Liderul sindical Marius Nistor: Accesul separat în școli al profesorilor este o cutumă, dar eliminarea ei nu înseamnă modernizare / La un moment dat, cerințele elevilor cam depășesc niște limite

3.686 de vizualizări
Marius Nistor / Foto: ISMB.ro
Marius Nistor, liderul Federației Spiru Haret din Educație, spune că accesul separat al profesorilor în școli este „o anumită formă sau o mică formă prin care se poate înțelege foarte clar care este diferența între un cadru didactic, până la urmă, și ceilalți parteneri educaționali”. Marius Nistor a spus pentru Edupedu.ro că “eliminarea acestei cutume nu înseamnă modernizarea sistemului de învățământ”. Discuția a revenit în spațiul public după ce Consiliul Național al Elevilor a cerut Ministerului Educației desființarea intrării separate pentru profesori și după o dezbatere realizată de publicația Scoala9.ro

“Profesorul este profesor, elevul este elev. Nu putem ajunge în situația în care elevii efectiv trebuie să conducă tot ceea ce se întâmplă într-o unitate de învățământ. Înțeleg că au dreptul, conform legislației vigoare să fie implicați în ceea ce înseamnă activitate a unității de învățământ. Dar la un moment dat, fără supărare, cerințele lor cam depășesc niște limite”, a spus pentru Edupedu.ro, Marius Nistor. 

Liderul Federației Spiru Haret din Educație spune că intrarea separată a profesorilor denotă un respect și chiar dacă este o cutumă, eliminarea ei nu înseamnă modernizarea sistemului de învățământ.

 „Cred că se dorește eliminarea în totalitate a oricăror reguli care funcționează într-o unitate de învățământ preuniversitar, ceea ce nu este normal. Încă o dată, fiecare are un rol foarte bine definit într-o unitate școlară și nu trebuie să îl uităm nici unii dintre noi. Nici noi și ca cadre didactice și nici elevii, în egală măsură. 

În momentul de față, eu sunt puțin mai conservator. Este o instituție care funcționează pe baza unor reguli și trebuie să existe un respect reciproc și când vorbesc de respect reciproc este vorba de partenerii educaționali și unii trebuie să înțeleagă foarte clar care este rolul cadrelor didactice într-o unitate de învățământ. Cred că exagerăm foarte mult cu drepturile partenerilor noștri. Punem foarte mult accent doar pe statutul elevilor și neglijăm în totalitate și desconsiderăm corpul profesoral și nu prea punem accent pe un statul al personalului din învățământ, al cadrelor didactice”. 

Edupedu.ro: Considerați că acest statut este întărit cumva de această intrare separată, le oferă un statut profesorilor? 

Marius Nistor, lider FSE: Este o anumită formă sau o mică formă prin care se poate înțelege foarte clar care este diferența între un cadru didactic până la urmă și ceilalți parteneri educaționali. 

Edupedu.ro: Intrarea separată a profesorilor nu este reglementată. Ține de fiecare școală în parte. 

Marius Nistor, lider FSE: Este ceva care vine dintr-o cutumă. Haideți să fim serioși, că în toate instituțiile funcționează anumite reguli, dar noi suntem preocupați în primul și în primul rând cum anume reușim să înjosim și mai mult corpul profesoral. 

Edupedu.ro: Tocmai pentru că spuneați că este o cutumă și sistemul de învățământ tinde spre modernizare, spre adaptare, ce ar însemna eliminarea intrării separate, așa cum cer elevii?

Marius Nistor, lider FSE: Asta nu înseamnă modernizare, în niciun caz. Eliminarea acestei cutume nu înseamnă modernizare. Nu este niciun fel de adaptare. Până la urmă, trebuie să existe un respect, un respect față de cei care lucrează în sistemul de învățământ preuniversitar. V-am spus, poate oi fi de modă mai veche, poate că nu înțeleg eu cum merg lucrurile în momentul de față, dar ceea ce știu cu certitudine este că respectul față de dascăli a scăzut dramatic în ultimii ani și din păcate s-a promovat o astfel de desconsiderare și o scădere a respectului pentru această categorie socio-profesională foarte importantă. Fiecare gest de genul acesta nu face altceva decât să ar mai mult statutul colegilor noștri. Aș vrea și eu să văd mai multă aplecare vizavi de drepturile cadrelor didactice. Sunt articole prinse într-un text de lege și cam atâta tot, dar batem monedă pe statutul și drepturile drepturile partenerilor educaționali. Da, sunt de acord să aibă un statut, să aibă drepturi, le voi respecta ca atare, dar să fiu respectat la rândul meu”. 

