Consiliul Național al Elevilor, despre restructurarea ARACIP: Actul de evaluare a calității din școli nu va mai fi unul autonom și obiectiv, ci va depinde exclusiv de credințele unor membri cu niciun fel de expertiză în sfera ARACIP

Foto: CNE

Consiliul Național al Elevilor “se opune cu fermitate modificărilor aduse asupra structurii organizatorice a ARACIP în această formă”, transmite organizația într-un comunicat de presă, ca răspuns la proiectul de hotărâre de guvern care vizează restructurarea Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar. Consiliul subliniază că proiectul “se vrea a fi unul reformator pentru această instituţie, cu toate că modificările propuse nu au un asemenea efect”, în contextul în care, notează Consiliul, “din cei 20 de membri ai forului care va lua cele mai importante decizii referitoare la acreditarea şi autorizarea unităţilor de învăţământ, doar 4 sunt angajaţi ai ARACIP, experţi în evaluarea calităţii”.

Reprezentanții elevilor consideră că “atribuţiile independente ale ARACIP sunt considerabil limitate, prin faptul că actul de evaluare a calităţii din unităţile de învăţământ nu va mai fi unul autonom şi obiectiv, bazat pe anumite standarde, ci va depinde exclusiv de credinţele şi opiniile personale ale unor membri care nu au niciun fel de expertiză în sfera în care ARACIP activează”.

Declarațiile vin în contextul în care Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar va fi reorganizată, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere recent de Ministerul Educației. Actul normativ schimbă din temelie actuala structură a conducerii Agenției care acreditează, autorizează și evaluează toate școlile și grădinițele din România, private și de stat. Potrivit acestuia, Consiliul Agenției, organismul de conducere, cel care aprobă hotărârile prin care sunt acreditate școlile, va fi format din 20 de reprezentanți, din care doar 4 sunt specialiști în domeniul de expertiză al agenției.

Redam comunicatul integral al CNE:

Calitatea educaţiei din România – sub semnul întrebării

În ultimele zile, Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică un proiect de hotărâre de guvern care aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, un proiect care se vrea a fi unul reformator pentru această instituţie, cu toate că modificările propuse nu au un asemenea efect.

În fapt, proiectul de hotărâre vizează restructurarea organizaţională a ARACIP şi reconfigurarea Consiliului ARACIP, din care vor face parte funcţionari din mai multe ministere, reprezentanţi ai părinţilor şi profesorilor, dar şi ai autorităţilor locale. Totuşi, remarcăm faptul că, din cei 20 de membri ai forului care va lua cele mai importante decizii referitoare la acreditarea şi autorizarea unităţilor de învăţământ, doar 4 sunt angajaţi ai ARACIP, experţi în evaluarea calităţii. Astfel, considerăm că atribuţiile independente ale ARACIP sunt considerabil limitate, prin faptul că actul de evaluare a calităţii din unităţile de învăţământ nu va mai fi unul autonom şi obiectiv, bazat pe anumite standarde, ci va depinde exclusiv de credinţele şi opiniile personale ale unor membri care nu au niciun fel de expertiză în sfera în care ARACIP activează.

Participarea tuturor factorilor implicaţi, însemnând reprezentanţi ai autorităţilor centrale şi locale şi ai societăţii civile ar trebui să se regăsească în Comisia consultativă a ARACIP, nicidecum în forul care ia cele mai importante decizii pentru asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar. Pentru ca instituţia să fie cu adevărat reformată, este absolut necesar ca Ministerul Educaţiei să înţeleagă necesitatea conservării autonomiei ARACIP, dar şi să propună o serie de măsuri complementare, precum actualizarea standardelor de calitate şi suplimentarea numărului de posturi de experţi în evaluarea şi asigurarea calităţii.

Astfel, Consiliul Naţional al Elevilor se opune cu fermitate modificărilor aduse asupra structurii organizatorice a ARACIP în această formă, întrucât prerogativele sale nu ar trebui să depindă în niciun fel de terţi fără activitate în domeniu, ci ar trebui să rămână un act independent şi obiectiv, respectând misiunea asumată încă de la înfiinţarea instituţiei.

“‘Reforma’ ARACIP este, din nefericire, doar o limitare evidentă a misiunii ARACIP, care va avea consecinţe grave în întregul sistem educaţional. Prin proiectul lansat în consultare publică, pare că se doreşte ca atribuţiile acestei instituţii să fie subminate, lăsând cele mai importante decizii în mâinile unor persoane fără expertiză în domeniul educaţiei. O astfel de reconfigurare a ARACIP reprezintă un vădit blocaj în asigurarea calităţii învăţământului românesc”, a declarat Silviu Morcan, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.”

Care este componența propusă a Consiliului ARACIP, în proiectul de hotărâre de guvern:

Consiliul ARACIP este format dintr-un președinte cu drept de vot și 20 membri, după cum
urmează:

a) patru experți din cadrul departamentelor ARACIP de acreditare și evaluare externă a calității;
b) patru reprezentanți ai Ministerului Educației, cadre didactice și/sau inspectori școlari de specialitate;
c) un reprezentant desemnat de Asociației Consiliilor Județene;
d) câte un reprezentant al celor două sindicate reprezentative din învățământul preuniversitar;
e) un reprezentant al Ministerului Finanțelor;
f) un reprezentant al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației;
g) un reprezentant al Ministerului Afacerilor Interne;
h) un reprezentant al Ministerului Apărării Naționale;
i) un reprezentant din partea Secretariatului de Stat pentru Culte;
j) un reprezentant al minorităților naționale din partea Departamentului pentru Relații
Interetnice;
k) un reprezentant al Asociației Școlilor Particulare;
l) un reprezentant din cadrul organizațiilor furnizoare de educație care organizează și desfășoară, pe teritoriul României, activități de învățământ corespunzătoare unui sistem de educație din altă țară;
m) un reprezentant al asociațiilor de părinți;

Foto: CNE

Citește pe larg:
DOCUMENT Desființarea mascată a ARACIP, agenția care acreditează școlile, prevăzută într-un proiect de hotărâre de guvern: Conducerea instituției va fi preluată de un consiliu în care sunt doar 4 specialiști în evaluarea școlilor, restul până la 20 fiind reprezentanți MAI, MAPN, ai cultelor, de la Finanțe și Dezvoltare, sindicaliști, părinți și școli private
Președinta ARACIP și-a dat demisia după o lună de la numire. Alina Paraschiv acuză apariția unui proiect de hotărâre de guvern cu „schimbări fundamentale” ale Agenției care acreditează și autorizează școlile și grădinițele, dar fără nicio legătură cu reformele discutate și „care nu respectă nici măcar viziunea România Educată”
Exit mobile version