Magdalena Baciu-Iacob, profesor de geografie și istorie: Ce am învățat din pandemie și ce putem păstra pentru viitor în relația elev-părinte-profesor

Foto: Digitaliada

“Foarte mare dificultate au întâmpinat părinții în această perioadă, pentru că responsabilitatea principală a căzut cumva pe ei”, “foarte greu le-a fost și colegilor profesori, care acum, la final de semestru sunt obosiți, dar satisfăcuți că au reușit”, spune profesoara de geografie și istorie Magdalena Baciu-Iacob, inspector școlar în Constanța, în cadrul conferinței online “Educația în era digitală”, organizată în programul Digitaliada.

“Ce ne-a adus acest an? Foarte multe provocări și din punct de vedere emoțional, dar și practic, la ore. Am fost nevoiți să rescriem educația, să rescriem modul în care o facem și să ne reinventăm ca oameni. (…)

Ne-am luptat cu mentalități. E foarte greu de scos oamenii din cutiuțele lor de liniște și să-i faci să vadă altfel rolul lor de profesor la oră, să devină trainer, să devină coach, să devină mentor pentru copii chiar și în online. E foarte greu pentru că a fost nevoie de foarte multă empatie pentru fiecare copil, pentru fiecare caz în parte.

Pe de altă parte ne-am descoperit noi superputeri: am descoperit că schimbarea începe cu noi, de la nivel de mentalitate, ne-am redescoperit sinele și permanent am învățat.

Am învățat de la elevi foarte multe lucruri, am învățat de la părinți.

Am învățat și să gătim împreună cu părinții, pentru că de multe ori copiii făceau lecțiile în bucătărie.

Am învățat noi metode de educație – de la “stai liniștit că te ascultă doamna” până la “da, doamnă, spuneți că-l ajut eu”.

Am învățat că putem colabora chiar și în online și ne-am descoperit prieteni printre părinți.

Am învățat foarte multe despre elevi. Avem surprize la elevii timizi care acum s-au reinventat în online.

Am învățat să le dăm sprijin pentru sănătatea emoțională și am primit sprijin pentru desfășurarea orelor în online.

Foarte mare dificultate au întâmpinat părinții în această perioadă, pentru că responsabilitatea principală a căzut cumva pe ei: să organizeze un spațiu de lucru pentru copii, să le asigure tot ceea ce aveau nevoie, să se asigure și ei că acel copil face față și înțelege, mă refer și la clasele mici, unde este mult mai dificil să lucrezi, dar s-au adaptat și în timp și ne-au sprijinit.

Cred că putem păstra foarte multe lucruri din această perioadă de pandemie. Putem păstra, de exemplu, evaluarea prin proiecte, cu instrumente TIC, unde am descoperit copii foarte talentați, foarte inventivi și care au creat multe materiale în aplicații la care nu ne așteptăm. Noi le recomandăm niște instrumente, dar am văzut la ei multe, multe modalități de exprimare la care nu ne așteptăm.

Am putea să păstrăm temele pe platformă și testele, teste foarte complexe care permit mai multe raportări decât puteam noi să gândim: la nivel de copil, la nivel de întrebare, la nivel de colectiv. Aceste raportări ne pot ajuta să ne îndrumăm și noi demersul didactic. Putem să păstrăm și sunt foarte utile lecțiile înregistrate și încărcate pe platforma. Sau lecțiile hibrid, pentru cei care din varii motive nu pot să participe la ore – sunt bolnavi, au alte probleme – copiii pot accesa lecția și să se simtă efectiv ca în clasă. Pentru că tu poți să te comporți deja cu copiii ca și cum ar fi toți în clasă, dar și el de acasă se va simții ca parte a acelei clase.

Putem să regândim, să reevaluăm modul de a evalua. Examenele standardizate de exemplu pot suferi și ele modificări, pot fi aplicate astfel de metode și pentru examene.

Foarte mult ne-am m-ai ajutat parteneriatele cu familiile pe care sper să le păstrăm în continuare sunt vitale mai ales pentru învățământul individualizat. Ca să putem înțelege fiecare copil trebuie să înțelegem în toate formele sale de exprimare și în toate spațiile în care el există: la clasă, în extrașcolar, în spațiul de joacă, acasă. Dacă noi comunicăm cu părinții îl putem înțelege mult mai bine pe copil și pe înțelege cum să adaptăm metodele de lucru ca să ajungem la mintea lui, la sufletul lui și să-i activăm toate abilitățile cu care l-a înzestrat natura.

Am mai putea să păstrăm foarte bine și valorile comune pe care le-am învățat în această perioadă. De exemplu, cât de importantă este educația, cât de important este să-ți faci un program zilnic pe care să-l respecți, cât de important este să îți organizezi spațiul de lucru astfel încât să ai tot ce-ți trebuie la îndemână și multe altele.

Interacțiunea cu copiii este foarte importantă de păstrat, mai ales în ceea ce privește empatia, acele sentimente împărtășite împreună, înțelegerea celuilalt. Interacțiunea am obținut-o prin comunicare individuală cu elevii, după ore, când discutam dacă au reuși să-și urce tema pe platformă, dacă au reușit să o înțeleagă, cum au rezolvat-o, cum au găsit metodele noi de rezolvare, când îi lăudam că au făcut foarte bine și că le mulțumim că ne ajută și pe noi să facem aceste ore mai frumoase și mai interactive și când le ofeream diverse opțiuni să-și îndeplineacă tema. “Doamna, nu-mi place să scriu!” “Bine, atunci fă-mi un potpuriu de imagini, sau realizează ceva în Canvas, în ce-ți place ție, desenează, fă o carte în Booklet”. Și atunci îi dădeai mai multe posibilități și îl lăsai pe el să aleagă”.

Intervenția profesoarei Magdalena Baciu-Iacob poate fi urmărită în video de mai jos de la minutul 27:00.

Foto: captură Digitaliada

Exit mobile version