Educația din România – luată ca reper negativ pentru învățământul din Țara Galilor, într-o prognoză a unui centru de analiză conservator: „Dacă nimic nu se schimbă, până în 2040 Țara Galilor va ajunge la nivelul României”, țară care „a avut istoric rezultate slabe în rankingurile” PISA 

Foto © Dpimborough | Dreamstime.com

Rezultatele sistemului de educație din România sunt luate ca referință negativă într-o analiză realizată de un cunoscut centru conservator de cercetare din Marea Britanie, Onward UK, pentru a critica sistemul de învățământ din Țara Galilor, unde guvernul local este condus de mulți ani de laburiști. Analiza respectivă ia în calcul rezultatele educației din Țara Galilor, Anglia și, conex, pe cele din Scoția și Irlanda de Nord în ultimele valuri ale testelor internaționale PISA, pentru a arăta că școlile din Țara Galilor au nevoie urgentă de reformă, dacă nu vor să ajungă la nivelul României în următorul deceniu și jumătate.

Onward UK este un centru de analiză cunoscut pentru asocierea cu mediul conservator din politica britanică. Iar analiza sa vizează sistemul educațional din Țara Galilor. În Marea Britanie, educația este descentralizată, iar guvernul de la Londra – care a fost controlat de conservatori din 2010 până anul trecut –  administrează doar învățământul din Anglia, în timp ce sistemul galez de educație este administrat de guvernul local din Țara Galilor, controlat de multă vreme de laburiști.

În critica sa privind sistemul educațional galez, Onward UK arată că, dacă Marea Britanie în întregul său s-a clasat pe poziția 14 în rândul țărilor OCDE, în clasamentul internațional PISA, luată separat Țara Galilor s-ar fi clasat pe poziția 34, la egalitate cu Vietnam. Iar dacă în Anglia s-au înregistrat numeroase reforme în ultimele două decenii (dominate de guverne conservatoare), ce au dus la creșterea numărului de școli considerate bune și foarte bune, Țara Galilor „continuă să apeleze la practici depășite” și să constate o „deteriorare a performanțelor și standardelor elevilor”.

În aceste condiții, analiza face o prognoză, pe baza evoluției rezultatelor în ultimele valuri PISA, în care sunt testați elevi în vârstă de 15 ani. Și așa ajunge la concluzia că, „dacă nimic nu se schimbă, până în 2040 Țara Galilor va ajunge la nivelul României în rankingurile internaționale. Nevoia de schimbare nu este numai urgentă, ci imperativă”.

Raportul face trimitere și la rezultatele României, care au stagnat în ultimele două valuri PISA (2018 și 2022), dar, fără să explice pe ce își bazează prognoza, apreciază că aceste rezultate vor cunoaște o îmbunătățire în următoarele valuri. Așa încât, în 2040, rezultatele galeze, în scădere, și cele românești, în creștere, ar urma să ajungă la același nivel (1339-1400 punctaj total în cele trei evaluări PISA – citire, matematică, științe):


România a înregistrat o stagnare în ultimul val PISA (2022), comparativ cu valul precedent din 2018, când coborâse abrupt comparativ cu 2015 la toate cele trei testări ale studiului internațional – Matematică, Citire, Științe. Față de 2018, România a scăzut cu 2 puncte la Matematică, a păstrat același punctaj  la citire și acrescut cu două puncte la Științe – detalii aici.


În PISA 2022, România s-a clasat pe penultima poziție în UE și pe locurile 45-48 din cele 81 de țări și teritorii din lume, participante la evaluarea standardizată internațională – detalii aici.

Foto © Dpimborough | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version