Cercetătorul Dacian Dolean, specialist în alfabetizarea timpurie: Revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă / Creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare pentru elevii din medii defavorizate

5.415 vizualizări
Foto: World Vision România
“Discuția legată de revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă a sistemului de educație din România. Aceste tipuri de schimbări nu sunt fundamentate științific”, a declarat pentru Edupedu.ro psihologul educațional Dacian Dolean, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. “Nu am citit un studiu care să demonstreze că împărțirea anului școlar în trimestre are avantaje față de împărțirea în semestre”, a precizat acesta, într-o scurtă analiză a propunerilor lansate de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, Dacian Dolean a afirmat pentru Edupedu.ro, referitor la propunerea ministrului Educației de prelungire a anului școlar, că “școlarizarea afectează diferit elevii din România, așa cum reiese din studiile noastre longitudinale (…). Rezultatele ne-au arătat că elevii care provin din medii sociale defavorizate beneficiază foarte mult de efectele școlarizării, deci în special pentru aceștia creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare”.

Rep.: Renunțarea la semestre și revenirea la împărțirea în trimestre a anului școlar a fost anunțată ca idee de dezbatere de ministrul Educației. Care este opinia dvs. cu privire la revenirea la trimestre?
Dacian Dolean / Foto: Arhivă proprie

Dacian Dolean: Din punctul meu de vedere, discuția legată de revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă a sistemului de educație din România. Aceste tipuri de schimbări nu sunt fundamentate științific (nu am citit un studiu care să demonstreze că împărțirea anului școlar în trimestre are avantaje față de împărțirea în semestre). În schimb, impredictibilitatea cronică și schimbările frecvente care au loc în sistemul educațional din România reprezintă un factor de risc foarte mare care poate afecta negativ rezultatele elevilor.

Rep.: Un argument invocat de ministru în favoarea trimestrelor îl reprezintă numărul crescut al tezelor școlare, al testelor, al evaluărilor din timpul anului școlar. Contează frecvența evaluării?

Dacian Dolean: Evaluarea performanțelor elevilor este esențială, în special evaluarea inițială (de la începutul anului școlar), care dacă este făcută corect informează profesorul referitor la nivelul la care se află elevii și îi ajută astfel să își adapteze conținutul materiei și strategiile folosite la nevoile elevilor. Pe lângă evaluarea inițială, e foarte importantă evaluarea formativă – aici avem în schimb foarte mult de lucru, pentru că nu avem o tradiție în pedagogia românească să înțelegem foarte bine cum să dezvoltăm instrumente eficiente de evaluare formativă. Deci, dacă aș îmbunătăți ceva la felul în care se evaluează elevii acum, ar fi dezvoltarea de instrumente de evaluare formative. Nu văd cum creșterea numărului de teze ar îmbunătăți calitatea învățământului.

Rep.: Prelungirea anului școlar a fost de asemenea avansată de ministrul Educației, în contextul în care România este în top 3 țări din Europa cu cel mai scurt an școlar. Contează numărul de zile de școală pe care copiii le urmează, în rezultatele obținute în final?

Dacian Dolean: Școlarizarea afectează diferit elevii din România, așa cum reiese din studiile noastre longitudinale (Dolean et al., 2019; Lervag et al., 2019). În eșantionul nostru am avut elevi care au avut absenteism cronic și am putut să măsurăm efectele școlarizării.

Rezultatele ne-au arătat că elevii care provin din medii sociale defavorizate beneficiază foarte mult de efectele școlarizării, deci în special pentru aceștia creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare. Efectele școlarizării asupra elevilor din medii favorizate pot fi diferite, în funcție de calitatea educației pe care o primesc la școală. Dacă au o învățătoare dedicată, care știe ce face, efectele pot fi semnificative. Dacă elevii merg la școală și fac activități care doar îi țin ocupați, atunci efectele nu mai sunt atât de mari.

__________

Dacian Dolean este psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. Are o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA. În prezent, este afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, finanțat prin mecanismul EEA Grants (operator de program UEFISCDI).

