INTERVIU Mircea Miclea critică dur intrarea în online a școlilor cu sub 60% angajați vaccinați: Măsură greșită care penalizează elevul pentru o problemă a profesorului și stimulează practica de a da note pe cunoștințe puține, pentru a ascunde calitatea slabă a predării

Mircea Miclea / Foto: Marius Tucă Show

Mircea Miclea critică dur decizia miniștrilor Educației și Sănătății de a închide din nou școlile și grădinițele cu sub 60% dintre angajați vaccinați, în localitățile unde rata de infectare cu noul coronavirus este peste 3 la mie. Contactat de Edupedu.ro, profesorul Mircea Miclea a declarat că “măsura de a reveni la școala online este o penalizare mai degrabă pentru elevi, care sunt deprivați de o învățare mai serioasă, și nu cred că e binevenită. Din cauză că nu sunt vaccinați profesorii sunt penalizați elevii. Mi se pare o decizie greșită. Știu că aparține nu numai ministrului Educației, ci și ministrului Sănătății, dar este greșită”.

Închiderea școlilor și în al treilea an pandemic, acolo unde personalul nu este vaccinat, “nu cred că va avea ca efect o creștere a ratei de vaccinare a profesorilor. Ce știm sigur este doar cine pierde: elevul, adică exact cine nu ar trebui să piardă. Cred că măsura este, așadar, incorectă, penalizează elevul pentru o problemă care este a profesorului și stimulează perpetuarea practicii menționate anterior: aceea de a da note pe cunoștințe puține, pentru a ascunde calitatea slabă a predării”, a explicat pentru Edupedu.ro Mircea Miclea, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și fost ministru al Educației.

Rep.: Ministrul Educației tocmai a anunțat că luni intră în online școlile și grădinițele cu sub 60% din angajați vaccinați, din localitățile cu incidență peste 3 la mie. Vedem cum cifrele de infectare se duc în sus, dar avem și declarații care ne arată o realitate gravă a evaluării și notării copiilor, venite tot de la ministrul Educației: „53 la sută dintre elevii României au luat într-un an atipic, cu un sistem de evaluare irelevant, note peste 8.50”. Un sistem irelevant care de luni va reveni în parte dintre școli. Care este problema de fond, de fapt?

Mircea Miclea: Problema de fond cred că este faptul că multe dintre cadrele didactice au încercat să ascundă o prestație didactică slabă cu metodele online prin acordarea de note foarte mari elevilor. Efectul a fost o inflație de note mari.

Din păcate, cred că măsura de a reveni la școala online este o penalizare mai degrabă pentru elevi, care sunt deprivați de o învățare mai serioasă, și nu cred că e binevenită. Din cauză că nu sunt vaccinați profesorii sunt penalizați elevii. Mi se pare o decizie greșită. Știu că aparține nu numai ministrului Educației, ci și ministrului Sănătății, dar este greșită.

Nu cred că va avea ca efect o creștere a ratei de vaccinare a profesorilor. Ce știm sigur este doar cine pierde: elevul, adică exact cine nu ar trebui să piardă. Cred că măsura este, așadar, incorectă, penalizează elevul pentru o problemă care este a profesorului și stimulează perpetuarea practicii menționate anterior: aceea de a da note pe cunoștințe puține, pentru a ascunde calitatea slabă a predării.

Ce trebuie făcut este ceea ce ar fi trebuit făcut de 10 ani: anume accesul tuturor elevilor online la lecțiile celor mai buni profesori, adică constituirea acelei platforme naționale de învățare și a bibliotecii școlare virtuale. Asta trebuia făcut. Dacă nu se face lucrul acesta, o să fie extrem de dezavantajați elevii care au abilități pedagogice scăzute.

Rep.: Biblioteca Școlară Virtuală poate fi eficientă fără conținut video?

Mircea Miclea: Nicidecum. Întâi trebuia să fi fost selectați profesorii cei mai buni din țară la toate materiile.

În al doilea rând: lecțiile lor trebuie filmate și ei plătiți pentru aceste prestații didactice, pentru că există bani în PNRR și prin alte fonduri.

În al treilea rând: pe lângă aceste lecții filmate se adaugă texte, exemple, contraexemple, astfel încât ar fi rezultat un obiect de învățare, adică o lecție multimedia care să cuprindă o componentă filmată, video, și componente de text, exerciții, tipsuri.

Patru: Aceste producții multimedia trebuie să facă obiectul unui review din partea unui comitet, ca la o revistă științifică. Deci profesorii din acel comitet să fie cei care dau review-ul final – dacă lecția respectivă trebuie sau nu pusă pe Biblioteca Școlară Virtuală -, nu Ministerul.

Apoi se încarcă pe această platformă acele lecții care trec de acest filtru și atunci avem o bibliotecă exact cum trebuie, pentru că altfel avem un învățământ online care este făcut rapsodic, după ureche. În felul acesta am fi avut un învățământ online cu adevărat competitiv. Restul e rapsodie, amatorism de 2 bani. Din păcate, se vor pierde o grămadă de bani, cu efecte zero.

Rep.: Până acum, singura soluție anunțată de ministru la această problemă a „sistemului de evaluare irelevant” este ridicarea de la 8.50 la 9.50 a pragului de la care elevii vor lua bursă de merit. Va rezolva aceasta problema de fond?

Mircea Miclea: Nu va rezolva, pentru ca se menține cauza: prestația didactică slabă va continua să fie mascată sub o notare foarte generoasă a elevilor. Trebuie remediată cauza. Ceea ce se rezolvă acum prin această decizie [de a ridica la 9.50 pragul pentru bursa de merit – N.Red.] este de a conserva bugetul Ministerului Educației. Este o problemă economică. Dar nu rezolvă cauza: și anume această camuflare a prestației didactice sub note mari.

Ce trebuie făcut este o intervenție pentru a îmbunătăți prestația didactică prin metode online sau clasice și prin standarde clare de notare. Lucruri care sunt în lege de mai bine de 10 ani și de care nu s-au ocupat.

Rep.: Pot fi tezele unice o soluție la această problemă a evaluării?

Mircea Miclea: Se poate rezolva prin teze unice, dar pentru acest lucru trebuie să crească performanța predării. Pentru că adesea notele proaste sunt o modalitate de a camufla predarea proastă. Problema de fond este predarea. Dacă predau prost, dau note mari ca să ascund că am predat prost. Dar acest lucru e de multă vreme.

Ar fi momentul de-a face foarte serios Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Ar trebui discutate pentru fiecare elev în parte, realizat un plan remedial pentru fiecare. Dar fără o evaluare riguroasă nu poți face planuri serioase. Dacă nu ai o evaluare serioasă a realității, nu știi unde și cum trebuie să intervii. Acest lucru e clar în puterea Ministerului, dar Ministerul nu o face.

Citește și:
Ministrul Educației: „Începând de lunea viitoare” intră în online școlile și grădinițele cu sub 60% dintre angajați vaccinați, din localitățile cu incidență de peste 3 la mie
Sorin Cîmpeanu: Notele maxime la predarea online au crescut de 7 ori, așa încât mai mult de jumătate dintre elevii României ar trebui considerați de geniu
LISTA Creștere de aproape 10 ori a numărului localităților în care rata de incidență a sărit de 3 la mie, într-o singură săptămână. Printre ele – Cluj-Napoca, Brașov și Oradea. În acestea școala rămâne deschisă pe baza ratei de vaccinare a profesorilor
Exit mobile version