Liderul sindical Marius Nistor: Accesul separat în școli al profesorilor este o cutumă, dar eliminarea ei nu înseamnă modernizare / La un moment dat, cerințele elevilor cam depășesc niște limite

Marius Nistor / Foto: ISMB.ro

Marius Nistor, liderul Federației Spiru Haret din Educație, spune că accesul separat al profesorilor în școli este „o anumită formă sau o mică formă prin care se poate înțelege foarte clar care este diferența între un cadru didactic, până la urmă, și ceilalți parteneri educaționali”. Marius Nistor a spus pentru Edupedu.ro că “eliminarea acestei cutume nu înseamnă modernizarea sistemului de învățământ”. Discuția a revenit în spațiul public după ce Consiliul Național al Elevilor a cerut Ministerului Educației desființarea intrării separate pentru profesori și după o dezbatere realizată de publicația Scoala9.ro

“Profesorul este profesor, elevul este elev. Nu putem ajunge în situația în care elevii efectiv trebuie să conducă tot ceea ce se întâmplă într-o unitate de învățământ. Înțeleg că au dreptul, conform legislației vigoare să fie implicați în ceea ce înseamnă activitate a unității de învățământ. Dar la un moment dat, fără supărare, cerințele lor cam depășesc niște limite”, a spus pentru Edupedu.ro, Marius Nistor. 

Liderul Federației Spiru Haret din Educație spune că intrarea separată a profesorilor denotă un respect și chiar dacă este o cutumă, eliminarea ei nu înseamnă modernizarea sistemului de învățământ.

 „Cred că se dorește eliminarea în totalitate a oricăror reguli care funcționează într-o unitate de învățământ preuniversitar, ceea ce nu este normal. Încă o dată, fiecare are un rol foarte bine definit într-o unitate școlară și nu trebuie să îl uităm nici unii dintre noi. Nici noi și ca cadre didactice și nici elevii, în egală măsură. 

În momentul de față, eu sunt puțin mai conservator. Este o instituție care funcționează pe baza unor reguli și trebuie să existe un respect reciproc și când vorbesc de respect reciproc este vorba de partenerii educaționali și unii trebuie să înțeleagă foarte clar care este rolul cadrelor didactice într-o unitate de învățământ. Cred că exagerăm foarte mult cu drepturile partenerilor noștri. Punem foarte mult accent doar pe statutul elevilor și neglijăm în totalitate și desconsiderăm corpul profesoral și nu prea punem accent pe un statul al personalului din învățământ, al cadrelor didactice”. 

Edupedu.ro: Considerați că acest statut este întărit cumva de această intrare separată, le oferă un statut profesorilor? 

Marius Nistor, lider FSE: Este o anumită formă sau o mică formă prin care se poate înțelege foarte clar care este diferența între un cadru didactic până la urmă și ceilalți parteneri educaționali. 

Edupedu.ro: Intrarea separată a profesorilor nu este reglementată. Ține de fiecare școală în parte. 

Marius Nistor, lider FSE: Este ceva care vine dintr-o cutumă. Haideți să fim serioși, că în toate instituțiile funcționează anumite reguli, dar noi suntem preocupați în primul și în primul rând cum anume reușim să înjosim și mai mult corpul profesoral. 

Edupedu.ro: Tocmai pentru că spuneați că este o cutumă și sistemul de învățământ tinde spre modernizare, spre adaptare, ce ar însemna eliminarea intrării separate, așa cum cer elevii?

Marius Nistor, lider FSE: Asta nu înseamnă modernizare, în niciun caz. Eliminarea acestei cutume nu înseamnă modernizare. Nu este niciun fel de adaptare. Până la urmă, trebuie să existe un respect, un respect față de cei care lucrează în sistemul de învățământ preuniversitar. V-am spus, poate oi fi de modă mai veche, poate că nu înțeleg eu cum merg lucrurile în momentul de față, dar ceea ce știu cu certitudine este că respectul față de dascăli a scăzut dramatic în ultimii ani și din păcate s-a promovat o astfel de desconsiderare și o scădere a respectului pentru această categorie socio-profesională foarte importantă. Fiecare gest de genul acesta nu face altceva decât să ar mai mult statutul colegilor noștri. Aș vrea și eu să văd mai multă aplecare vizavi de drepturile cadrelor didactice. Sunt articole prinse într-un text de lege și cam atâta tot, dar batem monedă pe statutul și drepturile drepturile partenerilor educaționali. Da, sunt de acord să aibă un statut, să aibă drepturi, le voi respecta ca atare, dar să fiu respectat la rândul meu”. 

