De ce a fost numită Oana Fotache coordonator științific al grupului de lucru pentru programa de Română – explicațiile Ministerului Educației nu conțin competențe în design curricular sau în elaborarea de programe școlare

Foto: unibuc.ro

Desemnarea Oanei Fotache-Dubălaru în calitatea de coordonator științific al grupului de lucru pentru elaborarea programei de Limba și literatura română pentru liceu a fost făcută pe baza „reprezentativității instituționale”, a funcției de decan și a competenței academice și manageriale. Asta susține Ministerul educației într-un răspuns oferit la solicitarea Edupedu.ro. Răspunsul Ministerului Educației nu menționează însă competențe sau experiență specifică în elaborarea de programe școlare sau în dezvoltarea curriculumului național. Argumentele invocate se referă la poziția academică, profilul științific în domeniul literaturii comparate și experiența managerială universitară, fără a face trimitere la expertiză în didactică sau în construcția de politici curriculare pentru învățământul preuniversitar.

Solicitarea a fost făcută după ce ministrul Educației, Daniel David, a declarat public într-un interviu acordat publicației Cultura la dubă că nu cunoaște „de ce și cum” a ajuns Oana Fotache să fie numită coordonator științific, indicând Centrul Național de Curriculum și Evaluare (CNCE) și pe directorul acestuia, Bogdan Cristescu, ca fiind responsabili de clarificarea procedurii.

Puteți să ne explicați cum a ajuns doamna decan Fotache să fie numită coordonatorul științific?

Daniel David: Adevărul este că nu știu toată procedura. Trebuie să discutați și vă poate spune directorul Centrului de Curriculum și de Evaluare, domnul Bogdan Cristescu. Eu n-am intrat în bucătăria internă.

Știu că a fost o selecție în anii trecuți, după aceea au fost solicitări din partea marilor universități ale țării, dar efectiv de ce și cum nu pot să vă spun, o poate spune Bogdan Cristescu”.

Potrivit MEC, desemnarea s-a realizat dintre cadrele didactice universitare membre ale grupului de lucru, fiind luate în considerare mai multe criterii. Ministerul invocă, în primul rând, „reprezentativitatea instituției de învățământ superior care a nominalizat-o”, respectiv Universitatea din București, precum și a Facultății de Litere, al cărei decan este Oana Fotache-Dubălaru.

Un alt argument prezentat este faptul că aceasta ar fi fost „singurul cadru didactic universitar din grupul de lucru care deține funcția de decan”, ceilalți reprezentanți ai mediului universitar primind responsabilități de coordonare la nivelul subgrupurilor de lucru.

Ministerul enumeră, de asemenea, elemente din profilul academic național și internațional al Oanei Fotache-Dubălaru, menționând funcții deținute în structurile International Comparative Literature Association (ICLA), participarea în jurii internaționale, stagii ca profesor invitat în străinătate și apartenența la colegii editoriale sau comitete științifice ale unor reviste academice din România și din afara țării.

În plus, MEC invocă „competența managerială” a coordonatoarei științifice, detaliind funcțiile deținute anterior în cadrul Facultății de Litere – secretar științific, prodecan, director de școală doctorală – precum și actualul mandat de decan, început în februarie 2024. Ministerul susține că obținerea acestor funcții prin alegeri ar confirma „reprezentativitatea pentru corpul profesoral” și, implicit, legitimitatea în rolul de coordonator științific al programei.

Răspunsul Ministerului Educației nu menționează însă competențe sau experiență specifică în elaborarea de programe școlare sau în dezvoltarea curriculumului național. Argumentele prezentate se referă exclusiv la poziția academică, recunoașterea internațională în domeniul literaturii comparate și experiența managerială universitară, fără a face trimitere la expertiză în didactică, politici curriculare sau construcția de programe pentru învățământul preuniversitar.

De asemenea, ministerul nu indică existența unui ordin de ministru, a unei decizii CNCE sau a unui act administrativ explicit care să consacre numirea coordonatorului științific și nici momentul exact al desemnării.

Explicațiile MEC vin în contextul în care coordonarea programei de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a a devenit unul dintre cele mai contestate subiecte din actualul proces de revizuire curriculară, iar ministrul Educației a recunoscut public că nu a intervenit în „bucătăria internă” a comisiei și că nu cunoaște detaliile procedurii de numire.

Răspunsul MEC nu precizează însă explicit mecanismul prin care universitățile au făcut nominalizări și dacă acestea au avut caracter consultativ sau decizional.

Redăm răspunsul Ministerul Educației:

„Desemnarea, dintre cadrele didactice universitare din grupul de lucru însărcinat cu elaborarea programei de Limba și literatura română pentru învățământul liceal, a  doamnei prof. univ. dr. habil. Oana Fotache-Dubălaru, în calitatea de coordonator științific, s-a făcut luându-se în considerare următoarele aspecte: 

CV-ul public al Oanei Fotache-Dubălaru, de pe siteul Universității din Bcurești, indică un profil academic solid în literatură comparată și o experiență managerială universitară extinsă, dar nu conține referințe la experiență în elaborarea de programe școlare sau în design curricular, competențe esențiale pentru coordonarea științifică a unei programe naționale pentru învățământul liceal.

Exit mobile version