Ligia Deca, despre acuzațiile că un examen în plus de admitere la liceu ar încuraja și mai mult meditațiile: Nu facem altceva decât să reușim să testăm potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc

Foto: INQUAM Photos

Ministrul Educației, Ligia Deca, a precizat că motivul pentru care a propus în proiectul legii Educației posibilitatea ca elevii să dea și examen de admitere la intrarea la liceu, pe lângă Evaluarea Națională, este acela de a reuși “să testeze potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc”. Ministrul Educației a făcut aceste precizări în condițiile în care proiectele legilor Educației nu au fost făcute publice deocamdată. Edupedu.ro a prezentat, pe surse, forma de draft a documentelor scrise de minister, în varianta Deca, și pe marginea cărora Ligia Deca a discutat în cadrul emisiunii “Probleme la Zi” de la Radio România Actualități.

Ligia Deca a fost întrebată cum răspunde acuzațiilor că o testare în plus prin admiterea la liceu va încuraja meditațiile.

Ministrul recunoaște că orice fel de testare e un stres în plus pentru elevi, dar explică și de ce a propus ca liceele din întreaga țară să poată organiza concurs de admitere pe 90% din locuri, potrivit prevederilor din proiectul legii învățământului preuniversitar: “Nu facem altceva decât să reușim să testăm potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc”, explică oficialul. Ligia Deca argumentează prin faptul că, în urma repartizării computerizate, susținând doar testare la limba română și matematică, unii elevi decid că nu li se potrivește profilul liceului și cer un transfer. “Astfel pierd posibilitatea să parcurgă exact tipul de profil de liceu care li se potrivește”, spune Ligia Deca.

Realizator: Așadar, un reproș pe care l-am auzit în spațiul public din partea Asociațiilor de Elevi, mai ales, a fost acela că va fi încurajată industria meditațiilor, că li i se va da un suflu de oxigen, o gură de oxigen în plus, pentru că va exista, o testare în plus. 

Ligia Deca: Eu cred că orice fel de testare induce un sentiment de stres pentru elevi. Ceea ce trebuie noi să asigurăm este în primul rând un sprijin corespunzător pe tot parcursul ciclului primar și al gimnaziului, care să includă atât o școlarizare eficientă, deci trebuie să reușim să facem ca competențele să ajungă la copiii, să poată fi atinse la toate materiile. Mi se pare absolut normal ca dacă un copil vizează un profil de liceu care are, de exemplu, 10-12 ore pe săptămână de științe, să știe de dinainte dacă are profilul și înclinația necesară cât să poată să susțină un astfel de efort. Da, în direcția științelor avem și cred că cunoaștem cu toții cazuri de elevi care după clasa a IX-a, având în vedere repartiția computerizată bazată doar pe română și matematică, decid că nu mi se potrivește profilul și cer un transfer. Și este păcat să avem astfel de mișcări, mai ales la un moment ulterior clasei a IX-a, pentru că se pierde posibilitatea ca acei elevi să parcurgă exact tipul de profil de liceu care i se potrivește. Deci, practic nu facem altceva decât să reușim să testăm potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc“.

Informații de context

Amintim, potrivit surselor Edupedu.ro, liceele din întreaga țară vor putea organiza concurs de admitere pe 90% din locuri, potrivit prevederilor din proiectul legii învățământului preuniversitar, varianta Deca. – detalii aici

Reamintim că forma precedentă a proiectului, lansat în dezbatere de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, propunea ca admiterea la liceu să poată fi organizată doar de către colegiile naționale pentru până la 90% din locurile disponibile pentru clasa a IX-a. Ulterior, în timpul dezbaterilor publice din vară, fostul ministru anunța că ar extinde opțiunea admiterii pentru toate colegiile, nu doar cele naționale.

Critici din partea reprezentanților părinților și ai elevilor

Atât Federația asociațiilor de părinți cât și Asociațiile de elevi critică propunerea prin care elevii ar mai da un examen suplimentar de intrare la liceu, pe lângă testarea de Evaluare Națională.

Într-o petiție online lansată de Asociația Elevilor din București și Ilfov, aceștia spun că nu doresc dublă admitere, subliniind că este o povară pentru un copil de 14 ani, care ar trebui să își dubleze numărul de meditații. – detalii aici

Federația Națională a Părinților se va opune admiterii la liceu prin examen organizat de licee, spune Eugen Ilea, vicepreședintele organizației. – detalii aici

Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.

Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.

Exit mobile version