Copilul din România poartă prin greutatea ghiozdanelor, de fapt, povara unui sistem care nu este extrem de eficient, spune Anca Tîrcă, expert în educație

2.251 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Anca Tîrcă, expert în educație, a vorbit la PrimaTv despre greutatea ghiozdanelor copiilor: „Copilul din România poartă, prin greutatea ghiozdanelor, de fapt, povara unui sistem care nu este extrem de eficient”. Aceasta a spus că există o regulă, dar „problema e că nu se respectă”.

„Acest lucru e o problemă mai veche, că discutăm despre ea de ani buni. Din câte ştiu eu, în 2020, ministrul Sănătăţii a dat un ordin în privinţa greutăţii acestor ghiozdane, în care se menţiona că greutatea ghiozdanului nu ar trebui să depăşească 10% din greutatea copilului. Deci, iată că avem o normă, avem o regulă, problema e că nu se respectă.

Copilul din România poartă, prin greutatea ghiozdanelor, de fapt, povara unui sistem care nu este extrem de eficient. (…)”, a precizat Anca Tîrcă.

Prevederile referitoare la greutatea ghiozdanului apar în ordinul ministrului Sănătății nr. 1.456 din 25 august 2020:

Articolul 30 – „(1) Volumul și greutatea manualelor, ale rechizitelor și ale altor materiale necesare în procesul de învățământ, transportate zilnic de elevi la școală și de la școală, trebuie adaptate capacității de efort fizic corespunzătoare vârstei copiilor și tinerilor.

(2) Elevii din ciclul primar si gimnazial folosesc ghiozdane de spate cu fața posterioară întărită.

(3) Greutatea conținutului ghiozdanului la toate ciclurile de învățământ nu trebuie să depășească 10% din greutatea copilului.”

Foto: Ordinul ministrului Sănătății nr. 1.456 din 25 august 2020 – Captură legislatie.just

În 2021, fizioterapeutul Bogdan Goga a declarat, la Digi24, că nu greutatea ghiozdanului este răspunzătoare de durerile de spate ale copiilor care merg la școală, ci „aș zice că cea mai mare problemă este postura prelungită pe care o avem”.

Acesta a subliniat faptul că elevii își petrec majoritatea timpului într-o poziție statică, în comparație cu elevii de acum 20-30 de ani: „Gândiți-vă, acum 20 de ani sau acum 30 de ani, ca să nu mai vorbim, de acum 100 de ani, copiii se mișcau mult mai mult în orice zi, în orice moment”.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Greutatea ghiozdanului elevilor nu trebuie să depășească 10% din greutatea copilului – prevedere din proiectul Statutul elevului, propus de mai multe asociații de elevi
septembrie 2021 – Problema nu este greutatea ghiozdanului în cazul elevilor care merg la școală, ci „aș zice că cea mai mare problemă este postura prelungită pe care o avem”, Bogdan Goga, fizioterapeut
august 2020 – Elevii din clasele a VIII-a și a XII-a, cei din învățământul primar și de la grădiniță au cursuri numai dimineața, iar ghiozdanul nu depășește 10% din greutatea copilului, potrivit unui Ordin al ministrului Sănătății

8 comments
  1. Școlile nu au spații de depozitare. În banca, exclus- se învață în două schimburi. Inspectoratele și școlile ridică din umer.
    Atât timp cat industria manualelor alternative și a culegerilor de o calitate îndoielnică va contribui la creșterea veniturilor, sănătatea copiilor va fi întotdeauna pe locul doi.

  2. …”povara unui sistem care nu este extrem de eficient”. Daca nici dupa varsta de 25 de ani nu stim sa folosim adjectivele, nu sistemul este de vina. De ce-o fi atat de iubit acest adjectiv, “extrem”, de-l consuma toata presa si cand trebuie si cand nu trebuie? Daca am spune despre sistem ca “nu este eficient” sau “nu este foarte eficient” n-ar fi suficient de relevant?

  3. Copiii cară 5-6 kg de manuale și culegeri (cerute de profesori care iau un procent gras din ele), în loc să aibă un singur lucru: o tabletă. Copiii au coloana vertebrală strâmbă din cauza asta. Așa că profesorii ar trebui să mai renunțe la culegeri și auxiliare, ca să aibă ei buzunarul plin.

  4. Cea mai simplă rezolvare e să existe manualul elevului (acasă, eventual pentru teme și revizuirea materialului), și manualul la școală (măcar unul la bancă). Și copilul nu mai cară nimic, cel mult caietele, dacă e așa complicat să iei 4 manuale într-o zi.

    Și mai bine – finanțați școlile să aibă dulapuri pe hol pentru materialele elevilor, unde să-și lase toate lucrurile și să nu le care acasă. Și programul să fie de la 8 la 16, cu ore incluse pentru rezolvarea temelor și, evident, pentru mese (oferite de stat), ca să nu mai aibă nimic de făcut acasă decât să se joace și să-și vadă de hobby-uri și somn.

    Dar n-avem noi bani de-astea.

    1. Am făcut o adresă către inspectoratul școlar. Răspunsul, vi-l puteți imagina…
      Soluția- foi tăiate din manuale si puse în folii- greutatea ghiozdanului redusa cu 60%

  5. Poate ar ajuta sa fie manuale tiparite pentru fiecare semestru/modul, nu tot manualul pentru tot anul scolar. Numarul de pagini este acelasi, doar trebuie adaugate coperti.

    Poate in orar sa fie 2 ore cu aceeasi materie, sa fie mai putine manuale de carat intr-o zi.

  6. Sistemul nu trebuie să fie extrem…de eficient. Doar eficient e bine. Ce este acestă sitagmă “extrem de eficient”. În ce se măsoară?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like