Informații de context 

Desființarea intrării separate pentru profesori, din școli a fost propusă de Consiliul Național al Elevilor pentru noul statut al elevilor, la finalul lui 2023. Ei spun că aceste intrări separate destinate exclusiv profesorilor sunt interzise elevilor.

Intrările separate în școală nu sunt prevăzute în lege sau în vreun document oficial. Fiecare unitate de învățământ decide asupra acestui aspect. 

Subiectul a revenit în atenția publică recent, într-o dezbatere organizată de scoala9.ro. Părerile au fost însă împărțite. Unii profesori au susținut intrarea separată pentru profesori, alții nu.

Claudia Osiceanu, profesoară de română la Școala Gimnazială „Grigorie Ghica Voievod” din București crede că „este o formă de uzurpare a imaginii cadrului didactic. În primul rând, suntem categorii sociale diferite”, crede profesoara. Ea face comparație cu o altă instituție vitală în societate, la fel ca școala, spitalul: „Nici la spital, dacă mergem, nu dăm nas în nas cu doctorul pe scară. Au intrări separate medicii și pacienții”. 

„Un cadru didactic, chiar și în societatea contemporană în care este afectată imaginea profesorului, rămâne un mentor, un formator de destine. Și ca să pot să fac lucrul acesta corect, îmi trebuie o stare, îmi trebuie un statut, un loc în instituție. Haideți atunci să le deschidem și cancelaria. Să intre și în cancelarie”, mai spune profesoara. 

De cealaltă parte, Andrei Băleanu, profesor de matematică la  Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Capitală spune că atunci când se întâlnește dimineața cu elevii în drum spre școală intră împreună în instituție; îi invită să meargă cu el pe la intrarea profesorilor.

Colegiul Național „Constantin Carabella” din Târgoviște a renunțat la cele două intrări de curând, spune președintele Consiliului Județean al Elevilor din Dâmbovița Mihnea Stoica. 

Sunt și elevi care cred că intrarea separată în școală nu reprezintă o prioritate. La Colegiul Național de Arte „Regina Maria” la care învață Daria Gheorghe, intrarea profesorilor e securizată, astfel încât pe acolo se poate intra numai cu card. Există și o barieră pentru elevi, dar nu e scris dacă elevilor li se interzice să intre pe acolo.

 „Dacă ar fi o intrare comună pentru toți, nu s-ar întâmpla nimic rău prin chestia asta. Cred că propunerea aceasta ar aduce mai multă egalitate între elevi și profesori”, spune Daria pentru scoala9.

Într-o declarație pentru Edupedu.ro, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare. Csaba Asztalos a precizat că instituția pe care o conduce a fost sesizată în trecut cu privire la existența intrărilor separate și a scărilor interioare separate pentru cadrele didactice și elevi, în școli, și că a analizat această situație.

Citește și: 
Csaba Asztalos, președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării: Nu este discriminatoriu accesul separat în școală pentru profesori / Există un grad extrem de ridicat de persiflare a profesorului și de a subminare a autorității în sistemul preuniversitar. Trebuie să întărim poziția profesorului atât în școli, cât și în societate
Oana Moraru: În România, profesorul e de mult timp abandonat singur la catedră. Da, copilul are nevoie să se simtă bine la școală, dar și sub presiune. Învățarea se întâmplă și cu pasiune, dar și cu constrângere, și cu libertate, dar și cu monitorizare și răspundere

Desființarea intrării separate pentru profesori, din școli, propusă de Consiliul Național al Elevilor pentru noul statut / Sondaj: doar un sfert din 15 mii de elevi susțin că au primit alocații forfetare pentru navetă
Exit mobile version