Ghid pentru părinți, ca să-și susțină copiii din prima zi de școală, publicat de Ministerul Educației din Moldova. Comparație cu “Ghidul pentru părinți” din România

9.468 de vizualizări
Ministerul Educației din Republica Moldova a publicat sâmbătă „Ghidul pentru părinți: Cum poți susține copilul tău în contextul pandemiei COVID-19?”. Documentul vine după ce ghidurile pentru elevii din învățământul primar și pentru gimnaziu și liceu au fost publicate și ele săptămâna aceasta. Structura ghidului pentru părinți este una simplificată, axată pe răspunsurile complete la 4 întrebări. Și România are un ghid pentru părinți, a fost publicat de câteva luni de către Institutul Național de Sănătate Publică și Ministerul Sănătății și conține doar elemente de igienă. Până la ora publicării articolului Ghidul cu măsuri pentru începerea școlii (sau vreun alt ghid oficial, aprobat de autorități), nu fusese publicat de Guvernul României

“Documentul are ca scop oferirea răspunsurilor clare pentru părinți/ reprezentanții legali ai copiilor la cele mai frecvente întrebări privind reluarea procesului educațional în cadrul instituțiilor de învățământ din țară”, scrie în comunicatul instituției de la Chișinău.

Ghidul conține informații utile privind prevenirea infecției cu virusul COVID-19; acțiunile de răspuns în caz de apariție a semnelor de boală a unui membru al familiei; modelele de desfășurare a procesului educațional; reguli privind reluarea activității școlilor; rutina zilei – înainte și după lecții; siguranța online; starea psiho-emoțională a copilului în timpul și în afara școlii etc.

Întrebările/temele la care sunt date răspunsuri sunt următoarele:

  1. Ce ar trebui să cunosc despre COVID-19?
  2. Școala copilului meu. Ce trebuie să cunosc și să-i spun copilului?
  3. Rutina zilei – înainte și după lecții
  4. Starea psiho-emoțională a copilului meu în timpul și în afara școlii. Relații sănătoase

Ghidul este făcut pe înțelesul tuturor, colorat, are ilustrații prietenoase și bine explicate. La prima întrebare, de exemplu, în ghid scrie:

  • “Cele mai importante reguli de siguranță la școală sunt păstrarea distanței, purtarea măștii și spălarea corectă pe mâini – 20 de secunde cu săpun, sub jet de apă caldă sau cu dezinfectant de mâini pe bază de alcool de 70%.
  • Amintește-i copilului să anunțe imediat profesorul (dacă se află la școală) sau părintele (dacă este acasă) în cazul în care se simte rău. Spune-i să nu atingă suprafețele sau, dacă a făcut acest lucru, să se spele pe mâini. Să nu-și atingă fața”.

Triajul făcut acasă de către părinte este detaliat de către ghid:

  • “Verifică în fiecare dimineață dacă copilul tău are semne de boală – febră mai mare de 370 C, tuse, diaree, dureri de cap puternice, vomă, dureri musculare, dificultăți de respirație, dureri în piept, este somnolent, i s-au învinețit buzele sau fața ș.a.
  • Dacă copilul tău are semne de boală sau a fost în contact cu o persoană diagnosticată cu COVID-19, el va rămâne acasă, iar dirigintele va fi anunțat”.

În capitolul despre școală sunt detaliate modelele (scenariile) pe care se vor desfășura cursurile:

Modelul 1: Prezența fizică 100% la școală a elevilor și angajaților

  • Acest model este aplicabil în cazul instituțiilor de învățământ, claselor cu un număr rațional de elevi, în corespundere cu normativele sanitaro-epidemiologice de stat. Respectarea distanței fizice dintre elevi este prioritară. Notă/Recomandări: La necesitate, se pot organiza lecții a câte 30 minute, pentru a minimaliza timpul aflării elevilor în școală.

