Ligia Deca: Autoritatea cadrului didactic se construiește și prin atitudinea pe care familia o are față de școală. Îndemn familiile să vorbească cu respect despre profesori

Foto: Ilona Andrei - G4Media.ro

„Îndemn familiile, de exemplu, să vorbească cu respect despre școală, cu respect despre cadrele didactice”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, săptămâna trecută, la TVR Info. Aceasta a mai spus că „autoritatea cadrului didactic se construiește și prin atitudinea pe care familia o are față de școală și față de fiecare profesor al copilului în parte”.

Aceasta a adresat un îndemn părinților, astfel încât aceștia să vorbească cu respect despre școală și profesori: „Îndemn familiile, de exemplu, să vorbească cu respect despre școală, cu respect despre cadrele didactice. Sigur că noi, adulții, avem viziuni poate uneori diferite despre ceea ce înseamnă un proces bun de educație, dar autoritatea cadrului didactic se construiește și prin atitudinea pe care familia o are față de școală și față de fiecare profesor al copilului în parte”, a spus Ligia Deca.

Moderatoare: Din discuțiile pe care le-am văzut, în principal pe internet, pe social media, pare că există o ruptură între școală, între profesori și părinți în ce privește ideea de disciplină, ce înseamnă disciplina elevilor. Am văzut profesori care se plâng că de fiecare dată când vor să impună niște măsuri disciplinare se lovesc de rezistența părinților. Pe de altă parte, părinții, unii dintre ei, de multe ori, acuză școala că a rămas în niște proceduri care nu mai sunt de actualitate. E reală această ruptură, adică vorbeați mai devreme de felul că e greu să integrezi informațiile cu direcțiile de protecție socială și e greu de integrat și cu familia?

Ligia Deca: Cred că orice fel de educație bazată pe valori trebuie să însemne exersarea acestor valori atât în școală, cât și în familii. Și de aici trebuie plecat cu discuția, apropo de colaborarea cu familia. Nu cred că vom putea adresa cu adevărat fenomenul violenței și în școală, dar și în societate, până când nu vom avea un continuum între școală, familie, autorități. Noi, în acest sens, atât în legea învățământului preuniversitar, în propunerea de lege, cât și în acțiunile concrete ale ministerului, am încercat să adresăm această chestiune. Pe de o parte, avem în proces de finalizare strategia de educație parentală, pentru că trebuie s-o recunoaștem. Sunt și eu părinte. Nu ne naștem cu toate competențele necesare pentru educația copiilor de diferite vârste. Și atunci profesioniștii în zona pedagogică pot ajuta familiile în a insufla acele valori, în a stimula comportamentele dezirabile și acasă, nu numai la școală. Dacă un copil are anumite limite la școală și alte limite acasă, s-ar putea să fie un pic confuz vizavi de ceea ce este permis și ceea ce nu este permis.

În legea învățământului preuniversitar am mai introdus un lucru. Știți că fiecare familie semnează acel contract educațional cu școala. Acel contract include drepturi și obligații atât pentru elevi, cât și pentru școală, cât și pentru familie. În lege, ca urmare a faptului că am înțeles că sunt părinți care nu doresc să semneze acest contract, am introdus sancțiuni pentru acele familii care refuză să-și asume și partea de responsabilitate, nu numai partea de drepturi pe care, firesc, elevii le au. Dar nu este vorba despre sancțiuni. Sigur că avem nevoie și de limite. Ceea ce trebuie să înțelegem este că ceea ce facem noi, ca adulți, are consecințe pentru copii.

De aceea, îndemn familiile, de exemplu, să vorbească cu respect despre școală, cu respect despre cadrele didactice. Sigur că noi, adulții, avem viziuni poate uneori diferite despre ceea ce înseamnă un proces bun de educație, dar autoritatea cadrului didactic se construiește și prin atitudinea pe care familia o are față de școală și față de fiecare profesor al copilului în parte. Mai este un element, și anume încrederea pe care o avem în cadrele didactice. Încrederea aceasta se construiește și prin convingerea că ele sunt foarte bine pregătite.

De aceea, de exemplu, am reformat modul în care se formează cadrele didactice, modul lor de selecție, practica pe care o fac înainte să ajungă la clasă și, sigur, susținerea lor prin mentorat și prin salarii decente. Cred că așa putem să recăpătăm acel nivel de prestigiu pe care școala trebuie să le aibă în societate.”

Exit mobile version