„Unele îngrijorări ale elevilor sunt legitime, faptul că își doresc să înțeleagă mai bine care este utilitatea examenului, să fie poate mai adecvat pentru ceea ce își doresc ei să facă în continuare, însă discuția nu cred că trebuie să fie centrată pe a fi sau a nu fi examen de Bacalaureat. Avem nevoie de o certificare de competențe, pentru că altfel nu putem să arătăm, inclusiv pieței muncii, care sunt competențele pe care un absolvent le are”, a declarat Ministrul Educației, Ligia Deca, pe 21 martie.
- Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) a criticat modul în care sunt evaluaţi elevii la finalul învățământului preuniversitar și a solicitat desfiinţarea examenului de Bacalaureat, pe 13 martie.
„Cred că trebuie să găsim acele tipuri de evaluări standardizate, nu în sensul de grilă, ci în sensul de a putea compara rezultatele și de a putea trage concluzii relevante cu privire la performanța sistemului, performanța școlilor, performanța cadrelor didactice”, a precizat Ligia Deca.
Intervenția ministrului Educației despre propunerea de eliminare a examenului de Bacalaureat
Rep.: Cum vedeți propunerea Asociație Elevilor din Constanța de eliminare a examenului de bacalaureat?
Ligia Deca: Cred că fiecare ciclu educațional, mai ales când vorbim despre finalizarea învățământului obligatoriu, trebuie să se finalizeze cu certificarea unor competențe.
Examenul de bacalaureat are istorie în România, o tradiție, un anumit tip de abordare. Sigur, în legea educației, ați văzut, există o schimbare de perspectivă. Insistăm mai mult pe probele de competențe, insistăm mai mult pe zona limbilor străine. Avem și un focus mai mare pe profilul pe care elevul îl are. Eu cred că reformele care vor fi aduse examenului de bacalaureat îl va face mai relevant atât pentru elevi, cât și pentru întreaga societate.
Sigur, aud ceea ce este în spatele declarației elevilor, și anume faptul că își doresc să înțeleagă mai bine care este utilitatea examenului, să fie poate mai adecvat pentru ceea ce își doresc ei să facă în continuare, iar aceste îngrijorări sunt unele legitime, însă discuția nu cred că trebuie să fie centrată pe a fi sau a nu fi examen de bacalaureat. Este clar că avem nevoie de o certificare de competențe, pentru că altfel nu putem să arătăm inclusiv pieței muncii care sunt competențele pe care un absolvent le are.
Rep.: Am observat că elevii se plâng de faptul că doar tocesc materia și că la BAC doar redau din minte practic ceea ce au citit, luați în considerare restructurarea materiei, astfel încât aceștia să aibă mai multe probe practice sau să învețe mai practic ceea ce li se preda la școală?
Ligia Deca: Cu siguranță că avem nevoie de o abordare teoretică, care să însemne inclusiv o conexiune cu viața reală. Ne dorim acest lucru în programele școlare, ne dorim acest lucru și în pedagogie, contează foarte mult cum abordează un cadru didactic programa și, sigur că da, inclusiv probele de la examenele naționale. Cred că în ultimii ani, dacă observăm, au trecut înspre o zonă mai aplicată, mai axată pe competențe. Poate că nu este suficient. Vedem că există încă diferențe între testările de tip PISA și testările pe care le avem noi în mediul național.
În funcție de profilul absolventului, cred că trebuie să găsim acele tipuri de evaluări standardizate, nu în sensul de grilă, ci în sensul de a putea compara rezultatele și de a putea trage concluzii relevante cu privire la performanța sistemului, performanța școlilor, performanța cadrelor didactice.
Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.