Ligia Deca, despre propunerea de eliminare a examenului de Bacalaureat: Unele îngrijorări ale elevilor sunt legitime, însă avem nevoie de o certificare de competențe

Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com

„Unele îngrijorări ale elevilor sunt legitime, faptul că își doresc să înțeleagă mai bine care este utilitatea examenului, să fie poate mai adecvat pentru ceea ce își doresc ei să facă în continuare, însă discuția nu cred că trebuie să fie centrată pe a fi sau a nu fi examen de Bacalaureat. Avem nevoie de o certificare de competențe, pentru că altfel nu putem să arătăm, inclusiv pieței muncii, care sunt competențele pe care un absolvent le are”, a declarat Ministrul Educației, Ligia Deca, pe 21 martie. 

„Cred că trebuie să găsim acele tipuri de evaluări standardizate, nu în sensul de grilă, ci în sensul de a putea compara rezultatele și de a putea trage concluzii relevante cu privire la performanța sistemului, performanța școlilor, performanța cadrelor didactice”, a precizat Ligia Deca. 

Intervenția ministrului Educației despre propunerea de eliminare a examenului de Bacalaureat

Rep.: Cum vedeți propunerea Asociație Elevilor din Constanța de eliminare a examenului de bacalaureat? 

Ligia Deca: Cred că fiecare ciclu educațional, mai ales când vorbim despre finalizarea învățământului obligatoriu, trebuie să se finalizeze cu certificarea unor competențe. 

Examenul de bacalaureat are istorie în România, o tradiție, un anumit tip de abordare. Sigur, în legea educației, ați văzut, există o schimbare de perspectivă. Insistăm mai mult pe probele de competențe, insistăm mai mult pe zona limbilor străine. Avem și un focus mai mare pe profilul pe care elevul îl are. Eu cred că reformele care vor fi aduse examenului de bacalaureat îl va face mai relevant atât pentru elevi, cât și pentru întreaga societate. 

Sigur, aud ceea ce este în spatele declarației elevilor, și anume faptul că își doresc să înțeleagă mai bine care este utilitatea examenului, să fie poate mai adecvat pentru ceea ce își doresc ei să facă în continuare, iar aceste îngrijorări sunt unele legitime, însă discuția nu cred că trebuie să fie centrată pe a fi sau a nu fi examen de bacalaureat. Este clar că avem nevoie de o certificare de competențe, pentru că altfel nu putem să arătăm inclusiv pieței muncii care sunt competențele pe care un absolvent le are.

Rep.: Am observat că elevii se plâng de faptul că doar tocesc materia și că la BAC doar redau din minte practic ceea ce au citit, luați în considerare restructurarea materiei, astfel încât aceștia să aibă mai multe probe practice sau să învețe mai practic ceea ce li se preda la școală? 

Ligia Deca: Cu siguranță că avem nevoie de o abordare teoretică, care să însemne inclusiv o conexiune cu viața reală. Ne dorim acest lucru în programele școlare, ne dorim acest lucru și în pedagogie, contează foarte mult cum abordează un cadru didactic programa și, sigur că da, inclusiv probele de la examenele naționale. Cred că în ultimii ani, dacă observăm, au trecut înspre o zonă mai aplicată, mai axată pe competențe. Poate că nu este suficient. Vedem că există încă diferențe între testările de tip PISA și testările pe care le avem noi în mediul național. 

În funcție de profilul absolventului, cred că trebuie să găsim acele tipuri de evaluări standardizate, nu în sensul de grilă, ci în sensul de a putea compara rezultatele și de a putea trage concluzii relevante cu privire la performanța sistemului, performanța școlilor, performanța cadrelor didactice

Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Asociaţia Elevilor din Constanţa cere desfiinţarea examenului de Bacalaureat: Elevii se declară „dezamăgiţi de subiectele” de la simulare / „Nici măcar nu îi cunoaştem baza legală, având în vedere faptul că nici Legea Educaţiei nr. 1/2011, nici Legea Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023 nu s-au aplicat” cu privire la BAC
Consiliul Național al Elevilor ia apărarea Bacalaureatului, după ce Asociația Elevilor din Constanța a cerut desființarea sa în forma actuală: Rămâne un element esențial în procesul de selecție și în verificarea cunoștințelor și competențelor elevilor, conforme cu cerințele programei și planurilor-cadru aflate în vigoare
Profesorul Cătălin Ciupală, despre subiectele la Matematică, simulare BAC 2024: Ar trebui să se schimbe paradigma de a face subiectele. Nu-ți trebuie foarte multă imaginație ca să iei cinciul
Bacalaureatul ar trebui să fie diferențiat „cu adevărat” și la Limba română, cum este la Matematică, susține profesoara Dorica Boltașu
Profesorul Doru Căstăian: Subiectele de la ştiinţe socio-umane şi ȋn special cele de logică nu reușesc să verifice atingerea de către elevi a competenţelor. Trebuie să ȋncetăm să facem lucrurile aşa / Elevul a ajuns să nu vrea să ştie şi să poată, ci doar să ia bacul şi să scape mai repede
Exit mobile version