Doctorate industriale și o posibilă “modificare structurală” a studiilor doctorale, cu accent pe angajarea studenților – printre recomandările incluse într-un raport de specialitate referitor la situația educației doctorale din România

conducătorii de doctorate

Foto: Pixabay.com

O modificare structurală a studiilor doctorale, în care să aibă un loc central angajabilitatea studenților, dar și măsuri punctuale care au fost aduse în discuție în ultimii ani, precum cea a introducerii doctoratelor  industriale, sunt recomandate drept posibile soluții pentru provocările cu care se confruntă acest sector educațional, într-un recent raport publicat de entitatea care se ocupă cu finanțarea învățământului superior din România. 

Raportul nu abordează problemele foarte vizibile în dezbaterea publică privind tematica studiilor doctorale, precum cele privind etica / frauda academică, ci analizează în profunzime chestiuni instituționale și organizaționale – cele ce țin de accesul la studii doctorale, parcursul și absolvirea acestora, în context european.

Analiza face o serie de recomandări pentru fiecare etapă – acces, parcurs și absolvire – în studiile doctorale, punând accentul pe două: o propunere de reformă structurală, vizând întregul sistem, respectiv o propunere privind accesul la studiile doctorale, anume dezvoltarea unor doctorate industriale.

Doctoratele industriale

Acestea au fost puse în discuție în mod repetat, în dezbaterea publică din ultimii ani, de reprezentanți ai unor instituții de învățământ superior din domenii tehnice. Chiar la finele lunii mai a.c., rectorul Universității Politehnica din Timișoara, Florin Drăgan, propunea “legiferarea doctoratelor industriale” ca soluție pentru problema scăderii numărului de profesori titulari, din cauza birocrației. Unii pași au fost făcuți încă din 2019 când Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iași anunța implicarea într-un proiect european în acest domeniu

Acest tip de doctorate, destinat specialiștilor din domenii tehnice sau de afaceri, ar veni în completarea celor prevăzute actualmente în Legea Educației, anume doctoratul științific și doctoratul aplicat în arte și sport. Legea menționează, în prezent:

“Programele de studii universitare de doctorat sunt de două tipuri:

În raportul său, UEFISCDI afirmă că “modificările sociale, economice și culturale recente aduse de revoluția cunoașterii au pus sub semnul întrebării rolul și funcția tradițională a instituțiilor de învățământ superior în general, și rolului doctoratului în particular. În acest context, este nevoie din ce în ce mai mult de dobândirea unor competențe specifice din partea absolvenților pentru a concura pe piața forței de muncă. (…) Tradițional, un doctorat califică pe cel/cea care îl obține să predea și să realizeze cercetări în cadrul unei instituții de învățământ superior sau institut de cercetare, dar aceasta viziune nu mai este suficientă. Piața de muncă academică nu poate absorbi toți absolvenții de doctorat, crescând cererea de cercetători specializați în industrie/afaceri.”

Ce ar câștiga diversele părți, conform surselor citate în raport:

Documentul atenționează că doctoratele industriale nu sunt abordate uniform în cadrul UE și oferă câteva exemple de practici din țările membre:

Danemarca a fost printre primele țări care a introdus în 1970 primul Program de Doctorat Industrial de trei ani, axat pe industrie, în cooperare cu o companie privată, un doctorand și o universitate (…)”

“În Franța, calificări similare sunt numite acorduri industriale pentru formare prin cercetare și au drept scop stimularea parteneriatelor de cercetare public-privat. (…)”

“În Italia, doctoratele industriale sunt doar parțial reglementate. În 2013, guvernul italian a emis un decret (nr. 45/ 8 februarie 2013) care distinge trei programe de doctorat diferite, orientate spre practică (…)”

“În Germania, doctoratele industriale nu sunt reglementate de lege, chiar dacă 16% din toți studenții doctoranzi din fiecare an urmează doctorate dezvoltate în parteneriat cu companii (…)”

“Modificarea structurală a studiilor doctorale”, cu accent pe angajarea studenților doctoranzi

Documentul propune un set de recomandări pentru fiecare etapă – acces, parcurs și absolvire – a studiilor doctorale, dar menționează și o “modificare structurală” a acestora, care ar putea fi aplicată pe baza unei analize amănunțite. Modificarea ar avea ca miză angajarea studenților doctoranzi atât în universități/centre de cercetare, cât și în mediul public/privat, în cazul doctoratelor industriale.

Potrivit raportului:

Exit mobile version