor: Ministerul Educației e de acord cu dublarea alocației forfetare dacă aceasta nu acoperă abonamentul și cu dublarea sumelor alocate în funcție de distanță, așa cum a propus Consiliul Elevilor, anunță Sorin Cîmpeanu
Transportul gratuit al elevilor, discutat la Guvern cu reprezentanții elevilor. Robert Avram, CNE: Premierul și-a asumat constituirea unui comitet interministerial coordonat de la nivelul cancelariei, cel mai probabil, dar cu implicarea dumnealui, în așa fel încât până la finalul anului calendaristic să avem deja o soluție pe termen lung, care va fi subvenția

2 comments
  1. Pana acum nu s-a spus decât de navetiști, dar ce facem atunci când nu se poate face naveta iar părinții sunt obligați sa țină copiii cu gazdă sau cu chirie, lor nu li se cuvine un ajutor ca și la cei navetiști. Tot discriminare este și aici. Era corect sa se acorde în continuare bursa socială și asa beneficiau toți elevii din mediul rural.

  2. Elevii navetisti nu s-au inmultit, sunt aproximativ acelasi numar! A iesit la iveala mistificarea cifrelor din mandatul fostului ministru, la fel cum a fost mistificat si BAC-ul de anul acesta, dupa anii de pandemie rezultatele la BA au fost fenomenale, contrar cu rezultatele scolare din celelalte tari… Pai na, sa isi lase fostul ministru colegii rectori fara materie prima pentru universitati…
    Analfabeti sa fie, dar sa mearga la facultate… Sa fie bine, sa nu fie rau!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Ce rol au scrisul de mână

UPDATE Românii care lucrează în străinătate pot primi alocații europene pentru copii de până la 160 de euro – precizările Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială de la Ministerul Muncii

Românii care lucrează legal în străinătate, pe teritoriul Uniunii Europene, pot primi alocații europene pentru copii de până la 160 de euro, potrivit Digi24. Agenția Națională pentru Plăți și inspecție…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai va găzdui primul birou regional din România al EIT Digital – componenta pentru digitalizare a Institutului European de Inovare și Tehnologie

Universitatea Babeș-Bolyai va inaugura, miercuri, primul birou regional al EIT Digital, componenta pentru digitalizare a Institutului European de Inovare și Tehnologie (EIT), structură a Comisiei Europene, anunță instituția într-un comunicat…
Vezi articolul

Mai multe asociații de elevi și Federația Părinților și Aparținătorilor Legali critică ordinul de ministru care introduce pilotarea evaluării standardizate în acest final de an școlar: Vor fi aceste teste în concordanță cu programa școlară și sunt avizate de minister?

FePAL și mai multe asociații de elevi ridică un semn de întrebare privind introducerea evaluării standardizate la nivel de program pilot, chiar din acest final de an școlar, propusă printr-un…
Vezi articolul

Oana Moraru: Copiii care intră în grădinițe și clase primare cu probleme de atenție, vocabular sărac, logică dezorganizată, ies din școli și grădinițe tot cu probleme de atenție și de limbaj

“Cât progres se datorează creșterii și dezvoltării naturale? Cât progres vine odată cu programul educațional al școlii?”, scrie Oana Moraru, pedagog și fondator de școală privată, într-un text în care…
Vezi articolul

Pretransfer profesori 2024. În perioada 26 martie – 3 aprilie, cadrele didactice depun la inspectoratul școlar cererile. Model de cerere și lista celor 15 documente necesare

În perioada 26 martie – 3 aprilie, profesorii depun la inspectoratele școlare cererea de pretransfer, potrivit potrivit Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2025 – 2025. Pe 25…
Vezi articolul