Editarea notelor și absențelor din catalogul electronic este permisă doar profesorului responsabil de disciplină, unul dintre standardele tehnice necesare pentru utilizarea catalogului electronic în școli – proiect

Foto: captură dintr-un catalog electronic

Editarea notelor și absențelor din catalogul electronic este permisă doar profesorului responsabil de disciplină/modul, potrivit unui proiect de ordin care stabilește standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în școlile – pilot. Proiectul a fost pus în consultare publică marți, 14 februarie, de Ministerul Educației, iar propunerile de modificare pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice.

Amintim că 742 de școli au fost selectate să folosească catalogul electronic în anul școlar 2022-2023, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Nu există un catalog electronic pus la dispoziție de către Ministerul Educației. Toate aceste școli au apelat la aplicații/programe private ce au fost achiziționate de pe piața de investiții. Nu se știe ce se va întâmpla după ce va fi încheiată pilotarea.

Art.13 – „(1) Editarea notelor/ calificativelor/ absențelor este permisă, pe bază de acces, doar cadrului didactic responsabil de disciplină/ modul”, conform sursei citate. Prevederile sunt obligatorii începând cu anul școlar 2023-2024.

Conform proiectului, cadrul didactic îndreptățit să acorde sau să modifice note, calificative, absențe are acces de editare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. „Orice interacțiune de adăugare, modificare sau ștergere de date tip note va fi înregistrată trasabil în platformă, păstrând într-o formă de audit cel puțin: timestamp, utilizatorul, un eventual motiv pentru alterarea înregistrării”, potrivit art. 15 alin. (2).

„Furnizorul serviciului de catalog electronic își asumă, împreună cu unitatea de învățământ, responsabilitatea pentru asigurarea existenței și accesibilității copiilor de siguranță pe toată perioada desfășurării contractului sau contractelor de servicii dintre părți, precum și minimum 24 de luni de la încetarea contractului”, prevede ordinul.

Cum pot vedea elevii și părinții notele

În document este precizat că elevii și părinții/reprezentanții legali au drept de a vizualiza catalogul electronic în baza unor date de acces prestabilite, respectiv e-mail și parolă. Este menționat că date de acces pot fi modificate de către aceștia.

Cine nu poate modifica notele

Conform sursei citate mai sus, utilizatorii de tip administrator nu pot modifica înregistrări de note, calificative sau absențe în catalogul electronic.

„Art. 18 – Utilizatorii de tip administrator nu au dreptul de a înregistra/modifica înregistrări de tip notă/ calificativ/ absență în catalog.

Art.19 – (1) Interfața de administrare este accesibilă doar utilizatorilor autorizați în acest sens.

(2) Cu acordul conducerii unității de învățământ, orice alt tip de utilizator are acces doar la pagini cu date statistice, fără a putea accesa date personale ale elevilor, cadrelor didactice sau părinților.”

Unde este accesibilă aplicația de catalog electronic

În document apare că aplicația de catalog online este accesibilă prin web, independent de dispozitivul utilizat: computer personal portabil, PC, tabletă sau telefon, atât pentru adăugarea înregistrărilor legate de procesul educațional aferent, cât și pentru consultarea notelor, a absențelor și a rapoartelor statistic.

Art.2 – „Accesul poate fi intermediat prin aplicație mobilă specifică sau interfață locală sigură, cu respectarea standardelor informatice legate de siguranța și trasabilitatea datelor.”

Autentificarea profesorilor și părinților în aplicație

Conform sursei menționate, aplicația dispune, cel puțin, de autentificare cu utilizator și parolă. Până cel târziu în anul școlar 2023 – 2024, o să aibă un mecanism de tipul autentificare în doi factori denumiți 2FA.

Art. 5 – „(2) Începând cu anul școlar 2023-2024, autentificarea de acest tip include cel puțin autentificare de tip utilizator + parolă + SMS sau cod OTP prin intermediul unei aplicații specifice, precum authy, google authenticator, microsoft authenticator sau alte instrumente similare.

(3) Prevederile alin. (2) sunt obligatorii a fi disponibile pentru utilizatorii cu rol de administrator, cadru didactic, care pot accesa date personale, adăuga sau modifica note/ absențe în aplicație precum și pentru utilizatorii care pot genera rapoarte.

(4) Prevederile alin. (2) vor fi disponibile pentru a fi activate și de către orice alt utilizator din administrare profil, inclusiv elevi și părinți.”

Școlile asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor

Unitatea de învățământ asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor și garantează următoarele drepturi ale utilizatorilor: „a) dreptul de a fi informat; b) dreptul de acces; c) dreptul la rectificare; d) dreptul la restricționarea prelucrării datelor; e) dreptul la portabilitatea datelor.”

Este interzisă utilizarea serviciilor web care nu au la bază conexiuni criptate de formă https., după cum se arată în ordin.

Catalogul electronic se tipărește la finalul anului școlar

În timpul anului școlar, notele elevilor se consemnează doar în catalogul electronic, prin derogare de la prevederile art. 106 alin. (2) şi art. 109 alin. (2) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP).

Catalogul electronic se tipărește, semnează, avizează şi arhivează de directorul unității de învățământ, la finalul anului școlar, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind regimul actelor de studii şi al documentelor școlare gestionate de unitățile de învățământ preuniversitar.

Amintim că au fost aduse în atenție discuțiile despre datele elevilor. „Un alt criteriu important dacă vorbim de partea de GDPR ar fi acela ca datele școlilor din România să fie în Uniunea Europeană, adică aceste servere sau centre de date sa fie localizate fizic într-o țară din UE”, consideră Daniel Rogoz, CEO și co-fondator Kinderpedia.

Acesta mai spune că „unul dintre cele mai importante criterii astăzi este ca soluția sau platforma de management școlar adoptată să fie în cloud, nu instalată local pe un computer sau pe serverul școlii. Trebuie să fie găzduită pe niște servere de tip cloud-based într-un data-center care să asigure back-up zilnic la datele pe care școlile le introduc.”

Proiectul de ordin

Anexa proiectului de ordin

Citește și:
Digitalizarea mediului școlar, între oportunitate prin PNRR și piedici de implementare. Reprezentanții platformelor Kinderpedia și Adservio solicită Ministerului Educației să adopte standarde de calitate pentru platformele educaționale
UTIL Ghid complet de întrebări, răspunsuri și informații pentru școli, directori și profesori în alegerea unei platforme digitale care să aibă și catalog electronic
Ministerul Educației renunță la proiectul european Catalog electronic (SIMS), cu o finanțare nerambursabilă aprobată încă din 2019, de peste 40 de milioane de euro – document / Între timp peste 740 de școli au cumpărat cataloage electronice de la companii private
INTERVIU Avantajele catalogului electronic, explicate de directorul unei școli dintr-o comună din județul Călărași: În afară de note și absențe, părintele vede dacă a fost activ la oră, dacă a venit fără manual
Catalogul electronic se folosește în școli din cel puțin 24 de județe și este plătit fie de asociațiile de părinți, fie din fondurile locale sau ale școlilor, arată un raport SAR privind digitalizarea în educație
DOCUMENT Cele 742 de școli care pilotează cataloage electronice private sunt responsabile de protecția datelor elevilor / Catalogul electronic al Ministerului Educației, un proiect abandonat
De trei ori mai multe școli au fost selectate să folosească catalogul electronic, față de anul școlar trecut / Lista celor 742 de școli care pot renunța la catalogul clasic
5 iulie 2022 – Catalogul electronic va putea fi folosit în școlile pilot, dar trebuie tipărit obligatoriu și arhivat – ROFUIP 2022
Exit mobile version