Consiliul Național al Elevilor atrage atenția asupra faptului că elevii care învață în liceele care organizează exclusiv învățământ tehnologic nu își pot alege un reprezentat în Consiliile de administrație, potrivit proiectului Ministerului Educației

27.143 de vizualizări
Foto: CNE
Consiliul Național al Elevilor semnalează că, “elevii care studiază în licee care organizează exclusiv învățământ tehnologic nu își pot alege un reprezentant în consiliile de administrație”, potrivit proiectului de metodologie-cadru privind organizarea și funcționarea consiliilor de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar pus în dezbatere săptămâna trecută de Ministerul Educației.

Consiliul Național al Elevilor semnalează într-un comunicat de presă că prin proiectul de organizare și funcționare a consiliilor de administrație din școli, le-a fost îngrădit dreptul elevilor care învață într-un liceu exclusiv tehnologic, să fie reprezentați în consiliu.

“Consiliul Național al Elevilor sesizează faptul că elevii care studiază în licee care organizează exclusiv învățământ tehnologic nu își pot alege un reprezentant în consiliile de administrație”, scrie în comunicatul de presă.

“Consiliul Național al Elevilor condamnă ferm excluderea elevilor din învățământul tehnologic din participarea la luarea deciziilor de la nivel școlar. Considerăm această măsură o discriminare adusă elevilor care aleg să studieze la un profil tehnologic într-un liceu care organizează exclusiv această formă de învățământ. Mai mult decât atât, excluderea elevilor din învățământul tehnologic din componența consiliului de administrație contravine principiului respectării dreptului la opinie al elevului, menționat în Legea Învățământului Preuniversitar, promulgată luna trecută.

Consiliul Național al Elevilor propune modificarea structurii consiliilor de administrație ale liceelor cu învățământ exclusiv tehnologic, astfel încât numărul de agenți economici să poată fi majorat doar cu un număr impar, garantând dreptul elevilor de a fi reprezentați”, mai precizează Consiliul.

„Este dezamăgitor să observăm cum elevilor ce aleg să urmeze un parcurs educațional tehnologic într-un liceu specializat exclusiv pe acest lucru le este îngrădit dreptul de a fi reprezentați. Sperăm că acest lucru poate fi remediat, fiind vorba despre participarea elevilor la luarea deciziilor, principiu ce trebuie să guverneze sistemul de învățământ preuniversitar”, a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Informații de context

Articolul 4, alin (5) din proiectul de metodologie-cadru privind organizarea și funcționarea consiliilor de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar prevede o excepție de la structura consiliilor de administrație:

“În consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de nivel liceal/ postliceal, cu excepția unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică care organizează exclusiv învăţământ tehnologic, din cota rezervată părinţilor un loc este repartizat, cu drept de vot, unui reprezentant al elevilor care a împlinit vârsta de 18 ani”.

Sursa: Proiect Metodologie-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar

Edupedu.ro a scris despre componența consiliului de administrație din licee și despre atribuții. Printre acestea se numără organizarea concursului de admitere în clasa a IX-a.

Structura consiliului de administrație

ART. 4 – „(1) Structura consiliului de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar de stat este următoarea:

a) În cazul în care consiliul de administraţie este format din 7 membri: directorul, 2 cadre didactice, 2 reprezentanţi ai părinţilor, primarul localității/sectorului municipiului Bucureşti pe raza căruia se află unitatea de învăţământ, denumit în continuare ”primar”, sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local/consiliului local de sector al municipiului Bucureşti, denumit în continuare ”reprezentant al consiliului local”. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităţilor de învăţământ cu efective mai mici de 300 de beneficiari primari.

b) În cazul în care consiliul de administraţie este format din 9 membri: directorul, 3 cadre didactice din cota cărora un loc poate fi alocat unui reprezentant al personalului didactic auxiliar, 2 reprezentanţi ai părinţilor, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanţi ai consiliului local. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităţilor de învăţământ cu efective între 301 şi 400 de beneficiari primari.

c) În cazul în care consiliul de administraţie este format din 11 membri: directorul, 4 cadre didactice din cota cărora un loc poate fi alocat unui reprezentant al personalului didactic auxiliar, 3 reprezentanţi ai părinţilor, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanţi ai consiliului local. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităţilor de învăţământ cu efective de peste 400 de beneficiari primari.”

