Expediții amânate sau anulate, teamă și costuri mult mai mari: “Războiul ne-a dat rău peste cap” – directorul Institutului de Geologie Marină GeoEcoMar, despre impactul agresiunii ruse în Ucraina asupra cercetării la Marea Neagră

Foto: GeoEcoMar - Black Sea / nava de cercetare "Mare Nigrum"

“Războiul din Ucraina ne-a dat rău peste cap. Anul acesta a fost cel mai rău an în ceea ce privește ieșitul pe mare”, spune Adrian Stănică, directorul institutului de cercetare GeoEcoMar, într-un efort de a sintetiza impactul major pe care agresiunea rusă din Ucraina l-a avut asupra activităților de cercetare la Marea Neagră, pe parcursul anului 2022. Muncă doar pe timp de zi, evitarea zonelor nesigure, cooperarea cu Marina militară să numără printre măsurile pe care institutul le-a luat pentru a ține pe linia de plutire o activitate afectată puternic de anularea și amânarea multor expediții, de creșterea costurilor cauzată de prețul combustibililor sau de schimbări radicale în programul de lucru.

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Geologie și Geoecologie Marină – GeoEcoMar, ce desfășoară studii de profil în macro-sistemul Dunăre-Delta Dunării-Marea Neagră, are un rol-cheie în cercetarea din regiune. Directorul său, Adrian Stănică, a povestit ce înseamnă când trebuie să lucrezi, dar pe rute schimbate, cu program din care trebuie să elimini activitățile esențiale programate de obicei noaptea, cu parteneri “dați afară”, precum cei din Rusia, sau care amână participarea la expediții din cauza temerilor legate de mine, precum cei din Vest.

“Pe de o parte”, spune Adrian Stănică, “toate cursele noastre internaționale ori au fost amânate, ori au fost – cele mai multe – anulate.” El descrie situația din acest punct de vedere, pornind de la programările navei Mare Nigrum, “cea mai mare navă de cercetare din Marea Neagră”, operată de GeoEcoMar:

Minele marine – o problemă unde contează foarte mult percepția

O altă problemă asociată războiului, arată directorul GeoEcoMar, este cauzată de minele marine – problemă care are două aspecte: pe de o parte riscurile există, dar pot fi administrate; pe e altă parte, există un impact mult mai puternic rezultat din percepția publică, mai ales în cazul cercetătorilor din țări mai depărtate, care percep că “aici este haos”. Potrivit lui Addrian Stănică:

Adrian Stanica / Foto: Edupedu.ro

Această limitare a timpului și efectele asupra eficienței sunt însoțite de “explozia costurilor la motorină – o navă merge cu motorină și consumul este foarte mare”, spune reprezentantul institutului.

Dar și în aceste condiții, arată el, cercetătorii își fac treaba “pentru puținele proiecte care au rămas”. Cum? Făcând față altor și altor probleme, cauzate, din nou, de temerile cauzate de mine în rândul comunității cercetătorilor:

Pentru a elimina din aceste probleme, Adrian Stănică spune că dorește să apeleze la sistemele de tracking naval, pentru a arăta partenerilor că este vorba de curse care urmează rute sigure:

Exit mobile version