Modelul 2: Învățarea în două schimburi

  • Acest model este aplicabil în cazul instituțiilor de învățământ cu un număr mare de elevi, cu multe clase la paralelă, organizarea activităţii educaţionale putându-se realiza în două schimburi.
  • Notă/Recomandări:
    • Clasele primare și clasele gimnaziale mici au prioritate pentru primul schimb.
    • La necesitate, se pot organiza lecții a câte 30 minute, pentru a permite schimbului al II-lea să înceapă lecțiile mai devreme.

Modelul 3: Învățarea combinată

  • Acest model presupune împărțirea școlii în zile de prezență și în zile de comunicare la distanță:
    • pe rând – o zi se vine la școală, o zi are loc comunicarea la distanță, inclusiv on-line. Astfel, pe parcursul zilei, în instituție:
      • fizic, se vor afla jumătate din numărul elevilor;
      • sălile de clase vor fi folosite rațional, astfel încât să nu fie admise aglomerări;
      • în zilele de prezență vor fi abordate subiectele noi și evaluarea, după caz;
      • în zilele de comunicare la distanță, dirijarea învățării, menținerea unei comunicări se va realiza prin platformele disponibile.

Tot în aceste zile pot avea loc disciplinele de tip dexterități: educație plastică, educație muzicală, educație tehnologică, educație fizică, sarcini de personalizare a învățării, lucrul diferențiat sau integrarea conținuturilor curriculare, de exemplu: artistice.”

Modelul 4: Învățarea de tip hibrid (pe grupe)

  • Acest model presupune: 50% din numărul total de elevi la școală şi 50% dintre elevi on-line.
    • Învățarea de tip hibrid presupune împărțirea clasei în două grupe: pe rând o zi se vine la școală, o zi se fac lecții on-line.
    • Astfel, pe parcursul zilei, în instituție, fizic, se vor afla jumătate din numărul elevilor.
    • În zilele în care elevii sunt on-line are loc dirijarea învățării și menținerea unei comunicări prin platforme.
    • Tot în aceste zile pot avea loc disciplinele de tip dexterități. În zilele de prezență la școală au loc subiectele noi și evaluarea.
    • Modelul 4 este valabil în context pandemic, stare de alertă şi situația cazurilor depistate la nivel național.

Modelul 5: Învățarea alternantă (săptămânal)

  • Acest model presupune: 50% din numărul total de elevi la școală şi 50% dintre elevi on-line.
  • Învățarea alternantă presupune împărțirea clasei în două schimburi: pe rând o săptămână se vine la școală, o săptămână se fac lecții on-line.
  • Astfel, pe parcursul zilei, în instituție, fizic, se vor afla jumătate din numărul elevilor.

Modelul 6: Învățarea la distanță, inclusiv on-line

  • Acest model se aplică în anumite cazuri punctuale de forță majoră locală, multe cazuri de Covid-19 pozitiv într-o clasă/ școală/ localitate, cu respectarea izolării.
  • La anularea situației extraordinare, se revine la unul dintre cele patru modele descrise mai sus.

Modelul 7: Învățarea mixtă

Modelul dat presupune îmbinarea a două sau trei dintre modelele prezentate mai sus.

Conducătorul instituției de învățământ consultă, în mod obligator, părinții/ reprezentanții legali referitor la modelul de organizare a procesului educațional. Modelul ar putea fi modificat, ținând cont de situația epidemiologică. Părinții vor fi informați și consultați prin diriginții elevilor”

Când solicit ajutorul instituției de învățământ?

Ghidul detaliază situațiile în care părintele se poate adresa școlii/grădiniței pentru a primi sprijin specializat:

“Modelulul de organizare a actului educațional presupune învățământul în mediul on-line, parțial sau total, iar copilul tău nu are un computer sau alt dispozitiv conectat la internet.

Copilul are nevoie de sprijin în recuperarea lacunelor la disciplinele școlare.

Copilul ar putea abandona școala din varii motive: s-a îmbolnăvit, el, familia lui sau alte rude, nu reușește să se conecteze la lecțiile on-line, este tachinat, hărțuit etc.