Referitor la prevederile de mai sus, există și excepții. Spre exemplu, în învățământul liceal tehnologic şi postliceal, structura consiliilor de administraţie se poate mări cu 2 membri desemnaţi de operatorii economici parteneri, asociaţii profesionale partenere, consorţii partenere, la propunerea unităților de învățământ, cu aprobarea inspectoratelor școlare/direcțiilor de învățământ.

Alte excepții, potrivit art. 4, alin (2):

d) în unităţile de învăţământ care organizează exclusiv învăţământ tehnologic, structura
consiliului de administraţie, având numărul de membri prevăzut la art. 3 alin. (1), asigură
reprezentarea în număr egal a membrilor din partea operatorilor economici, asociaţiilor
profesionale partenere, consorţiilor partenere, respectiv a membrilor din partea cadrelor
didactice, alături de primar sau un reprezentant al acestuia, un reprezentant al consiliului local şi un reprezentant al părinţilor, conform Anexei 2 Structura unităţilor de învăţământ care organizează exclusiv învăţământ tehnologic, denumită în continuare ”Anexa 2 la prezenta Metodologie”. În cazul în care sunt mai mulţi operatori economici parteneri, aceştia vor desemna reprezentanţii în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentanţii pe locurile care le sunt alocate.

Directorul unităţii de învăţământ este membru de drept al consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă.

Potrivit art. 6, alin. (1) – Membrii consiliului de administraţie sunt aleşi sau, după caz, desemnaţi după cum urmează:

f) Reprezentantul elevilor, care a împlinit vârsta de 18 ani, este ales de către elevii unităţii
de învăţământ, alegerile fiind organizate de către consiliul școlar al elevilor.

În cazul în care reprezentantul elevilor se află în anul final al nivelului de învățământ, se desemnează un membru supleant, dintr-un an de studiu inferior, care va împlini vârsta de 18 ani până la încheierea cursurilor din anul școlar respectiv, care preia reprezentarea elevilor în consiliul de administrație după încheierea cursurilor, dar nu mai târziu de data emiterii deciziei de constituire a noului consiliu de administrație pentru anul școlar următor.

Comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor
Citește și:
PROIECT Organizarea concursului de admitere în clasa a IX-a – atribuție a consiliului de administrație din licee. Regulamentul acestor consilii, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației

6 comments
  1. Scoateți acest articol din lege. Fără ei în consilii. Sunt de nota 5,6 sau 7, sunt dincolo de gardul celor respectați. O gasca de derbedei maneliști și fără cultura care, la un întreg liceu tehnologic, abia iau Bac-ul 1,2 sau 10 elevi. Nici bursa nu merita. Sa se elimine și chestia asta cu burse de merit la ei. Media minima de acordat, 8.50.

  2. Se pare că aceste discriminări, sunt amprentate de cadrele didactice. Totuși, iată cum tânăra generație, poate distinge. Sunt mii de absolvenți, care acced în învățământul superior, cu rezultate remarcabile. Structura anului școlar este mizerabilă. Vacanța trebuie să fie pentru toți la fel. Practica? Curățenie și toaletare în curtea liceului. Cineva a adus aminte de ora de biologie UNA pe săptămână !!! Materia pentru Bacalaureat este însă ca pentru liceele teoretice. Sunt multe de analizat și schimbat. Dar…

  3. RESPECT și toată stima pentru voi copii multi dintre voi sunteți foarte inteligenți în comparație cu multi agramatii care sunt fițe politice,care habar nu au ce înseamnă cadru didactic. LUPTAȚI doar voi puteți salva ROMÂNIA noastră minunată din ghearele agramatilor dottore plagiații. Va rog din suflet o bunicuța ,care la nevoi voi spune intodeauna PREZENT♥️🇷🇴🇷🇴🇹🇩♥️

