Daniel David, despre greutatea ghiozdanelor: Sunt convins că învățătorii sunt și ei conștienți că este o problemă și îi încurajez să caute soluții, să-și imagineze că-s copiii lor care trebuie să care greutatea respectivă în fiecare zi. Până la urmă, ține de organizarea unității școlare

Foto: Senatul României / Facebook.com

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, referitor la greutatea ghiozdanelor, că „sunt convins că învățătorii sunt și ei conștienți că este o problemă și îi încurajez să caute soluții, să-și imagineze că-s copiii lor care trebuie să care greutatea respectivă în fiecare zi”. „Până la urmă, ține de organizarea unității școlare. Nu poate să vină ministrul din cabinet să reglementeze lucrurile”, a mai precizat acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.

Moderatoare: Ducem acum discuția într-o altă zonă, dar este cumva un evergreen al școlii românești, greutatea ghiozdanelor. Ce facem, pentru că, pe lângă manuale, caietul de teme, caietul pentru clasă, elevii au de multe ori și auxiliare. Deși școala este în teorie gratuită, aceste auxiliare se cumpără. Ce credeți? Sunt utile, nu sunt utile?

Daniel David: „Eu cred că sunt utile, doar că ar trebui gândit un mecanism prin care, vorba dumneavoastră, să nu încărcăm copilul. Nu văd de ce unele nu pot fi păstrate la școală. Trebuie să găsești mecanisme. Știu că e greu, nu ai spațiu, dar trebuie găsite mecanisme prin care să ai un dulăpior acolo, în care să-și țină lucrurile, să nu le care în fiecare zi de la școală acasă. Până la urmă, ține de organizarea unității școlare. Nu poate să vină ministrul din cabinet să reglementeze lucrurile. Acum asta ar mai trebui, imaginați-vă cum ar fi să mai vin cu un ordin de ministru să spun, deși unii mi-au mai sugerat acest lucru, ce greutate să aibă în funcție de nivelul de vârstă. Și așa sunt atâtea lucruri pe care profesorii le descoperă acum și care irită. N-aș mai face încă așa ceva. Dar eu, iarăși, sunt convins că învățătorii sunt și ei conștienți că este o problemă și îi încurajez să caute soluții, să-și imagineze că-s copiii lor care trebuie să care greutatea respectivă în fiecare zi.

Informații de context

Problema legată de greutate ghiozdanelor elevilor este în atenția publică de mulți ani. În martie 2023, Ligia Deca, ministru al Educației la acea vreme, le sugera școlilor să cumpere dulapuri, prin apelul din PNRR de dotare cu mobilier, pentru a rezolva problema ghiozdanului încărcat al elevilor, în special la clasele primare.

Întrebat dacă ia în considerare trecerea la manualele digitale, pe care elevii să le folosească cu ajutorul tabletelor, actualul ministrul Educației a afirmat, într-un interviu la RFI România, că „o mare componentă trebuie să fie electronică”. Una dintre soluțiile sale este folosirea tehnologiei în unele situații.

Potrivit Ordinului de ministru al sănătății 1.456/2020, publicat în Monitorul Oficial în 38 august 2020, „elevii din ciclul primar si gimnazial folosesc ghiozdane de spate cu fața posterioară întărită”, iar „greutatea conținutului ghiozdanului la toate ciclurile de învățământ nu trebuie să depășească 10% din greutatea copilului”.

Totuși, fizioterapeutul Bogdan Goga atrăgea atenția că nu greutatea ghiozdanului este răspunzătoare de durerile de spate ale copiilor care merg la școală, ci „postura prelungită pe care o avem.”

El a explicat că problematic este faptul că elevii își petrec majoritatea timpului într-o poziție statică, în comparație cu elevii de acum 20-30 de ani: „Gândiți-vă, acum 20 de ani sau acum 30 de ani, ca să nu mai vorbim, de acum 100 de ani, copiii se mișcau mult mai mult în orice zi, în orice moment”.

Bogdan Goga a mai spus că: „Ar trebui poate să nu de gândim că e ghiozdanul prea greu, ci să ne gândim dacă mușchii copiilor noștri sunt la fel de dezvoltați și de antrenați”.

Rutina unui elev din zilele noastre a fost sintetizată de către fizioterapeut: „5-6 ore în bancă la școală, după aceea la birou facem temele, după aceea ne jucăm pe laptop, pe calculator, pe tabletă, lucruri statice, atunci vedem că lucrurile astea impactează dezvoltarea coloanei vertebrale și nu numai, sistemului musculoscheletal, în general.”

Acesta a precizat că pauza între activități este necesară la 40-45 de minute: „Cred că este foarte importantă pauza. La 40-45 de minute este importantă o pauză de 5 minute în care copiii să se miște, să se deplaseze, să-și schimbe locul în care se află, să iasă din clasă dacă sunt în mediul școlar, sau să iasă din camera în care se află, să o aerisească, să iasă un pic la aer. Și aceste lucruri să se repete. Nu să sărim, de exemplu, dintr-o materie într-alta fără nicio pauză, sau de la birou, copilul să se mute în fața televizorului sau în fața calculatorului”, spunea fizioterapeutul Bogdan Goga.

Citește și:
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Fetița mea e clasa a III-a. Eu știu foarte bine cât de greu este un ghiozdan. Oare copilul trebuie să care de la școală, acasă, în fiecare zi, toate acele lucruri? Nu pot rămâne unele la școală, într-un dulap?
Ministrul Educației, Daniel David: Chiar dacă nu toate manualele vor fi într-o variantă electronică, o mare componentă trebuie să fie electronică
Ghiozdanele școlarilor sunt mult prea grele / Medic: „Ar trebuie să aibă maxim 10% din greutatea copilului” / Posibile consecințe: dureri de spate, contracturi musculare, scolioză
Kelemen Hunor: O duc pe fetița mea dimineața la școală, au toți niște valize, trollere, parcă pleacă în călătorie de o săptămână / Cadrul e fain în legea României Educate, dar conținutul… E foarte rigid sistemul
“Să cumpere dulapuri”, sfatul pentru școli de la Ligia Deca, dacă vor să rezolve problema ghiozdanelor grele ale copiilor
Copilul din România poartă prin greutatea ghiozdanelor, de fapt, povara unui sistem care nu este extrem de eficient, spune Anca Tîrcă, expert în educație
Exit mobile version