În aceste cazuri, colaborezi cu instituția pentru a preveni abandonul școlar al copilului.

Școala încadrează în procesul educațional toți elevii, inclusiv pe cei cu cerințe educaționale speciale (CES).

Dacă ai un copil cu CES, apelează la conducătorul instituției pentru a stabili care sunt soluțiile școlii pentru recuperarea și școlarizarea lui.

Profesorii de la disciplinele școlare implică toți elevii în procesul de învățare.

Copilul are boli cronice. În acest caz, vorbește cu directorul pentru a găsi o formă optimă de încadrare a copilului în școală.

Copilul nu știe cum să se comporte în noile condiții. În acest caz, consultă conducerea instituției de învățământ pentru a primi ghidul elevului, în formatul accesibil pentru copilul tău. Ghidul, care cuprinde norme de comportament și informații cu referire la organizarea lecțiilor, pauzelor, timpului și spațiului de așteptare.

Ghidul conține și norme de “igienă online”, este vorba despre sfaturi privind siguranța pe internet a elevilor.

“În ultimele 6 luni copiii noștri au petrecut mult timp în fața ecranului de calculator, tabletă sau telefon.

  • Decide împreună cu copilul asupra timpului pe care îl va petrece fără echipament, de ex.: la masă, la joacă, când vorbiți, o oră înainte de culcare.
  • Explică-i copilului că majoritatea crimelor care au loc în mediul fizic se pot întâmpla și în mediul virtual – furtul, escrocheria, abuzul și altele.
  • Explică-i că tot ce postează pe internet acolo va rămâne, chiar dacă își va schimba părerea cu privire la informația plasată.
  • Explică-i copilului să nu dea detalii personale despre el și membrii familiei, adresă, numele școlii și alte detalii după care pot fi ușor identificați.
  • Acoperiți sau deconectați camera web atunci când nu e folosită.
  • Dacă ai copil mai mic, instalează programe de control parental.
  • Explorează internetul împreună cu copilul, găsind jocuri potrivite, site-uri cu informație relevantă și veridică, site-uri educaționale, muzică și altele.
  • Informează-te și informează copilul unde poate raporta abuzul on-line.
  • Și, desigur, o comunicare deschisă, caldă cu copilul este garanția că fiul sau fiica vor apela la tine pentru un sfat sau ajutor. Mai multă informație găsiți aici: https://siguronline.md/”

Ghidul conține și sfaturi pentru o alimentație sănătoasă. Prezintă schematic alimentele de care are nevoie un copil pentru un regim echilibrat.

“Copilul tău are nevoie de o zi cât mai organizată și structurată și să respecte ordinea activităților. Astfel, va face față situației legate de restricțiile impuse de pandemie.

  • Stabilește împreună cu copilul o rutină zilnică. Acest moment devine și mai important când copilul învață de acasă.
  • Aranjați un spațiu liniștit, cu o masă liberă, unde se află doar obiectele de școală.
  • Oferă-i copilului posibilitatea de a se relaxa după școală sau lecțiile on-line:
  • 7 – 12 ani: să se plimbe puțin, să se joace cu jucării dacă e de vârstă școlară mică, să aibă o discuție cu prietenii și altele.
  • 13 – 18 ani: să interacționeze cu prietenii, frații și surorile mai mici, să se plimbe cu bicicleta sau orice altă activitate plăcută lui.
  • Încercați să evitați televizorul sau calculatorul imediat după școală.
  • Stabiliți să facă temele imediat după timpul de relaxare.
  • Timpul acordat temelor pentru acasă pentru elevii până la finalul clasei a IV-a ar trebui sa fie 1,5 ore – 2,5 ore, iar pentru elevii mai mari – nu mai mult de 3 ore.
  • Include activități fizice în acest program, cel puțin 30 de minute pe zi.”

Sfaturi de discuție părinte-copil sunt de asemenea prezente în ghid:

Permite-i copilului să vorbească liber.

