Înlocuirea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a cu o testare obligatorie a „competențelor și aptitudinilor”, care „are componentă de orientare școlară și psihopedagogică”, pe model austriac, enunțată de Sorin Cîmpeanu: Cred că asta ar fi abordarea corectă

Foto: gov.ro

Ministrul Educației a vorbit pentru prima dată despre o posibilă înlocuire a Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. Sorin Cîmpeanu a explicat într-un interviu la dcnews.ro că, în opinia sa, „abordarea corectă” ar fi o testare obligatorie, ca în „sistemul austriac”, dar ale cărei rezultate sunt opționale pentru părinți: „Părinții iau la cunoștință despre rezultatul acestor evaluări, dar nu au niciun fel de obligație să respecte”, a explicat oficialul.
Redăm declarațiile ministrului Educației:

Moderator: La nivelul universităților există clasamente interne, internaționale, putem vorbi și la școli, la liceul din astfel de clasament. Sigur, omul nu poate să opteze, nu are o libertate să facă naveta până la… sau să stea la cămin la școala generală, dar la licee există o clasificare?

Sorin Cîmpeanu: N-aș face, n-aș face. Și vă spun și de ce n-aș face. Deja există, cu sau fără voia noastră, o clasificare mult prea apăsătoare între colegiile centenare, care sunt considerate top of the top, cu motive, și școli din mediul rural. Între acele licee în care rata de promovare la Bacalaureat tinde spre 100% și licee în care rata de promovare la Bacalaureat tinde spre zero. Deci deja exista această clasificare. Din păcate, există o diferențiere între liceele tehnologice și liceele teoretice. Este încetățenită ideea că doar cei slabi merg la unele și cei buni merg la altele. Deci clasificarea este mult prea apăsătoare ca să vorbim și despre o altă clasificare.

Moderator: Aici are și familia un rol dacă vede că tânărul nu ajunge matematician și primarul Bucureștiului, poate îl lasă să ajungă un bun mecanic auto, un zugrav…

Sorin Cîmpeanu: Să știți că, în sistemul austriac spre exemplu, la finalul clasei a VIII-a există o testare a competențelor și aptitudinilor fiecărui absolvent. Testarea este obligatorie. Are componentă de orientare școlară și componentă psihopedagogică. Se face serios. Testarea este obligatorie, rezultatele nu sunt obligatorii. Părinții iau la cunoștință despre rezultatul acestor evaluări, dar nu au niciun fel de obligație să respecte…

Moderator: Dacă el vrea pianist fără ureche muzicală, se duce la „Dinu Lipatti”…

Sorin Cîmpeanu: Exact, dar am înțeles că într-o proporție de peste 90% părinții, deși nu sunt obligați, respectă aceste recomandări.

Moderator: E clar că e spre binele copilului…

Sorin Cîmpeanu: Da, nu este nici în Austria generalizat, dar funcționează în foarte multe locuri. Deci cred că asta ar fi abordarea corectă.

Moderator: Rămân mulți în urmă, nu finalizează studiile, ajung la Bacalaureat târâș-grăpiș, nu iau Bacul, nu știu nicio meserie, nu au învățat o meserie. Se plânge industria că nu are personal cu pregătire…

Sorin Cîmpeanu: Din mai multe perspective încurajăm rutele deschise și diversificate în învățământul profesional, în forma lui cea mai bună de organizare – învățământul dual sau învățământul în alternanță. Ce înseamnă rute deschise: înseamnă că trebuie să-i asigurăm pe aceia care optează pentru învățământul profesional că vor putea să continue această formă de învățământ, că nu va fi un drum înfundat care nu le va permite niciodată să fie absolvenți de facultate. Pentru că, vedem foarte bine, viața evoluează într-o manieră mai puțin previzibilă.

Moderator: Drumul, acum, este blocat pentru că se gândește că…

Sorin Cîmpeanu: E închis, da…

Moderator: …nu pot să dau la facultate. Poate îl apucă studiul după 16 ani…

Sorin Cîmpeanu: Dar se poate, se poate, să știți. Să știți că am discutat cu conducătorii mai multor firme germane, nu le dau acum numele, dar credeți-mă că sunt foarte cunoscute, care au început prin învățământ profesional. Au fost la acest nivel, după care pe parcursul carierei, în evoluția lor, la un moment dat, unii dintre ei, nu toți, au ajuns să aibă și studii superioare. Și mă refer la industria automobilelor, discuții personale, și nu se simțeau cu nimic mai prejos și nici n-aveau de ce.

Moderator: Deci el făcuse un liceu, o școală profesională, cum se spune, și ulterior au dat la facultate și au ajuns lideri în industriile respective…

Sorin Cîmpeanu: O școală profesională, da. Iar noi trebuie să avem rute deschise, asta încercam să vă explic, și aceste rute deschise vor fi incluse în noua legea educației prin care să aibă garanția că își pot continua studiile în cazul în care vor dori dacă pe parcursul carierei va fi o oportunitate, vor putea să continue la nivel universitar și chiar în această formă, de învățământ profesional organizat într-o formă duală, alternantă între stagiile practice și teorie, prin parteneriat între școală și agenți economici, acesta este definiția învățământului dual.

Moderator: În momentul de față, care este ponderea acestui învățământ dual, a școlilor profesionale, pentru că e o criză în construcții?

Sorin Cîmpeanu: Avem, grosso modo aproape 100 de mii de elevi din cei aproape 3 milioane de tineri care se află în curs de școlarizare.

Moderator: Adică jumătate dintr-o generație, ca să…

Sorin Cîmpeanu: Da, dar nu sunt într-o singură generație, sunt împărțiți pe mai multe generații. Da, aproape pentru că nu mai avem generații de 200 de mii, sunt generații de 160, 170 de mii, deci asta este cohorta… Trendul demografic. Dar noi încurajăm”.

Exit mobile version