Educația nu se mai face, în țările care au succes, cu durere, spune Monica Mincu, cercetătoare româncă la Universitatea din Torino: Dacă elevii nu învață, vina este a noastră, nu a lor / Cât de curajoasă este România, politic vorbind, să implice experții și profesioniștii și să reformeze sistemul?

Foto: UVT

Țările care au performanțe deosebite au investit în sistemul școlar și au reușit să-l schimbe în două-trei decenii, a spus într-o scurtă analiză Monica Mincu, cercetătoare în sisteme școlare comparate la Universitatea din Torino, Italia și mai nou lector asociat la University College London – Institute of Education, în Educational leadership. Aceasta a fost invitată la conferința Smart Diaspora 2023, care a avut loc la Universitatea de Vest din Timișoara, unde a vorbit despre cum „ar trebui regândit sistemul de la bază”.

Discuțiile de la Smart Diaspora 2023 au fost axate pe reformarea și modernizarea cercetării și a sistemului de învățământ superior, iar în intervenția sa Monica Mincu a pus accentul pe construcția integrală a unui sistem de învățământ modern. „Nu putem să ne gândim la universitate, separând-o de sistemul școlar românesc. Trebuie să avem o viziune de continuitate între niveluri, deci e bine să vorbim de cercetare, e bine să vorbim de leadership la universitate, dar e foarte important să vedem universitatea ca o continuare a sistemului școlar românesc”, a spus Monica Mincu.

Aceasta a mai arătat că „efectiv totul trece prin școală”, acesta fiind motivul pentru care școala trebuie să fie o prioritate. „Lucrând eu în reforme, pe sisteme școlare, în ameliorarea școlilor într-o serie de țări, dar plecând de la studiul României, Ungariei și al Poloniei în anii ’90, cred că este fundamental să ne uităm la instituțiile pe care România le are, la sistemul școlar românesc. Dacă este, în ce stare este, cât este de centralizat încă, care este administrația școlilor și în ce fel administrația mai mare a sistemului influențează modul în care școala românească funcționează, care sunt procesele interne? Țările care au performanțe deosebite au investit în sistemul școlar și au reușit să-l schimbe în două-trei decenii. Finlanda, miracolul finlandez, de exemplu. Iar o altă lecție pe care o avem de la PISA este că echitatea și eficacitatea se întrețin, sunt în conexiune, deci ar trebui regândit sistemul de la bază.

Am auzit azi de dimineață ideea de educație ca prioritate. În ce fel educația este prioritară? Pentru că educația este prioritară, nu pentru că noi lucrăm unii dintre noi în educație, dar efectiv totul trece prin școală. Cât curaj avem, la nivelul țărilor în Europa? Și multe țări nu au curaj, pot să spun că Italia este o țară extrem de conservatoare în ceea ce privește sistemul școlar și va plăti și plătește deja în termeni economici, demografici, și cultural, și de echitate socială, și de incluziune. Cât de curajoasă este România, politic vorbind, să implice experții și profesioniștii și să reformeze sistemul?”, s-a întrebat Monica Mincu pe scena de la Smart Diaspora, conferință la care erau prezenți și miniștri, dar nu cel al Educației.

După încă o rundă de intervenții de pe scenă și din sală, Monica Mincu a punctat nevoia de investiții în educație și felul în care educația evoluează.

„Eu m-aș gândi la cât dedicăm, într-adevăr, din produsul intern brut educației și școlii, în primul rând. După finanțare m-aș gândi la cultura organizației, la cultura școlii, la cultura unui sistem școlar care este cu joasa autonomie – low autonomy school system. Guvernanța influențează dinamicile, mentalitățile, relațiile. Educația nu se mai face, în țările care au succes, cu durere, adică tu vei învăța suferind. Educația se face din plăcere și gândindu-ne la bunăstarea mintală a copiilor, la plăcerea pentru școală. Dacă ei nu învață, vină este a noastră, nu este a lor. Deci este nevoie de o mare schimbare de mentalitate în școlile în sistemele centralizate, România fiind inclusă în aceste țări. Pot vorbi și de Italia sau de Franța.

Dar centralizarea sistemelor școlare este o mare problemă care frânează dezvoltarea socială, frânează evoluția, frânează inovația și chiar inovația în educație nu se poate produce dacă noi nu o să avem sisteme mai flexibile și o schimbare în acest domeniu”, a mai spus Monica Mincu.

VIDEO Conferința integrală:

Autoprezentarea Monicăi Mincu: „Am plecat de 25 de ani din România. Am făcut doctoratul în Italia. Mă consider cercetător italian, prin formare. Lucrez la Universitatea din Torino în sisteme școlare comparate și lucrez mai de curând la Institute of Education UCL – în Educational leadership. Am lucrat și pentru UNESCO. Mulțumesc Simonei Sava pentru invitația pe care mi-a lansat-o din 2019, de a relua legătura cu România, pe care o pierdusem. Aș spune că, așa, ca mesaj pozitiv, mi se pare foarte dinamic contextul românesc din multe puncte de vedere, comparativ cu alte contexte europene și aș vrea să continui pe această stradă pentru că, chiar dacă mă consider cercetător italian, aș spune că pasiunea pentru educație este absolut românească”.

Exit mobile version