Pune-i întrebări deschise și află ce cunoaște despre noul coronavirus. Exemplu: „Ce ai auzit de la colegi despre COVID-19? Ce crezi tu despre COVID-19?

Fii sincer și spune-i adevărul.

Dacă ai dubii sau nu cunoști răspunsul, căutați împreună.

Răspunde-i la întrebări cu onestitate.

Gândește-te ce vârstă are copilul tău și cât de mult poate înțelege.

La 7 – 12 ani îi comunici un text ce conține adevăr științific, folosind cuvinte simple. Exemplu: „E un virus care se transmite de la om la om, dar daca păstrăm distanța de 1,5 metri între persoane, ne spălăm des pe mâini, purtăm mască, ne putem proteja de infecție.”

La 13 – 17 ani poți citi împreună cu el informația oferită de Agenția națională pentru Sănătate Publică (ANSP). Accesează link-ul: https://ansp.md/index.php/coronavirusul-d e-tip-nou-covid-19/

Copilul tău poate fi speriat sau confuz.

Oferă-i posibilitatea să spună cum se simte și asigură-l că îi ești alături pentru ca el să se simtă protejat.

E firesc să nu cunoști toate răspunsurile. Este bine să spunem „Nu știm, dar căutăm răspuns la această întrebare”.

Folosește acest lucru ca o oportunitate de a învăța ceva nou împreună cu copilul tău!

Terminați discuțiile pe note pozitive.

Monitorizează starea de spirit a copilului tău. Asigură-te că se simte bine.

Reamintește-i că îți pasă și că poate vorbi oricând cu tine despre întrebările, grijile, fricile pe care le are.”

Ghidul a fost elaborat și aprobat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, în colaborare cu Ministerul Sănătății Muncii și Protecției Sociale, UNICEF Moldova, Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) în Republica Moldova și Organizația Mondială a Sănătății în Moldova.

În România autoritățile nu au elaborat până la această dată niciun ghid oficial pentru elevi, părinți sau profesori. Există ghidurile de măsuri pentru redeschiderea școlii în dezbatere publică, sub formă de draft, dar acestea au formulări de act normativ, nu sunt adaptate și nici explicate publicului țintă.

Singurul Ghid pentru părinți făcut de o instituție oficială a statului român până la această dată este cel al Institutului Național de Sănătate Publică, din aprilie 2020. Aceasta este un poster pentru afișare în instituții.

Foto: Ghid Republica Moldova


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Instrumente digitale pentru școli și profesori ca să combată dezinformarea în rândul elevilor și să învețe competențe digitale, publicate de Comisia Europeană / În Europa, unul din trei elevi cu vârsta de 13 ani nu are competențe digitale de bază

Comisia Europeană a publicat, marți, orientări pentru profesorii de învățământ primar și secundar despre modalitățile de combatere a dezinformării și de promovare a alfabetizării digitale în clasele lor. În prezent, în Europa,…
Vezi articolul

Poveștile elevilor care nu au participat la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Ciprian Fartușnic: Dacă tu nu crezi într-un copil, e profeția care se auto-împlinește, nici copilul nu va crede în el. Școlile nu au știut cum să se raporteze la aceste cazuri

„Fiecare caz de risc, de neparticipare este o poveste în sine și merită înțeleasă de cei din jurul copilului care pot să facă ceva. Școlile nu au știut cum să…
Vezi articolul

Ariana Dudună, Asociația Elevilor din Constanța, mesaj pentru profesori: Această grevă trebuie să se încheie cu o victorie, altfel putem aprinde lumânarea pe învățământ. Continuați să luptați! Noi ne-am solidarizat cu voi, e rândul vostru să vă solidarizați cu viitorul nostru

Apel către cadrele didactice și angajații din Educație al președintei AEC, Ariana Dudună. Aceasta susține că aceștia nu ar trebui să cedeze, ci că „e timpul să vă solidarizați cu…
Vezi articolul