Ghid pentru părinți, ca să-și susțină copiii din prima zi de școală, publicat de Ministerul Educației din Moldova. Comparație cu “Ghidul pentru părinți” din România

Ministerul Educației din Republica Moldova a publicat sâmbătă „Ghidul pentru părinți: Cum poți susține copilul tău în contextul pandemiei COVID-19?”. Documentul vine după ce ghidurile pentru elevii din învățământul primar și pentru gimnaziu și liceu au fost publicate și ele săptămâna aceasta. Structura ghidului pentru părinți este una simplificată, axată pe răspunsurile complete la 4 întrebări. Și România are un ghid pentru părinți, a fost publicat de câteva luni de către Institutul Național de Sănătate Publică și Ministerul Sănătății și conține doar elemente de igienă. Până la ora publicării articolului Ghidul cu măsuri pentru începerea școlii (sau vreun alt ghid oficial, aprobat de autorități), nu fusese publicat de Guvernul României

“Documentul are ca scop oferirea răspunsurilor clare pentru părinți/ reprezentanții legali ai copiilor la cele mai frecvente întrebări privind reluarea procesului educațional în cadrul instituțiilor de învățământ din țară”, scrie în comunicatul instituției de la Chișinău.

Ghidul conține informații utile privind prevenirea infecției cu virusul COVID-19; acțiunile de răspuns în caz de apariție a semnelor de boală a unui membru al familiei; modelele de desfășurare a procesului educațional; reguli privind reluarea activității școlilor; rutina zilei – înainte și după lecții; siguranța online; starea psiho-emoțională a copilului în timpul și în afara școlii etc.

Întrebările/temele la care sunt date răspunsuri sunt următoarele:

  1. Ce ar trebui să cunosc despre COVID-19?
  2. Școala copilului meu. Ce trebuie să cunosc și să-i spun copilului?
  3. Rutina zilei – înainte și după lecții
  4. Starea psiho-emoțională a copilului meu în timpul și în afara școlii. Relații sănătoase

Ghidul este făcut pe înțelesul tuturor, colorat, are ilustrații prietenoase și bine explicate. La prima întrebare, de exemplu, în ghid scrie:

Triajul făcut acasă de către părinte este detaliat de către ghid:

În capitolul despre școală sunt detaliate modelele (scenariile) pe care se vor desfășura cursurile:

Modelul 1: Prezența fizică 100% la școală a elevilor și angajaților

Modelul 2: Învățarea în două schimburi

Modelul 3: Învățarea combinată

Tot în aceste zile pot avea loc disciplinele de tip dexterități: educație plastică, educație muzicală, educație tehnologică, educație fizică, sarcini de personalizare a învățării, lucrul diferențiat sau integrarea conținuturilor curriculare, de exemplu: artistice.”

Modelul 4: Învățarea de tip hibrid (pe grupe)

Modelul 5: Învățarea alternantă (săptămânal)

Modelul 6: Învățarea la distanță, inclusiv on-line

Modelul 7: Învățarea mixtă

Modelul dat presupune îmbinarea a două sau trei dintre modelele prezentate mai sus.

Conducătorul instituției de învățământ consultă, în mod obligator, părinții/ reprezentanții legali referitor la modelul de organizare a procesului educațional. Modelul ar putea fi modificat, ținând cont de situația epidemiologică. Părinții vor fi informați și consultați prin diriginții elevilor”

Când solicit ajutorul instituției de învățământ?

Ghidul detaliază situațiile în care părintele se poate adresa școlii/grădiniței pentru a primi sprijin specializat:

“Modelulul de organizare a actului educațional presupune învățământul în mediul on-line, parțial sau total, iar copilul tău nu are un computer sau alt dispozitiv conectat la internet.

Copilul are nevoie de sprijin în recuperarea lacunelor la disciplinele școlare.

Copilul ar putea abandona școala din varii motive: s-a îmbolnăvit, el, familia lui sau alte rude, nu reușește să se conecteze la lecțiile on-line, este tachinat, hărțuit etc.

