Ligia Deca, la 9 luni după ce propriile Legi ale învățământului au fost promulgate: Ar trebui ca relevanța examenelor naționale, Evaluare Națională și Bacalaureat, să fie redusă

Conferinta de presa a ministrului Educatiei, la sediul ministerului din Bucuresti, 25 martie 2024. Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Ligia Deca, ministrul Educației, a spus, săptămâna trecută, în județul Mureș, că „obiectivul nostru” vizează ca relevanța examenelor naționale, Evaluare Națională și Bacalureat, „să fie redusă”. Aceasta a spus că vor fi luate „în considerare și evaluările pe parcurs. Asta nu reușim decât dacă obiectivăm și evaluarea la clasă.”

Deca susține că „ar trebui să fie ca relevanța acestor examene de finalizare de ciclu, Evaluare Națională și Bacalureat, să fie redusă”, în contextul în care propria lege a învățământului preuniversitar dublează examenul de la finalul clasei a VIII-a, introducând pe lângă Evaluarea Națională și un examen de admitere la liceele și colegiile cu concurență mare.

Amintim că Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) a criticat modul în care sunt evaluaţi elevii la finalul învățământului preuniversitar și a solicitat desfiinţarea examenului de Bacalaureat. O presiune similară pe anularea examenelor de Bacalaureat a apărut la finalul primului an școlar afectat de pandemie, însă ministrul de atunci, Monica Anisie, a respins presiunile și examenele au fost menținute.

Cristian Vulc, directorul Liceului Teoretic “Gheorghe Marinescu” din Târgu Mureș: Ar viza Ministerul Educației o profesionalizare cu adevărat a ceea ce înseamnă statutul profesorului evaluator în examenele naționale, un așa numit corp național al profesorilor evaluatori (…)?

Ligia Deca: „(…) În lege avem ca obiectiv evaluare standardizată: evaluare standardizată anuală, conectată cu portofoliul elevului. Și, în același timp, este introdusă ideea de profesionalizare a evaluării la modul general, adică pe lângă un corp al evaluatorilor pentru examene naționale, care până la urmă nu o chestiune rea. Cumva, am indus și noi asta, când am spus că cei care au participat la simulare vor avea prioritate pentru examenele naționale, tocmai fiindcă s-au obișnuit platforma și un anumit mod de evaluare.

Însă, în esență, obiectivul nostru sau cel puțin al școlii românești, în viziunea mea, ar trebui să fie ca relevanța acestor examene de finalizare de ciclu, Evaluare Națională și Bacalureat, să fie redusă, putând să luăm în considerare și evaluările pe parcurs. Asta nu reușim decât dacă obiectivăm și evaluarea la clasă. Cred că avem nevoie de mai multă evaluare în formarea inițială, în primul rând. Înțeleg că nu e foarte multă. Nu știu la liceele pedagogice, dar cu siguranță, în zona superiorului, înțeleg că nu e capitolul extrem de extins. (…).”

Informații de context

Potrivit Ministerului Educației, „Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial.”

Iată ce prevede Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP):

Articolul 101 -„Evaluarea are drept scop identificarea nivelului la care se află la un anumit moment învățarea, orientarea și optimizarea acesteia.

Articolul 102 – (1) Conform legii, evaluările în sistemul de învățământ preuniversitar se realizează la nivel de disciplină, domeniu de studiu sau modul de pregătire.

(2) În sistemul de învățământ preuniversitar evaluarea se centrează pe competențe, oferă feedback real elevilor, părinților și cadrelor didactice și stă la baza planurilor individuale de învățare.

(3) Rezultatul evaluării, exprimat prin calificativ, notă, punctaj etc., nu poate fi folosit ca mijloc de coerciție, acesta reflectând strict rezultatele învățării, conform prevederilor legale.

Articolul 103 -(1) Evaluarea rezultatelor la învățătură se realizează permanent, pe parcursul anului școlar.

(2) La sfârșitul clasei pregătitoare, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor față de învățare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an școlar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.

Articolul 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcție de vârstă și de particularitățile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației și de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a) evaluări orale;

b) teste, lucrări scrise;

c) experimente și activități practice;

d) referate;

e) proiecte;

f) probe practice;

g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum și aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educației/inspectoratele școlare.

(2) În învățământul primar, la clasele I-IV, în cel secundar și în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepția celor preponderent practice, cel puțin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an școlar.”

Calendarul pentru Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2024:
Calendarul examenului național de Bacalaureat 2024, Sesiunea iunie – iulie 2024

3 – 7 iunie 2024: Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen

7 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

8 iulie 2024: Afișarea rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12.00 – 18.00

9 – 11 iulie 2024: Rezolvarea contestațiilor

12 iulie 2024: Afișarea rezultatelor finale

Calendarul Bacalaureatului de toamnă 2024

15 – 22 iulie 2024: Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe

26 august 2024: Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor (orele 12.00 – 18.00)

27 – 29 august 2024: Rezolvarea contestațiilor

30 august 2024: Afișarea rezultatelor finale

Citește și:
Asociaţia Elevilor din Constanţa cere desfiinţarea examenului de Bacalaureat: Elevii se declară „dezamăgiţi de subiectele” de la simulare / „Nici măcar nu îi cunoaştem baza legală, având în vedere faptul că nici Legea Educaţiei nr. 1/2011, nici Legea Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023 nu s-au aplicat” cu privire la BAC
OFICIAL Evaluarea Națională 2024 începe în data de 25 iunie. Calendarul examenului pentru elevii de clasa a VIII-a
OFICIAL Bacalaureat 2024 începe pe 17 iunie cu proba de limba română oral. Probele scrise au loc între 1 și 5 iulie, cu o zi liberă între proba obligatorie și proba la alegere / Calendarul examenului
Exit mobile version