  4. Eu nu înțeleg de ce acest Consiliu nu militează mai intens pentru eliminarea materiilor inutile la nivel de liceu ,de MAINE !Ne interesează să ne pregătim deja pentru o meserie,o carieră ,cu multe vizite prin fabrici și practică în laboratoarele scolilor ori pe teren și nu sa cumulam inf de cultura generala,că nu mai suntem țânci la Sc Generala….,nu ?Sau vrem așa ,niste ore ușoare ca o pauza la care eventual să luam note mari moca și profii să aibă o pâine de mâncat (la Muzica,Desen,Religie,Latina,etc).Un fel de “omerta” ori ,mai pe bune spus,gauri in buget și timp pierdut.Tinerii de azi nu știu mare lucru despre chestii tehnice și nu numai, uzuale (despre curent,agricultura,informatica,sa vb cu un vocabular restrâns dar fluent o limbă străină,etc) dar inca-si caută talentul la Muzica la varsta de 15 ani…Ar fi de ras daca nu e de plans.Tineret care termina un liceu azi nu e in stare sa gândească sau sa aplice mai nimic nici la modul minimal și oriunde se angajează o ia de la zero ,bazandu-se 100% pe inf achiziționate în timp de firma respectiva.Nici vb sa vina ei cu ceva nou ,de actualitate,din școală !Nu degeaba alții sunt la ani lumina de noi și societatea și învățământul românesc sunt așa slabe…Deschideti ochii odată !Coreea de S de exemplu era un nimeni în domeniul auto sau electronic pe vreme când noi cumpăram licențe din occident sa avem și noi industrie și azi toți le apreciați și cumpărați produsele(Kia,Samsung,etc).In timp ce ind noastră a decăzut și încă așteaptă pe alocuri investitori chiar de zeci de ani aia i-au depășit și pe cei din Occident ,SUA ori Japonia ,de unde au luat licențele initial.Asta însemna învățământ bun nu prefăcătoria și gluma asta cu costuri imense de la noi !Vedeți voi pe dracu când om declara faliment ca nație,cu împrumuturi imposibil de rambursat și vom vinde munți întregi și bucăți de tara ca sclavi avem deja…Că nu pot să-i numesc altfel pe conaționalii ce muncesc pe nimic la diverse firme străine în orice condiții (că totul se mușamalizează la nivel de instituții de Stat).Da la așa părinți,așa elevi și așa profesori !Scăpa cine poate !!

  5. Elevii care învață la liceele cu profil tehnologic sunt EXTREM de marginalizați.
    De la faptul că fac biologia doar 2 ani (și aia, o oră pe săptămână) și tot o au ca variantă de ales la bac (ceea ce nu mi se pare normal și poate fi înlocuită de o materie de profil).
    Vacanța nici nu o simți, o iei pe la jumătatea lui Iulie dar vezi doamne faci practică (și aia vai de capu’ ei) unde de multe ori faci treabă cot la cot cu angajații, ceea ce e bine dar nici ușor nu e.
    Iar de faptul că liceele n-au destul buget pentru materialele de lucru NECESARE pentru învățarea profilului respectiv nici nu mai are rost să zic. Spun asta din experiență.
    Și acum, mai nou, nici dreptul să aibă reprezentare in Consiliul Național al Elevilor nu-l au.

    Foarte frumos! Se plâng ăștia de sus că nu mai există mână de lucru calificată în România dar îi tratează așa pe cei care învață o meserie.
    Rușinos!!!

  6. Necazul este că tot acești nevinovați elevi,au parte de vacanță mai puțină,în comparație cu ceilalți colegi ai lor,care sunt tot elevi…Li se spune că din cauză că ar face mai multă practică.Ne este așa,pt că acea practică s-ar putea. comanda in așa fel încât să se ajungă la zi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cei cu medii sub 5, școli profesionale

EXCLUSIV Institutul care elaborează curriculumul școlar se comasează cu instituția care concepe subiectele de examene: Centrul Național de Politici și Evaluare, numele noii instituții care unește IȘE și CNEE

Guvernul Orban a comasat astăzi, prin Ordonanță de Urgență, două instituții din subordinea Ministerului Educației. Este vorba despre Institutul de Științe ale Educației (care concepe curriculumul și programele școlare) și…
Vezi articolul
Înscrierea la Evaluarea Națională Documente / Foto: Pexels.com

OFICIAL Legile învățământului Deca-Iohannis vor fi modificate prin OUG pentru a treia oară, în doar 8 luni. Ministerul Educației anunță că organizează luni, 25 martie, prima conferință de presă susținută de Ligia Deca în Guvernarea Ciolacu

Legile învățământului preuniversitar și universitar inițiate de ministrul Ligia Deca ca parte a proiectului prezidențial „România educată“ vor fi modificate din nou, prin Ordonanță de Urgență, anunță Ministerul Educației. Instituția…
Vezi articolul