  • Amintim că România este în top 3 țări cu cele mai puține zile de școală din Europa (în jur de 165 de zile de școală în România, față de 200 câte are Italia, de exemplu), iar ministrul Sorin Cîmpeanu a declarat în weekend că este gata să extindă perioada de cursuri a viitorului an școlar, iar marți a precizat că “eu personal nu am înțeles niciodată trecerea la semestre, nu spun că e rea, nu am înțeles-o eu, nu am înțeles ce avantaje are renunțarea la evaluări, în loc de trei, să ai două”.
Citește și:
Cîmpeanu: Eu personal nu am înțeles niciodată trecerea la semestre / Revenirea la anul școlar cu trei trimestre va fi lansată în dezbatere publică cel târziu la toamnă
Revenirea la structura cu trimestre, în loc de semestre și posibilitatea de a prelungi anul școlar încă din toamnă, dacă vor părinții, elevii și sindicatele – ipoteze enunțate de ministrul Educației / Nicio decizie argumentată pe baza științei sau a propunerii specialiștilor
GRAFIC România este în top 3 țări cu cele mai puține zile de școală. Câte zile de școală au statele din Europa
Limbajul și vocabularul folosite de un copil în primii ani de școală prezic cel mai bine capacitatea de a înțelege mai târziu un text citit – Studiu condus de un cercetător român de la Universitatea Babeș-Bolyai, publicat în prestigiosul jurnal specializat în alfabetizare al editurii Springer


3 comments
  1. Schimbati fondul revizuiti materiili schimbati modul de predare schimbati mentalitatea profesorului ca mariti degeaba nr de zile de scoala iar copii care sunt interesati sa invete ,invata oricum,dotati scoli profesionale,etc

  2. Medii defavorizate?Adică de la țară?Pai cum vin mucile câmpului acești copii lipsesc cu zilele.Scriem articole sa nu adormim punem câteva titluri pompoase la coada si gata expertul!
    Ca sa ajutati copii din mediile defavorizate se poate face un fel de școală după școală în vacanță ,prin corespondență ,cu caiete de lucru si fiecare copil isi poate trimite tema săptămânală prin poștă si primi raspunsurile si lecția următoare prin poștă. Fiecare elev sa isi poate alege una sau două materii la care vrea sa lucreze.Asta ar fi ideal pentru zonele defavorizate,izolate si accesibil pentru toți.

  3. Nu ai citit un studiu, dar ai avut la indemana dovada si mai buna a functionarii si anume faptul ca pana recent, cand scoala a drvenit o mascarada(Dupa ’95), trimestrele chiar au functionat, nu s-au inregistrat morti:) ,dar s-au inregistrat rezultate in educatie. Da-i prostului mai multa carte, ca oricum nu va sti ce sa faca cu ea. Da-i lenesului mai multe ore de scoala, ca oricum nu va conta. Astia din ziua de azi au lene sa se si scoale din pat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În multe dintre școlile unde învață elevi cu cerințe educaționale speciale, consilierul școlar vine doar din când în când, iar spațiul fizic nu este amenajat pentru elevii cu dizabilități – sondaj Salvați Copiii

În mai bine de jumătate dintre școlile ai căror directori sau profesori au participat la un sondaj Salvați Copiii, școli unde învață și elevi cu cerințe educaționale speciale, consilierul școlar…
Vezi articolul

Mircea Miclea, despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi

Discuția de a elimina materiile „Logică” și „Psihologie” din planurile de învățământ pentru liceu „este o proiecție a minții” decidenților, „o minte ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru…
Vezi articolul

VIDEO Mihaela Nabăr, World Vision România: Conectarea între un cadru didactic și un elev pe WhatsApp nu înseamnă educație. Ar trebui să transformăm profesorul din transmițător de informații în personaj care creează și știe să creeze conținut digital

Formarea profesorilor ar trebui să fie despre transformarea lui din transmițător de informații în personaj care creează și știe să creeze conținut digital, susține Mihaela Nabăr, directorul executiv al World…
Vezi articolul