Consiliul Național al Elevilor atrage atenția asupra faptului că elevii care învață în liceele care organizează exclusiv învățământ tehnologic nu își pot alege un reprezentat în Consiliile de administrație, potrivit proiectului Ministerului Educației

Foto: CNE

Consiliul Național al Elevilor semnalează că, “elevii care studiază în licee care organizează exclusiv învățământ tehnologic nu își pot alege un reprezentant în consiliile de administrație”, potrivit proiectului de metodologie-cadru privind organizarea și funcționarea consiliilor de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar pus în dezbatere săptămâna trecută de Ministerul Educației.

Consiliul Național al Elevilor semnalează într-un comunicat de presă că prin proiectul de organizare și funcționare a consiliilor de administrație din școli, le-a fost îngrădit dreptul elevilor care învață într-un liceu exclusiv tehnologic, să fie reprezentați în consiliu.

“Consiliul Național al Elevilor sesizează faptul că elevii care studiază în licee care organizează exclusiv învățământ tehnologic nu își pot alege un reprezentant în consiliile de administrație”, scrie în comunicatul de presă.

“Consiliul Național al Elevilor condamnă ferm excluderea elevilor din învățământul tehnologic din participarea la luarea deciziilor de la nivel școlar. Considerăm această măsură o discriminare adusă elevilor care aleg să studieze la un profil tehnologic într-un liceu care organizează exclusiv această formă de învățământ. Mai mult decât atât, excluderea elevilor din învățământul tehnologic din componența consiliului de administrație contravine principiului respectării dreptului la opinie al elevului, menționat în Legea Învățământului Preuniversitar, promulgată luna trecută.

Consiliul Național al Elevilor propune modificarea structurii consiliilor de administrație ale liceelor cu învățământ exclusiv tehnologic, astfel încât numărul de agenți economici să poată fi majorat doar cu un număr impar, garantând dreptul elevilor de a fi reprezentați”, mai precizează Consiliul.

„Este dezamăgitor să observăm cum elevilor ce aleg să urmeze un parcurs educațional tehnologic într-un liceu specializat exclusiv pe acest lucru le este îngrădit dreptul de a fi reprezentați. Sperăm că acest lucru poate fi remediat, fiind vorba despre participarea elevilor la luarea deciziilor, principiu ce trebuie să guverneze sistemul de învățământ preuniversitar”, a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Informații de context

Articolul 4, alin (5) din proiectul de metodologie-cadru privind organizarea și funcționarea consiliilor de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar prevede o excepție de la structura consiliilor de administrație:

“În consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de nivel liceal/ postliceal, cu excepția unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică care organizează exclusiv învăţământ tehnologic, din cota rezervată părinţilor un loc este repartizat, cu drept de vot, unui reprezentant al elevilor care a împlinit vârsta de 18 ani”.

Sursa: Proiect Metodologie-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar

Edupedu.ro a scris despre componența consiliului de administrație din licee și despre atribuții. Printre acestea se numără organizarea concursului de admitere în clasa a IX-a.

Structura consiliului de administrație

ART. 4 – „(1) Structura consiliului de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar de stat este următoarea:

a) În cazul în care consiliul de administraţie este format din 7 membri: directorul, 2 cadre didactice, 2 reprezentanţi ai părinţilor, primarul localității/sectorului municipiului Bucureşti pe raza căruia se află unitatea de învăţământ, denumit în continuare ”primar”, sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local/consiliului local de sector al municipiului Bucureşti, denumit în continuare ”reprezentant al consiliului local”. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităţilor de învăţământ cu efective mai mici de 300 de beneficiari primari.

b) În cazul în care consiliul de administraţie este format din 9 membri: directorul, 3 cadre didactice din cota cărora un loc poate fi alocat unui reprezentant al personalului didactic auxiliar, 2 reprezentanţi ai părinţilor, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanţi ai consiliului local. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităţilor de învăţământ cu efective între 301 şi 400 de beneficiari primari.

c) În cazul în care consiliul de administraţie este format din 11 membri: directorul, 4 cadre didactice din cota cărora un loc poate fi alocat unui reprezentant al personalului didactic auxiliar, 3 reprezentanţi ai părinţilor, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanţi ai consiliului local. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităţilor de învăţământ cu efective de peste 400 de beneficiari primari.”

Referitor la prevederile de mai sus, există și excepții. Spre exemplu, în învățământul liceal tehnologic şi postliceal, structura consiliilor de administraţie se poate mări cu 2 membri desemnaţi de operatorii economici parteneri, asociaţii profesionale partenere, consorţii partenere, la propunerea unităților de învățământ, cu aprobarea inspectoratelor școlare/direcțiilor de învățământ.

Alte excepții, potrivit art. 4, alin (2):

d) în unităţile de învăţământ care organizează exclusiv învăţământ tehnologic, structura
consiliului de administraţie, având numărul de membri prevăzut la art. 3 alin. (1), asigură
reprezentarea în număr egal a membrilor din partea operatorilor economici, asociaţiilor
profesionale partenere, consorţiilor partenere, respectiv a membrilor din partea cadrelor
didactice, alături de primar sau un reprezentant al acestuia, un reprezentant al consiliului local şi un reprezentant al părinţilor, conform Anexei 2 Structura unităţilor de învăţământ care organizează exclusiv învăţământ tehnologic, denumită în continuare ”Anexa 2 la prezenta Metodologie”. În cazul în care sunt mai mulţi operatori economici parteneri, aceştia vor desemna reprezentanţii în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentanţii pe locurile care le sunt alocate.

Directorul unităţii de învăţământ este membru de drept al consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă.

Potrivit art. 6, alin. (1) – Membrii consiliului de administraţie sunt aleşi sau, după caz, desemnaţi după cum urmează:

f) Reprezentantul elevilor, care a împlinit vârsta de 18 ani, este ales de către elevii unităţii
de învăţământ, alegerile fiind organizate de către consiliul școlar al elevilor.

În cazul în care reprezentantul elevilor se află în anul final al nivelului de învățământ, se desemnează un membru supleant, dintr-un an de studiu inferior, care va împlini vârsta de 18 ani până la încheierea cursurilor din anul școlar respectiv, care preia reprezentarea elevilor în consiliul de administrație după încheierea cursurilor, dar nu mai târziu de data emiterii deciziei de constituire a noului consiliu de administrație pentru anul școlar următor.

Comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor
Citește și:
PROIECT Organizarea concursului de admitere în clasa a IX-a – atribuție a consiliului de administrație din licee. Regulamentul acestor consilii, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației
Exit mobile version