Lucian Popa, director la Școala Centrală din București: Eu n-am pomenit un ministru al Educației, din cei 22 de miniștri pe care i-am prins în 30 de ani de învățământ, să urască visceral preuniversitarul

Lucian Octavian Popa / Foto: Captură video TVR Info

Într-un discurs adresat Ministerului și ministrului Educației, cu ocazia lansării raportului privind starea învățământului din București, marți, 14 octombrie, directorul de la Școala Centrală din București, Lucian Popa, a remarcat faptul că deciziile privind Educația s-au luat rapid: „Învățământul în 2 zile a trecut de toate etapele, când am ajuns la alte domenii, ce să vezi? Nu a dat nu știu cine binecuvântarea, nu știu cine s-a mai răzgândit”.

„Eu n-am pomenit un ministru al Educației, din cei 22 pe care i-am prins în cei 30 de ani de învățământ, să urască visceral preuniversitarul”, a spus directorul Școlii Centrale, Lucian Popa, în discursul său din sala în care a fost prezentat raportul privind starea învățământului din București.

„Un cadru didactic plătit mai prost, pe lângă faptul că semnează orele condică, mai face și o fișă de pontaj care, iertați-mă, este asemănător cu al unuia de la o firmă în care el stătea 32 ore peste programul săptămânal.. eu nu pot să-mi dau seama cum cineva cu mintea limpede și-a putut pune semnătura cu așa ceva. Adică după ce că-i dau 30 lei o oră, îl mai pun să facă și două fișe? Făceți-mă să înțeleg”, a mai spus directorul Școlii Centrale.

Lucian Popa remarcă și modul în care s-au făcut schimbările în Educație care au fost adoptate rapid, spre deosebire de cele din alte domenii, care încă nu au fost aprobate de coaliție:

Am avut greutăți dar cred că tonul face muzica. Dacă ne strângeam cu toții și spuneam: «Domnule, e o perioadă mai dificilă. Haideți un an de zile să mărim norma, să facem ceva”. Nu înțeles, sunt sclav pe plantație? (…) Mi-a plăcut și coaliția: învățământul în 2 zile a trecut de toate etapele, când am ajuns la alte domenii, ce să vezi? Nu a dat nu știu cine binecuvântarea, nu știu cine s-a mai răzgândit„, a mai spus Popa.

Redăm integral discursul directorului Lucian Popa de la Școala Centrală din București

Lucian Popa, director Școala Centrală: Bună ziua și mulțumesc pentru prezența aici, dar credeți-mă, m-am simțit un pic jignit. Felicit munca Inspectoratului și le mulțumesc inspectorilor pentru sprijinul depus, dar am rugămintea către Ministerul Educației în momentul în care mai aruncăm către noi directorii și inspectorii că am scos din Edusal și că noi am avut plata cu ora și am devalizat bugetul statului.. Haideți să vă spun, cel puțin, cum au stat lucrurile la București: plata cu ora a putut fi luată doar peste cele 40 ore. Asta pe de o parte. Pe de altă parte, mi-ar fi plăcut ca această acuză să vină din partea Ministerului și cu precizarea că 3,5 ani v-am ținut pe directori și pe inspectori cu salariu mai mic decât al unui profesor obișnuit.

Deci, ca atare, dacă eu, ca director de 5 ore în plata cu ora, pentru care luam aproximativ 873 lei pe lună, am devalizat un an de zile bugetul statului, dacă m-aș fi întors la catedră, eu timp de 3,5 ani câștigam 1.200 lei brut ca profesor gradul I, cu dirigenție, nu ca director de școală cu 2.000 de elevi, 72 de clase și toată vara petrecută în toate examenele în care am participat. 

Cred că da, suntem și noi oameni, nu știu, nu or fi directorii toți perfecți, dar cred că ar fi bine, înainte să mai vorbim așa, eu vă invit personal pe toți la Școala Centrală, str. Icoanei nr 3-5, într-o lună de început de an și bineînțeles, și o lună de vară, să vedeți ce înseamnă logistica unui examen și apoi să-i scoatem doar pe directori vinovați. Eu, personal, recunosc cum am simțit a treia oară în care se aruncă, iertați-mă, cu zoaie. Prima oară a făcut-o domnul ministru când, tot la fel, tovarășul Păunică (n. red Mihai Păunică este directorul economic al Ministerului Educației) i-a dat acele date și repede am început să împroșcăm cu ele.

