Cum putem regândi temele pentru acasă. Brian Gravel, pedagog american: Să schimbăm discuția de la “dacă să le dăm teme” la “ce le-am putea cere să exploreze acasă”

2.203 vizualizări
Temele pentru acasă
Foto: Pexels.com
Când ar trebui să primească copiii teme? Primesc suficiente teme? Primesc prea multe teme? Care este scopul temelor? Brian Gravel, profesor de științele educației la Școala de Arte și Științe a Universității Tufts din statul american Massachusetts, pune sub semnul întrebării rolul temelor pentru acasă, așa cum există în prezent, și își imaginează o modalitate prin care acestea pot reda școlii o însemnătate mai mare pentru tineri, potrivit now.tufts.edu

„Cercetătorii au explorat diverse aspecte ale temelor de zeci de ani, punând întrebări despre eficiența lor în creșterea notelor la evaluări, dacă măsoară implicarea elevilor și dacă pot sprijini anumite obiective de învățare. În general, comunitatea educațională a demonstrat în mod constant că efectele pozitive ale temelor pentru acasă – în formele actuale – sunt, în cel mai bun caz, minime”, spune Brian Gravel, conform articolului de pe site-ul universității la care predă.

“Unii elevi de gimnaziu și liceu ar putea avea note mai mari la evaluări atunci când își fac temele. Dar nu putem găsi dovezi că sprijină învățarea în școala primară, unde avem dovezi ale impactului negativ: contribuie la epuizarea copiilor și la dezinteresul general pentru școală, reduc timpul de joacă“, punctează expertul din SUA.

„Nu cred că temele pentru acasă în forma actuală ar trebui să existe la nivel primar și sunt profund sceptic cu privire la utilitatea lor și la nivelurile de liceu și gimnaziu, [iar asta] este mai mult decât o opinie – este produsul studierii modului în care oamenii învață, experiența personală și citirea cercetărilor pe această temă (Vezi ce scrie Alfie Kohn despre teme)”, spune Brian Gravel.

„Tema pentru acasă tinde să fie locul în care ‘înfloresc’ cele mai plictisitoare tipuri de sarcini școlare: memorarea, repetiția, reproducerea. Dacă credem că educația îi poate face pe elevi să fie critici cu lumea în care trăiesc, să aibă idei și să construiască conexiuni, atunci trebuie să regândim temele pentru acasă”, propune profesorul american. 

Cum să se schimbe problema temelor pentru acasă încât să fie atractive

„Am putea schimba conversația de la dacă temele „funcționează” sau dacă elevilor ar trebui să li se dea teme, spre ceea ce ar putea fi temele. Asta pentru că, deși le putem elimina din școlile primare (și ar trebui), probabil nu vor dispărea. Ar trebui să punem întrebări precum „De ce teme pentru acasă?”, „Ce le-am putea cere elevilor să exploreze acasă?”, „Cum ar putea fi acasă un loc pentru a explora în continuare idei, istorii și relații care apar în conversațiile de la școală?”. Sau – iată o idee radicală – am putea să-i întrebăm chiar pe elevi ce fel de temă pentru acasă ar fi captivantă și semnificativă pentru ei”, mai spune Brian Gravel, potrivit sursei citate.

„Tema pentru acasă ar putea invita elevii să continue să gândească, să reflecteze și să construiască relații între experiențele din școală și din alte locuri din viața lor. De fapt, elevii fac deja acest lucru – dând sens lucrurilor pe care le întâlnesc la școală. Temele ar putea fi o modalitate prin care elevii își aduc poveștile, istoriile, culturile și identitățile în spațiul de clasă pentru a-și sprijini învățarea și participarea”, susține Brian Gravel.


5 comments
    1. cCel mai simplu pentru copii și părinți ar fi să dispară școala. Așa dispar vacanțele, temele pentru vacanțe și chiar temele de zi cu zi! Vezi ce simplu este?

  1. Am încercat varianta asta și am descoperit că interesul general pentru școală nu scade atunci când le dau teme, ci atunci când le dau mult prea puține sau deloc. Fără teme acasă uită tot de la o săptămână la alta și își încing telefoanele pe jocuri, pe Instagram și pe TikTok. Nici temele prea multe nu sunt bune. Să nu uităm că sunt copii. Cele mai mari probleme ale copiilor nu țin de școala, ci de alte belele. Luate pe rând și în ordine, ele sunt: părinții (sau familiile), anturajele proaste și accesul nelimitat la o groază de porcării online. Elevii mei au lucrat pentru Boovie vreo 3 săptămâni și au dat gata cu stoicism mai multe sticle de vodkă, bere cu nemiluita, o groază de energizante, rulate fără număr și 2 programări pentru întreruperi de sarcină la 2 săptămâni după excursia din Focșani. Abia atunci am înțeles de ce le-a plăcut așa de tare tema cu filmul. De curând, mi-au povestit unii părinți ce s-a întâmplat cu adevărat acum cateva luni, și m-am luat cu mâinile de păr.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Șase candidați înscriși în alegerile pentru funcția de rector la Universitatea Dunărea de Jos din Galați / Lucian Puiu Georgescu, neconfirmat după scrutinul inițial, nu mai candidează

Șase candidaturi au fost aprobate, săptămâna aceasta, de Senatul Universității „Dunărea de Jos” din Galați” în alegerile pentru funcția de rector al instituției de învățământ superior, alegeri programate pentru 22…
Vezi articolul

VIDEO Noile reguli pentru deschiderea școlilor, anunțate de miniștrii Sănătății și Educației: Sunt două scenarii. După depășirea ratei de infectare de 6/1.000 nu vor mai fi permise nici măcar activitățile remediale, toți elevii trec în online și doar creșele și grădinițele mai funcționează

După depășirea ratei de infectare de șase la mine nu vor mai fi permise nici măcar activitățile remediale, a anunțat ministrul Educației într-o conferință de presă comună cu Ioana Mihăilă,…
Vezi articolul
Zi liberă de la școală și grădiniță

Sorin Cîmpeanu, despre decalarea vacanțelor pe regiuni: Am propus extinderea anului școlar cu 2 săptămâni, cu încheiere pe 2 iulie. Nu a fost acceptată din cauza intrării în perioada cu temperaturi ridicate. Decalarea vacanțelor ar însemna diferențe de cel puțin o lună și la examene

Ministrul Educației a declarat că propunerea USR PLUS de decalare a vacanțelor școlare în funcție de regiuni “e greu de acceptat”, pentru că ar însemna diferențe de cel puțin o…
Vezi articolul

Aproape 500 de copii s-au întors din străinătate și s-au înscris în noul an școlar, în Timiș, dublu față de anii trecuți. Topul țărilor din care s-au întors românii anul acesta / Inspectorul Școlar avertizează că spațiile sunt insuficiente

Numărul elevilor români care revin din 35 de ţări de pe glob pentru a începe noul an şcolar în judeţul Timiș este dublu sau chiar triplu faţă de anii precedenţi…
Vezi articolul