INFOGRAFIC În lumea globalizată, școlile românești predau limbi străine, dar rămân în urmă la capitolul activități care ajută elevii să fie mai deschiși către alte culturi și să ia atitudine în problemele lumii – studiu

Photo 155122032 © Andrii Yalanskyi - Dreamstime.com

Cât de pregătiți sunt elevii de acum, din școlile lumii, să facă față și să înțeleagă lumea globalizată, guvernată de schimburi economice, politice și culturale internaționale, dominată de diversitate și digitalizare și afectată de problemele migrației și cele de mediu? Un nou raport OECD, bazat pe datele PISA 2018, arată că cei mai multi dintre elevii lumii declară că au contact cu activități care să îi ajute în acest sens. În tabloul internațional, România figurează cu cifre ce par să fie împotriva curentului și, în privința conținutului educațional, tinde să rămână în urma majorității țărilor.

OECD a dat recent publicității o evaluare dedicată acestui subiect și arată că, în timpul evaluărilor PISA, elevii participanți au fost întrebați în chestiuni ce țin de “competența globală”. Majoritatea elevilor consideră că școlile lor au furnizat activități care să-i ajute în acest sens, într-un fel sau altul. Dar, la nivel global, există diferențe considerabile între națiuni, iar la nivelul țărilor există diferențe mari între elevii din medii avantajate și cei din medii dezavantajate. Cum stă România la acest capitol?

Activitățile școlare avute în considerare în evaluarea OECD

În PISA 2018, competența globală este definită ca o capacitate multi-dimensională ce cuprinde abilitățile de:

Raportul arată, între altele, că atitudinile și dispoziția elevilor pe teme legate de “”competență globală” sunt influentate semnificativ de numărul de activități de acest timp, în care se implică la școală. Acestea îi ajută cel mai mult să capete interes față de alte culturi, să cunoască probleme globale, să își formeze atitudini pe teme de interes global.

Contraste românești

Or, într-un clasament grafic al OECD, România figurează sub media Organizației și printre ultimele țări din raport, când vine vorba despre numărul de activități de învățare legate de competența globală, aplicate în școală.

Sursa: Raport OECD
Sursa. Raport OECD
Sursa: Oecdedutoday.com

Analiza OECD arată că, pe măsură ce crește numărul de activități de învățare legate de competențele globale, crește și performanța elevilor în diverși indici relevanți. Cel mai mult crește interesul de a învăța despre alte culturi, apoi cunoașterea problemelor globale, se întărește atitudinea legată de probleme globale. Cresc considerabil și indicii legați de adaptabilitatea cognitivă, de privirea problemelor în perspectivă, iar mai puțin cresc indicii legați de conștientizarea comunicării interculturale și respectul pentru persoane reprezentând alte culturi. Cel mai puțin se schimbă, sub impactul numărului de activități de învățare pentru competențe globale, atitudinile față de imigranți.

În medie la nivel OECD, activitățile cele mai întâlnite, în școală, pentru întărirea competenței globale sunt:

Cel mai puțin sunt menționate activitățile:

Infografic OECD – Elevii și lumea interconectată
Sursa: OECD.org

Foto deschidere: Photo 155122032 © Andrii YalanskyiDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version