Elevii să poată oferi feedback anonim profesorilor, online, după primele două sau trei module școlare – propunere de modificare a Statutului elevului

Foto: © Vadimgozhda | Dreamstime.com

Dreptul elevilor de a oferi feedback anonim profesorilor apare în proiectul propus de mai multe asociații de elevi privind modificarea Statutului Elevului. Mai exact, Asociația Elevilor din Constanța, București, Ilfov și Vâlcea propun ca “după parcurgerea primelor două sau trei intervale de cursuri din anul școlar, elevii să aibă dreptul să ofere feedback cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime sau prin intermediul unor chestionare online”. Elevii descriu și procedura prin care să ofere feedback-ul și măsurile ce ar trebui luate în urma feedback-ului.

Elevii Asociației din Constanța, București, Ilfov și Vâlcea propun într-un proiect de statul al elevului, să aibă dreptul de a le da profesorilor feedback, după primele module de școală.

Ei propun ca acest lucru să se facă prin fișe anonime sau prin chestionare online “pentru a crește calitatea actului educațional”.

“Feedback-ul acordat permite aprecierea de către cadrele didactice a calității procesului de predare-învățare-evaluare din perspectiva elevilor, în scopul calibrării practicilor de la clasă”, propun elevii.

Fiecare profesor diriginte notifică elevii și directorul unității de învățământ cu privire la ziua/zilele în care se va colecta feedback de la fiecare clasă, fie în format online. Apoi, fișele completate în format fizic vor fi colectate de profesorul diriginte, analizate și transmise profesorilor, în termen de 10 zile, respectând confidențialitatea elevului.

Cadrul didactic va discuta cu elevii de la fiecare clasă rezultatele analizei, iar dirigintele analizează rezultatele la nivel de clasă și redactează un “raport general pe clasă care este supus dezbaterii cadrelor didactice din consiliul clasei și este transmis elevilor clasei respective”.

Și conducerea școlii ar urma să redacteze un raport anual în luna martie în urma acestor fișe.

Propunerile elevilor privind oferirea de feedback

Art. 29 – litera c:

Elevii au dreptul de a oferi feedback, după parcurgerea primelor două sau trei intervale de cursuri din anul școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime sau prin intermediul unor chestionare online care trebuie să asigure anonimitatea și securitatea informațiilor elevilor și a cadrelor didactice;

Articolul 30

  1. Feedback-ul reprezintă colectarea anonimă de informații despre reacțiile elevilor la procesul de predare-învățare-evaluare și despre relația elev-profesor. Feedbackul nu reprezintă judecăți de valoare, dar este specific activității didactice, fiind utilizat ca instrument de bază pentru îmbunătățirea actului educațional.
  2. Scopul colectării feedbackului este creșterea calității procesului educațional și a rezultatelor acestuia, precum și îmbunătățirea relațiilor dintre părțile implicate în acest proces, pentru a asigura un act educațional incluziv și de calitate, centrat pe elev.
  3. Feedback-ul acordat permite aprecierea de către cadrele didactice a calității procesului de predare-învățare-evaluare din perspectiva elevilor, în scopul calibrării practicilor de la clasă, astfel încât să răspundă optim nevoilor de învățare ale beneficiarilor primari ai educației.
  4. Feedback-ul se acordă prin intermediul unei fișe de feedback. Fișa poate fi completată cu alte aspecte considerate relevante de cadrul didactic care solicită feedbackul sau de către consiliul de administrație al unității de învățământ.
  5. Feedback-ul se poate acorda începând cu luna februarie a fiecărui an, conform deciziei consiliului de administrație, ținându-se cont de structura anului școlar Cadrele didactice pot solicita feedback suplimentar și pe parcursul anului școlar, prin aplicarea altor instrumente.
  6. Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt încadrate, exclusiv referitor la activitatea didactică de predare-învățare-evaluare, fără a se raporta la activitățile extracurriculare și extrașcolare derulate de către acestea.

Articolul 31

  1. Fiecare profesor diriginte notifică elevii și directorul unității de învățământ cu privire la ziua/zilele în care se va colecta feedback de la fiecare clasă, fie în format online, folosind dispozitivele proprii sau echipamente puse la dispoziție de către unitatea de învățământ, fie în format fizic, puse la dispoziție de către unitatea de învățământ.
  2. Fișele completate în format fizic sunt colectate de profesorul diriginte, care le analizează și transmite rezultatele agregate cadrelor didactice vizate în termen de 10 (zece) zile de la colectare, respectând confidențialitatea și caracterul anonim al acestora.
  3. Rezultatele colectate online ajung direct la profesorul vizat, în format agregat, dacă soluția tehnologică aleasă permite acest lucru în condiții de garantare a confidențialității și anonimatului. În cazul în care aceste condiții nu sunt garantate, se aplică prevederile alin. (2).

Articolul 32

  1. Cadrul didactic va analiza rezultatele primite de la profesorul diriginte sau agregate din procesarea automată a răspunsurilor. 
  2. Pentru a înțelege, corecta sau îmbunătăți aspectele problematice semnalate de elevi, cadrul didactic va discuta cu elevii de la fiecare clasă rezultatele analizei.
  3. Profesorul diriginte analizează rezultatele la nivel de clasă și redactează un raport general pe clasă care este supus dezbaterii cadrelor didactice din consiliul clasei și este transmis elevilor clasei respective.
  4. Cadrele didactice au acces doar la raportul general pe clasă/formațiune de studiu la care predau.
  5. În vederea identificării unor modalități de îmbunătățire a calității procesului educațional și a relațiilor dintre părțile implicate, la nivel de unitate de învățământ, directorul unității poate solicita consiliului profesoral rezultatele procesului de analiză a feedbackului, în limita prevederilor regulamentului de organizare și funcționare a unității. Este interzisă solicitarea selectivă, adresată doar anumitor cadre didactice, a acestor rezultate.
  6. Unitatea de învățământ va întocmi în luna martie a fiecărui an o situație privind respectarea dreptului elevilor de a acorda feedback care include numărul de fișe care trebuiau colectate și gradul de colectare a acestora. Această situație va include și o sinteză analizei calitative a feedbackului oferit, precum și planul de măsuri asumat de consiliul de administrație ce urmează a fi implementat pentru valorificarea feedbackului, în vederea creșterii calității procesului de învățare și a siguranței în mediul școlar.
  7. Situația prevăzută la alin. (6) va fi publicată pe pagina web a instituției de învățământ și va fi transmisă către DJIP/DMBIP.
  8. DJIP sau DMBIP va publica anual, un raport privind respectarea dreptului elevilor de a acorda feedback care include numărul de fișe care trebuiau colectate și gradul de colectare a acestora la nivelul rețelei unităților de învățământ.

Articolul 33

  1. Este interzisă constrângerea sau sancționarea elevilor, atât în timpul procesului de acordare a feedbackului semestrial, cât și în urma acestuia, în baza opiniilor exprimate de către aceștia.
  2. Orice elev poate sesiza nereguli apărute în cadrul procesului de colectare a feedbackului semestrial fie consiliilor elevilor, conform procedurilor proprii, fie conducerii unității de învățământ.

Edupedu.ro a scris despre mai multe propuneri din proiectul Asociațiilor de Elevi din Constanța, București-Ilfov și Vâlcea.

Foto: © Vadimgozhda | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version