Informații de context 

Desființarea intrării separate pentru profesori, din școli a fost propusă de Consiliul Național al Elevilor pentru noul statut al elevilor, la finalul lui 2023. Ei spun că aceste intrări separate destinate exclusiv profesorilor sunt interzise elevilor.

Intrările separate în școală nu sunt prevăzute în lege sau în vreun document oficial. Fiecare unitate de învățământ decide asupra acestui aspect. 

Subiectul a revenit în atenția publică recent, într-o dezbatere organizată de scoala9.ro. Părerile au fost însă împărțite. Unii profesori au susținut intrarea separată pentru profesori, alții nu.

Claudia Osiceanu, profesoară de română la Școala Gimnazială „Grigorie Ghica Voievod” din București crede că „este o formă de uzurpare a imaginii cadrului didactic. În primul rând, suntem categorii sociale diferite”, crede profesoara. Ea face comparație cu o altă instituție vitală în societate, la fel ca școala, spitalul: „Nici la spital, dacă mergem, nu dăm nas în nas cu doctorul pe scară. Au intrări separate medicii și pacienții”. 

„Un cadru didactic, chiar și în societatea contemporană în care este afectată imaginea profesorului, rămâne un mentor, un formator de destine. Și ca să pot să fac lucrul acesta corect, îmi trebuie o stare, îmi trebuie un statut, un loc în instituție. Haideți atunci să le deschidem și cancelaria. Să intre și în cancelarie”, mai spune profesoara. 

De cealaltă parte, Andrei Băleanu, profesor de matematică la  Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Capitală spune că atunci când se întâlnește dimineața cu elevii în drum spre școală intră împreună în instituție; îi invită să meargă cu el pe la intrarea profesorilor.

Colegiul Național „Constantin Carabella” din Târgoviște a renunțat la cele două intrări de curând, spune președintele Consiliului Județean al Elevilor din Dâmbovița Mihnea Stoica. 

Sunt și elevi care cred că intrarea separată în școală nu reprezintă o prioritate. La Colegiul Național de Arte „Regina Maria” la care învață Daria Gheorghe, intrarea profesorilor e securizată, astfel încât pe acolo se poate intra numai cu card. Există și o barieră pentru elevi, dar nu e scris dacă elevilor li se interzice să intre pe acolo.

 „Dacă ar fi o intrare comună pentru toți, nu s-ar întâmpla nimic rău prin chestia asta. Cred că propunerea aceasta ar aduce mai multă egalitate între elevi și profesori”, spune Daria pentru scoala9.

Într-o declarație pentru Edupedu.ro, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare. Csaba Asztalos a precizat că instituția pe care o conduce a fost sesizată în trecut cu privire la existența intrărilor separate și a scărilor interioare separate pentru cadrele didactice și elevi, în școli, și că a analizat această situație.

Citește și: 
Csaba Asztalos, președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării: Nu este discriminatoriu accesul separat în școală pentru profesori / Există un grad extrem de ridicat de persiflare a profesorului și de a subminare a autorității în sistemul preuniversitar. Trebuie să întărim poziția profesorului atât în școli, cât și în societate
Oana Moraru: În România, profesorul e de mult timp abandonat singur la catedră. Da, copilul are nevoie să se simtă bine la școală, dar și sub presiune. Învățarea se întâmplă și cu pasiune, dar și cu constrângere, și cu libertate, dar și cu monitorizare și răspundere

Desființarea intrării separate pentru profesori, din școli, propusă de Consiliul Național al Elevilor pentru noul statut / Sondaj: doar un sfert din 15 mii de elevi susțin că au primit alocații forfetare pentru navetă

6 comments
  1. Într-o societate normală la cap în care nu domină paranoia, ar trebui să nu existe intrări separate, deoarece toți sunt oameni. La ei la bloc există cumva intrări separate în scara de bloc ? Nu . Doar o persoană cu gândire de doi bani ar gândi că două intrări separate sunt necesare. Nici măcar nu are legătură cu învățarea și nu ajută cu nimic faptul că sunt două scări diferite . Teoretic dacă sunt două scări diferite pot fi folosite și de elevi și de profesori. Se pare că unora le place segregarea socială de tip nazist sau fascist . Le-aș ura succes să construiască care scări doresc , până le vine mintea la cap .