Dar poate era bine în momentul în care mă încumet să conduc un minister atât de fierbinte, cum este Ministerul Educației, Învățământului, Cercetării, cum s-o mai numi, (…) că este o problemă, pentru că de aici nu se vede profitul instant. Aici vedem roadele unei reforme după 20 de ani. Astăzi, de exemplu, mi-ar fi plăcut să văd o analiză și din partea ministerului a faptului că a terminat școala prima generație care a început cu clasa zero sau clasa pregătitoare, să vedem ce a fost bine aici, ce e de schimbat? Da, ok, am făcut economia aia de 0,02%, deja cifrele…Am obosit pentru că toată vara am făcut încadrări, dezîncadrări (sic!), găsește resursă umană. Este foarte dificil să mai găsești o resursă umană, pentru că la banii respectivi nu știu ce specialist îți va veni, pentru nu 22 lei pe oră, vă spun eu, este 29,75 lei în mână…

Deci, un cadru didactic plătit mai prost, pe lângă faptul că semnează orele în condică, mai face și o fișă de pontaj care, iertați-mă, este asemănătoare cu a unuia de la o firmă în care el stătea 32 ore peste programul săptămânal.. Eu nu pot să-mi dau seama cum cineva cu mintea limpede și-a putut pune semnătura pe așa ceva. Adică după ce că-i dau 30 lei pe oră, îl mai pun să facă și două fișe? Făceți-mă să înțeleg, iertați-mă!

Da, am rămas din pasiune în școală, politic nu m-a susținut nimeni, dacă m-a susținut, habar n-am. 

Întotdeauna la cine am apelat m-a ajutat cu un sfat și m-a îndrumat să fie bine pentru școală, nu pentru noi. Faptul că suntem aici cu toții… să știți că am rămas din respect pentru oameni și pentru școală, dar se va termina și cu respectul, pentru că la piață nu mă duc cu respectul.

Promisiunile politicienilor: iertați-mă, sunt în sistem de 30 de ani. Vin din familie de cadre didactice, împotriva lor m-am făcut profesor, de la 5 ani mi-am dorit acest lucru. Am fost și în afară, m-am întors în țară crezând că se va schimba ceva. Știți ce observ? Nu că nu mai vedem luminița de la capătul tunelului, noi nu mai vedem tunelul.

Dacă aș fi fost în locul domnului ministru, nu mi-aș fi dorit acest lucru, domnule, iertați-mă, eu n-am pomenit un ministru al Educației, din cei 22 pe care i-am prins în cei 30 de ani de învățământ, să urască visceral preuniversitarul.  

Am avut greutăți, dar cred că tonul face muzica. Dacă ne strângeam cu toții și spuneam: «Domnule, e o perioadă mai dificilă. Haideți un an de zile să mărim norma, să facem ceva”. Nu am înțeles, sunt sclav pe plantație? Ceva nu mi-a ieșit în relația respectivă. 

Mi-a plăcut și coaliția: învățământul în 2 zile a trecut de toate etapele, când am ajuns la alte domenii, ce să vezi? Nu a dat nu știu cine binecuvântarea, nu știu cine s-a mai răzgândit, n-am avut o problemă și îmi spuneați mie să vă cred, domnule Ghigiu, că într-un an de zile se va schimba? Iertați-mă, nu mai cred.

Păi, cum să cred că se schimbă ceva când celebra lege spune că pe 4 ani de zile norma didactică este de 20 ore ( … ) Am devalizat un an de zile cu cei 700 și cât venea pe lună bugetul, dar aveți o datorie de cel puțin 15.000 euro să mi-o dați pentru 3,5 ani de mandat”. 

Modificările aduse Educației prin legea 141/2025

Creșterea normei didactice la învățământul preuniversitar cu 2-4 ore, tăierea burselor de reziliență și excelență pentru elevi, reducerea numărului de burse de merit cu mai mult de jumătate, reducerea fondului de burse pentru studenți, comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi, modificări privind plata cu ora sau degrevările directorilor și inspectorilor sunt printre măsurile din Educație prevăzute de Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care a fost publicată vineri noaptea, 25 iulie, la ora 21:20, în Monitorul Oficial.

Alte modificări:

Citește și:
OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Ministrul Educației, Daniel David, mesaj la începutul anului școlar: Pachetul I din Legea Bolojan „a avut efectele scontate. Nu mai este loc pentru alte măsuri de criză-austeritate în acest domeniu” / Oficialul promite un viraj către „o logică de dezvoltare”
Exit mobile version