Elevii români susțin democrația și spun că vor să voteze, dar au rezultate sub medie în ceea ce privește cunoștințele civice și au mai puțină încredere în autorități decât colegii lor din alte țări – studiu internațional în care România a participat în premieră

Foto: © Akarawut Lohacharoenvanich | Dreamstime.com

Elevii români de clasa a VIII-a, participanți la un studiu internațional privind educația civică și pentru cetățenie, au obținut un scor sub media celor peste 20 de țări care au luat parte la această cercetare, potrivit rezultatelor cercetării, prezentate miercuri de Universitatea din București. Analiza – despre care Edupedu.ro a scris pe larg în februarie, pe baza versiunii internționale – relevă, prin datele evidențiate de UB, că, pe de o parte, elevii români susțin democrația și manifestă interes pentru a participa la alegeri, pe viitor, dar, pe de altă parte, au mai puțină încredere în guvern și parlament decât media țărilor participante.

Rezultatele evaluării internaționale ICCS – International Civic and Citizenship Education Study – au fost prezentate oficial, miercuri, de Universitatea din București, după ce, în urmă cu o lună și jumătate, studiul fusese semnalat de Ministerul Educației. Potrivit instituției de învățământ superior, este vorba despre cel mai mare studiu internațional dedicat educației civice, iar România a luat pentru prima dată parte la acesta, în cadrul unor evaluări efectuate în 2022. Participarea a avut loc prin intermediul Laboratorului de Testare Educațională din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității din București.  

În România testele au fost administrate în format tipărit pe un eșantion format din 158 de școli. Au participat 2.768 de elevi ( 1.357 de băieți și 1.411 fete), 2.242 de profesori și directorii din școlile respective.

Elevii români – scor sub media internațională

Potrivit datelor raportate, elevii români au obținut un scor mediu de 470 la evaluarea cunoștințelor și gândirii civice. Valoarea este semnificativ mai mică decât media ICCS 2022  – 508, România plasându-se pe locul 16 în rândul țărilor participante.

Ce înseamnă aceste valori, comparativ cu media eșantionului internațional? Potrivit datelor raportate, aproximativ un sfert dintre elevii români au competențe scăzute și foarte scăzute – „la nivelul D de competență  sau mai jos”, comparativ cu o medie ICCS de 14,2% pentru acest segment de rezultate. Aproximativ o cincime dintre elevii români se află la nivelul cel mai ridicat, A, față de 30,6% media internațională).

Imaginea elevilor români despre democrație, implicare civică, cetățenie

Rezultate referitoare la implicarea elevilor în viața școlii și comunității, potrivit datelor raportate de Universitatea din București:

Rezultate referitoare la implicarea civică și cetățenie:

Rezultate privind cetățenia europeană:

Recomandări pentru Ministerul Educației, școli, părinți

Rezultatele pentru România sunt însoțite de o serie de recomandări formulate la adresa Ministerului Educației și a altor instituții, dar și de unele adresate școlilor, respectiv părinților. 

Recomandări pentru Ministerul Educației și alte instituții: 

Recomandări pentru școli:

Recomandări pentru familii:

Citește și:
Elevii români percep discriminări față de femei, bătrâni sau reprezentanți ai minorităților în mai mare măsură decât colegii lor europeni / Profesorii cred că școala oferă șansa învățării pe teme civice sau europene, dar se simt mai puțin pregătiți să predea astfel de subiecte – studiu

Foto: © Akarawut Lohacharoenvanich | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version