Cum putem regândi temele pentru acasă. Brian Gravel, pedagog american: Să schimbăm discuția de la “dacă să le dăm teme” la “ce le-am putea cere să exploreze acasă”

Temele pentru acasă

Foto: Pexels.com

Când ar trebui să primească copiii teme? Primesc suficiente teme? Primesc prea multe teme? Care este scopul temelor? Brian Gravel, profesor de științele educației la Școala de Arte și Științe a Universității Tufts din statul american Massachusetts, pune sub semnul întrebării rolul temelor pentru acasă, așa cum există în prezent, și își imaginează o modalitate prin care acestea pot reda școlii o însemnătate mai mare pentru tineri, potrivit now.tufts.edu

„Cercetătorii au explorat diverse aspecte ale temelor de zeci de ani, punând întrebări despre eficiența lor în creșterea notelor la evaluări, dacă măsoară implicarea elevilor și dacă pot sprijini anumite obiective de învățare. În general, comunitatea educațională a demonstrat în mod constant că efectele pozitive ale temelor pentru acasă – în formele actuale – sunt, în cel mai bun caz, minime”, spune Brian Gravel, conform articolului de pe site-ul universității la care predă.

“Unii elevi de gimnaziu și liceu ar putea avea note mai mari la evaluări atunci când își fac temele. Dar nu putem găsi dovezi că sprijină învățarea în școala primară, unde avem dovezi ale impactului negativ: contribuie la epuizarea copiilor și la dezinteresul general pentru școală, reduc timpul de joacă“, punctează expertul din SUA.

„Nu cred că temele pentru acasă în forma actuală ar trebui să existe la nivel primar și sunt profund sceptic cu privire la utilitatea lor și la nivelurile de liceu și gimnaziu, [iar asta] este mai mult decât o opinie – este produsul studierii modului în care oamenii învață, experiența personală și citirea cercetărilor pe această temă (Vezi ce scrie Alfie Kohn despre teme)”, spune Brian Gravel.

„Tema pentru acasă tinde să fie locul în care ‘înfloresc’ cele mai plictisitoare tipuri de sarcini școlare: memorarea, repetiția, reproducerea. Dacă credem că educația îi poate face pe elevi să fie critici cu lumea în care trăiesc, să aibă idei și să construiască conexiuni, atunci trebuie să regândim temele pentru acasă”, propune profesorul american. 

Cum să se schimbe problema temelor pentru acasă încât să fie atractive

„Am putea schimba conversația de la dacă temele „funcționează” sau dacă elevilor ar trebui să li se dea teme, spre ceea ce ar putea fi temele. Asta pentru că, deși le putem elimina din școlile primare (și ar trebui), probabil nu vor dispărea. Ar trebui să punem întrebări precum „De ce teme pentru acasă?”, „Ce le-am putea cere elevilor să exploreze acasă?”, „Cum ar putea fi acasă un loc pentru a explora în continuare idei, istorii și relații care apar în conversațiile de la școală?”. Sau – iată o idee radicală – am putea să-i întrebăm chiar pe elevi ce fel de temă pentru acasă ar fi captivantă și semnificativă pentru ei”, mai spune Brian Gravel, potrivit sursei citate.

„Tema pentru acasă ar putea invita elevii să continue să gândească, să reflecteze și să construiască relații între experiențele din școală și din alte locuri din viața lor. De fapt, elevii fac deja acest lucru – dând sens lucrurilor pe care le întâlnesc la școală. Temele ar putea fi o modalitate prin care elevii își aduc poveștile, istoriile, culturile și identitățile în spațiul de clasă pentru a-și sprijini învățarea și participarea”, susține Brian Gravel.

Exit mobile version