Cercetătorul Dacian Dolean, specialist în alfabetizarea timpurie: Revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă / Creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare pentru elevii din medii defavorizate

Foto: World Vision România

“Discuția legată de revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă a sistemului de educație din România. Aceste tipuri de schimbări nu sunt fundamentate științific”, a declarat pentru Edupedu.ro psihologul educațional Dacian Dolean, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. “Nu am citit un studiu care să demonstreze că împărțirea anului școlar în trimestre are avantaje față de împărțirea în semestre”, a precizat acesta, într-o scurtă analiză a propunerilor lansate de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, Dacian Dolean a afirmat pentru Edupedu.ro, referitor la propunerea ministrului Educației de prelungire a anului școlar, că “școlarizarea afectează diferit elevii din România, așa cum reiese din studiile noastre longitudinale (…). Rezultatele ne-au arătat că elevii care provin din medii sociale defavorizate beneficiază foarte mult de efectele școlarizării, deci în special pentru aceștia creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare”.

Rep.: Renunțarea la semestre și revenirea la împărțirea în trimestre a anului școlar a fost anunțată ca idee de dezbatere de ministrul Educației. Care este opinia dvs. cu privire la revenirea la trimestre?
Dacian Dolean / Foto: Arhivă proprie

Dacian Dolean: Din punctul meu de vedere, discuția legată de revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă a sistemului de educație din România. Aceste tipuri de schimbări nu sunt fundamentate științific (nu am citit un studiu care să demonstreze că împărțirea anului școlar în trimestre are avantaje față de împărțirea în semestre). În schimb, impredictibilitatea cronică și schimbările frecvente care au loc în sistemul educațional din România reprezintă un factor de risc foarte mare care poate afecta negativ rezultatele elevilor.

Rep.: Un argument invocat de ministru în favoarea trimestrelor îl reprezintă numărul crescut al tezelor școlare, al testelor, al evaluărilor din timpul anului școlar. Contează frecvența evaluării?

Dacian Dolean: Evaluarea performanțelor elevilor este esențială, în special evaluarea inițială (de la începutul anului școlar), care dacă este făcută corect informează profesorul referitor la nivelul la care se află elevii și îi ajută astfel să își adapteze conținutul materiei și strategiile folosite la nevoile elevilor. Pe lângă evaluarea inițială, e foarte importantă evaluarea formativă – aici avem în schimb foarte mult de lucru, pentru că nu avem o tradiție în pedagogia românească să înțelegem foarte bine cum să dezvoltăm instrumente eficiente de evaluare formativă. Deci, dacă aș îmbunătăți ceva la felul în care se evaluează elevii acum, ar fi dezvoltarea de instrumente de evaluare formative. Nu văd cum creșterea numărului de teze ar îmbunătăți calitatea învățământului.

Rep.: Prelungirea anului școlar a fost de asemenea avansată de ministrul Educației, în contextul în care România este în top 3 țări din Europa cu cel mai scurt an școlar. Contează numărul de zile de școală pe care copiii le urmează, în rezultatele obținute în final?

Dacian Dolean: Școlarizarea afectează diferit elevii din România, așa cum reiese din studiile noastre longitudinale (Dolean et al., 2019; Lervag et al., 2019). În eșantionul nostru am avut elevi care au avut absenteism cronic și am putut să măsurăm efectele școlarizării.

Rezultatele ne-au arătat că elevii care provin din medii sociale defavorizate beneficiază foarte mult de efectele școlarizării, deci în special pentru aceștia creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare. Efectele școlarizării asupra elevilor din medii favorizate pot fi diferite, în funcție de calitatea educației pe care o primesc la școală. Dacă au o învățătoare dedicată, care știe ce face, efectele pot fi semnificative. Dacă elevii merg la școală și fac activități care doar îi țin ocupați, atunci efectele nu mai sunt atât de mari.

__________

Dacian Dolean este psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. Are o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA. În prezent, este afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, finanțat prin mecanismul EEA Grants (operator de program UEFISCDI).

Citește și:
Cîmpeanu: Eu personal nu am înțeles niciodată trecerea la semestre / Revenirea la anul școlar cu trei trimestre va fi lansată în dezbatere publică cel târziu la toamnă
Revenirea la structura cu trimestre, în loc de semestre și posibilitatea de a prelungi anul școlar încă din toamnă, dacă vor părinții, elevii și sindicatele – ipoteze enunțate de ministrul Educației / Nicio decizie argumentată pe baza științei sau a propunerii specialiștilor
GRAFIC România este în top 3 țări cu cele mai puține zile de școală. Câte zile de școală au statele din Europa
Limbajul și vocabularul folosite de un copil în primii ani de școală prezic cel mai bine capacitatea de a înțelege mai târziu un text citit – Studiu condus de un cercetător român de la Universitatea Babeș-Bolyai, publicat în prestigiosul jurnal specializat în alfabetizare al editurii Springer

Exit mobile version