Daniel David: Dacă masteratul didactic funcționează bine, n-are sens să mergi cu două sisteme în paralel. Dar vreau să fiu sigur că masteratul nu este un alt modul I și II, reunit într-o formă care ne duce într-o zonă nu prea mulțumitoare

Daniel David / Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Ministrul Educației analizează renunțarea la modulele psihopedagogice și înlocuirea lor cu masteratele didactice pe o nouă formulă, după o perioadă de testare a acestui masterat, a declarat acesta într-un interviu acordat Edupedu.ro. „Dacă masteratul funcționează bine, n-are sens să mergi cu două sisteme în paralel, dar vreau să fiu sigur că masteratul asta funcționează bine și că nu este un alt modul I și II, reunit într-o formă care ne duce în aceeași zonă de pregătire a profesorilor, adică nu prea mulțumitoare”, a explicat Daniel David, pentru Edupedu.ro.

Intenția este de renunțare la modulele psihopedagogice I și II, ca condiție de angajare în școală, și obligativitatea masterului didactic pentru cei care doresc să intre în sistem. Lucrul acesta presupune modificarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

În prezent, masteratul didactic este de 2 ani și se organizează în baza prevederilor din Legea nr. 1/2011. În Legea nr. 198/2023 durata acestuia este de 1 an pentru care vor să intre în învățământ. Tot în Legea nr. 198/2023 există și condiția ca viitorul cadru didactic să fi absolvit atât o facultate în profilul postului, modulul de formare psihopedagogică (30 de credite ECTS), cât și un masterat didactic cu durata de un an.

Ministrul Educației speră ca grupul de lucru să vină cu propunerea ca masterul didactic să permită în paralel și parcurgerea unui program de master de specialitate. Daniel David a explicat ce s-ar întâmpla în caz contrat: „Altfel duci în școală oameni după licență care încă nu sunt în zona de specialitate, nu uităm că specializarea se face totuși la nivel de masterat”.

Mihai Peticilă, Edupedu.ro: Se va putea intra în sistemul de învățământ doar pe bază de masterat didactic?

Daniel David: Cam asta este intenția. Am făcut un grup de lucru care să vină cu o propunere de masterat didactic, care, însă, atenție, foarte important și sper că acest grup de lucru să vină cu o propunere deșteaptă, să permită în paralel să parcurgi un program de master de specialitate, fiindcă altfel duci în școală oameni după licență care încă nu sunt în zona de specialitate. Nu uităm că specializarea se face totuși la nivel de masterat. Da, intenția legii a fost în acest sens, fiindcă poți să le faci pe amândouă fără să plătești în plus. Adică nu este ca și cum ai face de două ori un program bugetat și atunci nu-l poți face și pe unul îl plătești”.

Daniel David spune că este important ca masteratul didactic să nu interfereze cu un alt masterat de specialitate:

„Important va fi cum gândești curriculumul la masteratul didactic, ca să acopere competențele necesare, să poți să duci practica, dar să nu interfereze cu un masterat de specialitate. Este un grup de lucru, în acest moment, sper să vină cu o propunere deșteaptă în următoarele săptămâni.”

Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Permiteți și existența departamentelor în continuare, să poți să devii profesor și prin pregătirea în cei 3 ani de licență?

Daniel David: Până când avem masteratul didactic într-o formulă nouă, funcțional, și îl testăm un an sau doi să vedem cum merge. Nu poți risca să închizi. Dacă masteratul funcționează bine, n-are sens să mergi cu două sisteme în paralel, dar vreau să fiu sigur că masteratul asta funcționează bine și că nu este un alt modul I și II, reunit într-o formă care ne duce în aceeași zonă de pregătire a profesorilor, adică nu prea mulțumitoare.

Ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Cei care vor să devină profesori de gimnaziu și liceu vor avea nevoie de un masterat didactic cu durata de un an, pentru a le preda elevilor, conform legii. Există 4 condiții pentru viitorii profesori de gimnaziu și liceu, dintre care trebuie respectată cel puțin una.

O condiție este ca viitorul cadru didactic să fi absolvit atât o facultate în profilul postului, modulul de formare psihopedagogică (30 de credite ECTS), cât și un masterat didactic cu durata de un an.

O altă condiție vizează absolvirea unui program de licență din domeniul Științe ale educației și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an, pentru posturile asociate domeniului Științe ale educației.

O altă situație se referă la absolvirea cu examen de licență a unui program de licență în profilul postului și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an și jumătate.

O altă posibilitate este ca profesorul să fi absolvit un program de licență didactică cu dublă specializare în profilul postului.

Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just

Art. 249 – „(12) Persoanelor care până în anul 2027 finalizează studii universitare de licență în profilul postului și un program de studii universitare de masterat didactic cu o durată de 2 ani li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de profesor în învățământul gimnazial, liceal și terțiar nonuniversitar”, conform Legii învățământului preuniversitar.

Despre masteratul didactic – Legea învățământului superior nr. 199/2023

Potrivit legii, cei care frecvențează cursurile masteratului didactic beneficiază de burse de studiu egale cu salariul net al unui profesor debutant:

Art. 107 – „(2) Studenții care frecventează cursurile licenței didactice cu dublă specializare sau de masterat didactic, într-o instituție de învățământ superior de stat pot beneficia de burse de studiu finanțate de la bugetul de stat.

(3) Cuantumul unei burse acordate de la bugetul de stat studenților înmatriculați la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sau masterat didactic este egal cu salariul net al unui profesor debutant. Criteriile generale de acordare a burselor de la bugetul de stat se stabilesc prin ordin al ministrului educației.

Articolul 108 – Absolvenții programelor de studii universitare de licență cu specializarea „Educația timpurie“, ai liceelor pedagogice cu specializarea „Pedagogia învățământului primar“ care au parcurs studii de licență cu specializarea „Pedagogia învățământului primar“, ai programelor de studii de masterat didactic de 60 de credite studii transferabile ECTS/SECT, care au parcurs programul de formare psihopedagogică, ai programelor de studii universitare de masterat didactic de 90 de credite studii transferabile ECTS/SECT, ai programelor de studii universitare de masterat cu specializarea psihopedagogia specială, respectiv consiliere școlară și în carieră, și cei ai programelor de studii postuniversitare de formare profesională a adulților pentru reconversie profesională au dreptul de a participa la examenul de licențiere, pentru a obține statutul de cadru didactic cu drept de practică.”

Articolul 264 – „Începând cu anul universitar 2025-2026, programele universitare de masterat didactic, organizate în conformitate cu Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, intră în lichidare.”

Citește și:
Ligia Deca, despre masteratul didactic cu durata de un an: Practica nu se poate desfășura numai la liceul de lângă facultate sau la liceul din orașul în care tu faci masteratul
februarie 2023 – Cei care vor să devină profesori de gimnaziu și liceu vor avea nevoie de un masterat didactic cu durata de un an sau un an și jumătate, pentru a putea preda elevilor, prevede proiectul legii Deca
Exit mobile version