Ligia Deca, despre presiunea părinților pentru note mari: Ar trebui să le redăm profesorilor libertatea de a da note elevilor așa cum cred ei că este potrivit, în conformitate cu pregătirea lor pedagogică / Pentru a avea încredere în aceste note, trebuie să avem un sistem mai standardizat

Foto: SNSPA

Ministrul Educației admite implicit faptul că există o presiune a părinților asupra profesorilor pentru a le acorda note mari elevilor. Într-un răspuns dat la o întrebare la prezentarea Raportului național PISA 2022 pentru România, eveniment care a avut loc pe 8 decembrie 2023 la SNSPA, Ligia Deca a precizat că „ar trebui să le redăm profesorilor libertatea de a da note elevilor așa cum cred ei că este potrivit, în conformitate cu pregătirea lor pedagogică“.

La întrebarea profesorului Valeriu Frunzaru, conferențiar universitar la SNSPA, ministrul Educației, Ligia Deca, a enumerat măsurile luate pentru a elimina presiunea de pe notele elevilor, dar a precizat în același răspuns că „pentru a avea încredere în aceste note, trebuie să avem un sistem mai standardizat“.

Redăm întrebarea adresată și răspunsul demnitarului:

Valeriu Frunzaru: „Dacă ne uităm la notele elevilor, sistemul funcționează foarte bine – elevii au note foarte bune. În urmă cu doi-trei ani, jumătate dintre elevi au primit bursă, iar soluția a fost să ridicăm nota minimă pentru ca elevii să poată primi bursa. Acum trei zile, am fost la o ședință cu părinții la clasa fiicei mele din clasa întâi. Unii părinți se plângeau că profesoara de limba engleză a evaluat copiii doar „bine“ și nu „foarte bine“. Profesorii sunt supuși unei presiuni uriașe din partea părinților, ce se poate face pentru ca notele să fie în concordanță cu nivelul de cunoștințe al copiilor?“

Ligia Deca: „Primul lucru pe care l-am făcut în urmă cu câțiva ani a fost, nu eram eu ministru, dar primul lucru care a fost făcut a fost să scoatem notele din gimnaziu de la, știți, distribuirea copiilor în licee. Al doilea lucru pe care am încercat să îl facem cu noul sistem de burse este să ne uităm la procentul celor mai buni elevi din clasă și nu la media de puncte, nu la note. Acum, acest lucru nu a fost ușor de comunicat. Nu a fost ușor să fie acceptat. Oamenii încă simt că trebuie să avem o anumită limită de note pentru când vine vorba de merit. Și poate că este adevărat, dar cred că, pentru a avea încredere în aceste note, trebuie să avem un sistem mai standardizat. Trebuie ca profesorii să fie mai bine pregătiți în privința modului de notare. Și este un alt lucru pe care mi l-a spus un pedagog de la o universitate, de fapt. El a spus că, indiferent de cât de multă pregătire primim și indiferent de cât de standardizate ar putea deveni evaluările noastre, vom nota în continuare în funcție de nivelul clasei. Pentru că, dacă o clasă, știți, are copii din medii socio-economice inferioare, nu poți să le dai tuturor un cinci din zece. Trebuie să îi motivați. Trebuie să le arătați că unii fac un efort mai bun. Unii progresează.

Așadar, notarea poate fi standardizată pentru diferite tipuri de teste, pentru a ne asigura că intervenim și pentru a vedea care sunt decalajele. Dar, în același timp, notarea este un factor de motivare. Și aici, sunt de acord cu dumneavoastră, ar trebui să existe mai puțină presiune din partea familiilor. Ar trebui să le redăm profesorilor libertatea de a nota așa cum cred ei că este potrivit, în conformitate cu pregătirea lor pedagogică, și să nu încercăm să bifăm căsuța mândriei familiei și să nu încercăm să oferim un fel de asigurare pentru viitorul copilului. Pentru că acest lucru nu ajută. Dacă nu știi că mai ai de progresat, că mai ai nevoie de progres, nu vei încerca să progresezi. Așadar, încercăm să eliminăm această presiune asupra notelor mari, dar cred că e un efort societal“.

Citește și:
PISA 2022: Elevii de 15 ani din România sunt afectați, la școală, în cea mai mare măsură de faptul că sunt luați în râs sau că se răspândesc zvonuri răutăcioase despre ei / O expunere mai mare la bullying este asociată cu scoruri mai mici la matematică
INTERVIU Profesorii trebuie să fie mult mai informați decât elevii în privința drogurilor, altfel nu mai au nici o autoritate în fața lor / Într-un caz de suspiciune de consum de droguri, prima intervenție a profesorului trebuie să fie cu copilul pentru că responsabilitatea profesorului este în primul rând față de bunăstarea copilului, spune psihoterapeutul Bogdana Păcurari
Gabriela Noveanu, coordonator Național PISA 2022 de la Institutul de Științe ale Educației: Foarte mulți dintre elevii neșcolarizați sau care veneau mai greu la școală au fost aduși să dea testul PISA. În România decalajele de performanță sunt mai pregnante și performanța dintre elevi la matematică este mult afectată de statutul socio-economic
Rezultatele PISA 2022 la Matematică: Penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România
Numărul real al tinerilor români care nu au competențe de bază este chiar mai mare decât cel raportat în PISA 2022, care nu a luat în calcul elevii pe care școala i-a pierdut pe parcurs, adică 1 din 4 adolescenți în vârstă de 15 ani – concluzie a Raportului național PISA 2022
Exit mobile version