  2. Se pare că unii elevii uita pentru ce vin la școală SI ce reprezintă o unitate de învățământ pentru ei! Nu mai au nici un pic de respect față de această instituție SI față de cadrele didactice! Tratează totul, așa ,in bătaie de joc,SI daca se poate să facă ce vor SI să decidă ei ce ai cum, tot! Ia incercati voi asta la Oxford, Harvard, Sorbona,, Cambridge,SI alte mari colegii,ce pățiți, dragi studenți,elevi??? Zburați cu totul de acolo!!! Acolo se cere Respect, Disciplina!!!!

  3. Ultimele 10 doleanțe ale elevilor (Pamflet)
    Consultând opinia publică din mai multe școli, CNE propune:
    1.Reprezentanții Consiliului Național al Elevilor să aibă drept de veto absolut în numirea ministrului, secretarilor de stat. Idem la nivel județean în privința numirii inspectorilor, și la nivel local în privința numirii directorilor, diriginților și profesorilor la fiecare clasă și disciplină.
    2.Să nu mai fie în cataloage rubrici pentru absențe. Să nu fie în cataloage nici rubrici pentru note.
    3.Să nu fie cataloage deloc. (Ori dacă se mențin cataloagele, atunci să fie închise în seiful de la contabilitate și cheia să fie păstrată de reprezentanții elevilor.) Iar profesorii să nu aibă acces la cataloage.
    4.Tot elevul să primească bursă, chiar burse. (Un elev poate cumula maximum 5 tipuri de burse.) Valoarea minimă a unei singure burse să fie egală cu salariul mediu pe economie din Germania.
    5.Elevii să aibă dreptul de a fuma în săli de clase, pe culoare, în laboratoare sau în grupuri sociale.
    6.Elevii să aibă dreptul să consume alcool în timpul programului școlar.
    7.Elevii să aibă dreptul de a consuma droguri în școlală, și în afara ei. (Produsele necesare pentru realizarea punctelor 5, 6, și 7 să se asigure din bugetul de stat.)
    8.Grupurile sociale să fie coeducate. (Pentru neinițiați toalete mixte).
    9.Orele să fie de 15-20 de minute și pauzele de 30 de minute. Orele elevilor să fie puse între orele 10 și 13. (Eventual între 12-14.)
    10. Examenele ca niște sechele ceaușiste să fie abrogate. Dacă nu se abrogă, atunci elevii să aibă dreptul de a folosii mijloacele tehnice din dotare.
    (Cele 10 puncte au fost votate în unanimitate.)

      1. Este fictiv, adică pamflet, scrie după titlu. (Pamflet din DEX: Specie literară (în versuri sau în proză) cu caracter satiric, în care scriitorul înfierează anumite tare morale, concepții politice, aspecte negative ale realității sociale, trăsături de caracter ale unei persoane etc.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Andreas Schleicher, OECD, invitat la conferința SuperTeach de azi: Profesorii care au avut succes în predarea online sunt cei care nu sunt doar instructori buni, ci și antrenori buni, mentori buni, facilitatori și evaluatori buni

Profesorii care au avut succes în predarea online sunt cei care nu sunt doar instructori buni, ci și antrenori buni, mentori buni, facilitatori și evaluatori buni, a declarat pentru Edupedu.ro…
Vezi articolul

Câte 500 de euro pe semestru pentru fiecare profesor care urmează cursuri de conversie profesională într-o universitate, acordați de Ministerul Educației prin proiectul ROSE – adresa trimisă rectorilor din țară și condițiile pentru universități

Profesorii care doresc să participe la programe de conversie profesională în universități pot primi câte 500 de euro pe semestru de studii și, astfel, până la 1.500 sau 2.000 de…
Vezi articolul