În aceste cazuri, colaborezi cu instituția pentru a preveni abandonul școlar al copilului.

Școala încadrează în procesul educațional toți elevii, inclusiv pe cei cu cerințe educaționale speciale (CES).

Dacă ai un copil cu CES, apelează la conducătorul instituției pentru a stabili care sunt soluțiile școlii pentru recuperarea și școlarizarea lui.

Profesorii de la disciplinele școlare implică toți elevii în procesul de învățare.

Copilul are boli cronice. În acest caz, vorbește cu directorul pentru a găsi o formă optimă de încadrare a copilului în școală.

Copilul nu știe cum să se comporte în noile condiții. În acest caz, consultă conducerea instituției de învățământ pentru a primi ghidul elevului, în formatul accesibil pentru copilul tău. Ghidul, care cuprinde norme de comportament și informații cu referire la organizarea lecțiilor, pauzelor, timpului și spațiului de așteptare.

Ghidul conține și norme de “igienă online”, este vorba despre sfaturi privind siguranța pe internet a elevilor.

“În ultimele 6 luni copiii noștri au petrecut mult timp în fața ecranului de calculator, tabletă sau telefon.

Ghidul conține și sfaturi pentru o alimentație sănătoasă. Prezintă schematic alimentele de care are nevoie un copil pentru un regim echilibrat.

“Copilul tău are nevoie de o zi cât mai organizată și structurată și să respecte ordinea activităților. Astfel, va face față situației legate de restricțiile impuse de pandemie.

Sfaturi de discuție părinte-copil sunt de asemenea prezente în ghid:

Permite-i copilului să vorbească liber.

Pune-i întrebări deschise și află ce cunoaște despre noul coronavirus. Exemplu: „Ce ai auzit de la colegi despre COVID-19? Ce crezi tu despre COVID-19?

Fii sincer și spune-i adevărul.

Dacă ai dubii sau nu cunoști răspunsul, căutați împreună.

Răspunde-i la întrebări cu onestitate.

Gândește-te ce vârstă are copilul tău și cât de mult poate înțelege.

La 7 – 12 ani îi comunici un text ce conține adevăr științific, folosind cuvinte simple. Exemplu: „E un virus care se transmite de la om la om, dar daca păstrăm distanța de 1,5 metri între persoane, ne spălăm des pe mâini, purtăm mască, ne putem proteja de infecție.”

La 13 – 17 ani poți citi împreună cu el informația oferită de Agenția națională pentru Sănătate Publică (ANSP). Accesează link-ul: https://ansp.md/index.php/coronavirusul-d e-tip-nou-covid-19/

Copilul tău poate fi speriat sau confuz.

Oferă-i posibilitatea să spună cum se simte și asigură-l că îi ești alături pentru ca el să se simtă protejat.

E firesc să nu cunoști toate răspunsurile. Este bine să spunem „Nu știm, dar căutăm răspuns la această întrebare”.

Folosește acest lucru ca o oportunitate de a învăța ceva nou împreună cu copilul tău!

Terminați discuțiile pe note pozitive.

Monitorizează starea de spirit a copilului tău. Asigură-te că se simte bine.

Reamintește-i că îți pasă și că poate vorbi oricând cu tine despre întrebările, grijile, fricile pe care le are.”

Ghidul a fost elaborat și aprobat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, în colaborare cu Ministerul Sănătății Muncii și Protecției Sociale, UNICEF Moldova, Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) în Republica Moldova și Organizația Mondială a Sănătății în Moldova.

În România autoritățile nu au elaborat până la această dată niciun ghid oficial pentru elevi, părinți sau profesori. Există ghidurile de măsuri pentru redeschiderea școlii în dezbatere publică, sub formă de draft, dar acestea au formulări de act normativ, nu sunt adaptate și nici explicate publicului țintă.

Singurul Ghid pentru părinți făcut de o instituție oficială a statului român până la această dată este cel al Institutului Național de Sănătate Publică, din aprilie 2020. Aceasta este un poster pentru afișare în instituții.

Foto: Ghid Republica Moldova

Exit mobile version