Elevii din țară ar avea nevoie, în medie, de peste doi ani de școlarizare suplimentară pentru a elimina decalajul de învățare față de București-Ilfov – raport Banca Mondială / Situația din educație și migrația – cauze pentru deficiențele majore în domeniul competențelor cerute pe piața muncii

Foto: World Vision România

Educația este prezentată, într-un raport actualizat al Băncii Mondiale, ca sursă a inegalităților considerabile din societatea românească și pentru deficitul de lucrători calificați în numeroase domenii – probleme descrise drept obstacole pentru evoluția societății și pentru creșterea economică. Această creștere, deși considerabilă, nu a reușit încă să scoată România din situația de țară cu cea mai ridicată rată a sărăciei din UE, iar problemele legate de echitate, accentuate de pandemie, sunt scoase în evidență prin diferențele majore dintre urbanul mare și restul țării. 

Raportul “Diagnostic sistematic de țară – România”, publicat inițial în 2018 și actualizat anul acesta, notează că “dezvoltarea socioeconomică a României în următorii cinci-zece ani va depinde de valorificarea oportunităților de creștere sustenabilă și creare de locuri de muncă, simultan cu gestionarea riscurilor care ar putea agrava inegalitățile și constrângerile existente”. Or, tocmai aici apar câteva dintre principalele probleme strâns legate de domeniul educației. 

Documentul arată că:

Sursa: Raportul-diagnostic al Băncii Mondiale

Potrivit raportului Băncii Mondiale, “inegalitățile uriașe legate de furnizarea serviciilor au generat decalaje la nivelul rezultatelor în ceea ce privește dezvoltarea umană”, ceea ce, în domeniul învățământului, se reflectă în diferențele majore dintre Capitală și restul țării, cu efecte considerabile asupra pieței muncii: “Disparitatea rezultatelor educaționale este de asemenea mare: pentru a elimina decalajul de învățare față de colegii lor din București-Ilfov (măsurat prin punctajele armonizate obținute la teste), elevii din restul țării ar avea nevoie, în medie, de peste doi ani de școlarizare suplimentară. În plus, indicele capitalului uman (ICU) la nivel de județ este de 0,68 în București-Ilfov, dar scade la 0,51 în județul vecin Giurgiu — indicând un decalaj de aproape 20% între productivitățile potențiale ale copiilor născuți în cele două județe”.

La capitolul “Constrângeri care frânează creșterea economică și prosperitatea în România”, pe lângă alte teme, precum frânarea reformelor administrative și neîncrederea populației în stat, raportul citat revine la problema capitalului uman și rezultatele educației.

Astfel, documentul notează că “rezultatele României în ceea ce privește capitalul uman se află cu mult în urma celorlalte țări ale UE, din cauza cheltuielilor insuficiente și a serviciilor de sănătate și educație inadecvate. (…) Rata de participare a copiilor români cu vârsta de cel puțin trei ani la activitățile de dezvoltare timpurie — piatra de temelie a capacității de învățare și un factor care favorizează participarea femeilor la forța de muncă — este de 78 %, una dintre cele mai mici din UE, și a scăzut constant începând din 2015. În rândul copiilor defavorizați, cum ar fi cei din comunitatea romă, rata de participare este de doar 27%. În plus, nivelul studiilor absolvite diferă foarte mult în funcție de zona geografică și de nivelul veniturilor. Rezultatele obținute de elevi sunt mai modeste în școlile de la sate: în 2018, 40% dintre elevii de clasa a opta din școlile rurale au obținut o notă mai mică de 5 la evaluarea națională. Ponderea celor care au părăsit timpuriu școala a scăzut doar puțin și se menține peste obiectivele guvernamentale, cu discrepanțe mari între ponderea celor care au abandonat școala în orașe (4%) și în zonele rurale (23%) în 2020.”

Impactul pandemiei

Diagnosticul de țară realizat de Banca Mondială vorbește și despre impactul pe care pandemia îl poate avea în continuare – unul de exacerbare a problemelor existente în educație:

Documentul notează că “noile tehnologii și instrumente digitale pot îmbunătăți calitatea asistenței medicale și a educației, dar în lipsa unui acces universal și accesibil la serviciile digitale, inegalitatea s-ar putea extinde”.

Ce se întâmplă la polul opus? Potrivit raportului tinerii cu nivel al educației mai ridicat tind să fie cei care alimentează fenomenul migrației: “Întrucât românii care emigrează sunt de obicei mai tineri și cu un nivel de educație mai ridicat decât populația rămasă, societatea românească îmbătrânește și suferă de pe urma unuia dintre cele mai grave exoduri de creiere din întreaga lume”.  

Între timp, în România, dezechilibrele de pe piața muncii se resimt, între altele, prin:

La această situație nu ajută faptul că “România are cea mai mică rată de participare la învățarea pe tot parcursul vieții din UE, din cauza barierelor culturale și sistemice. Aproximativ 1% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani participă la activități de învățare în rândul adulților, cu mult sub obiectivele naționale și sub media UE de 9,1%. În România, învățarea pe tot parcursul vieții nu deblochează, de obicei, o evoluție pozitivă a salariului sau a carierei, nici nu este apreciată la nivel personal, în special în rândul persoanelor de peste 40 de ani. Educația și formarea profesională (EFP) a intrat în atenția publicului în ultimul deceniu din cauza deficitului de forță de muncă din țară, dar calitatea sa este sub nivelul optim.”

Inovare: ultimul loc din UE
Sursa: Raportul-diagnostic al Băncii Mondiale

Raportul Băncii Mondiale notează că România este, potrivit datelor UE, pe ultimul loc în cadrul Uniunii Europene din punct de vedere al inovării, “semnalând o capacitate slabă a firmelor românești de a avansa în lanțul valoric”, în contextul investițiilor reduse și cheltuielilor limitate pentru cercetare-dezvoltare:

Citește și:
România – printre țările europene cu cea mai slabă participare a adulților la educație și formare în 2022, cu o rată medie de 5,4% – date Eurostat
Sprijinul pentru elevii cu nevoi speciale, din grupuri minoritare sau defavorizate: România stă bine instituțional, dar are lipsuri majore, de la infrastructură la curriculum și formarea cadrelor didactice – studiu comparativ european
INTERVIU Fadia Saadah, director în cadrul Băncii Mondiale: Criza Covid-19 din educație ar putea crește cu până la 10% rata analfabetismului funcțional în rândul elevilor din România și să producă pierderi economice anuale de până la 1,4 miliarde de dolari
Salariile medii ale profesorilor din România erau, înaintea grevei generale, printre cele mai mici din Europa, la un nivel similar cu Muntenegru și Ungaria – analiză comparativă Eurydice
Exit mobile version