Magdalena Baciu-Iacob, profesor de geografie și istorie: Ce am învățat din pandemie și ce putem păstra pentru viitor în relația elev-părinte-profesor

12.654 de vizualizări
Foto: Digitaliada
“Foarte mare dificultate au întâmpinat părinții în această perioadă, pentru că responsabilitatea principală a căzut cumva pe ei”, “foarte greu le-a fost și colegilor profesori, care acum, la final de semestru sunt obosiți, dar satisfăcuți că au reușit”, spune profesoara de geografie și istorie Magdalena Baciu-Iacob, inspector școlar în Constanța, în cadrul conferinței online “Educația în era digitală”, organizată în programul Digitaliada.

“Ce ne-a adus acest an? Foarte multe provocări și din punct de vedere emoțional, dar și practic, la ore. Am fost nevoiți să rescriem educația, să rescriem modul în care o facem și să ne reinventăm ca oameni. (…)

Ne-am luptat cu mentalități. E foarte greu de scos oamenii din cutiuțele lor de liniște și să-i faci să vadă altfel rolul lor de profesor la oră, să devină trainer, să devină coach, să devină mentor pentru copii chiar și în online. E foarte greu pentru că a fost nevoie de foarte multă empatie pentru fiecare copil, pentru fiecare caz în parte.

Pe de altă parte ne-am descoperit noi superputeri: am descoperit că schimbarea începe cu noi, de la nivel de mentalitate, ne-am redescoperit sinele și permanent am învățat.

Am învățat de la elevi foarte multe lucruri, am învățat de la părinți.

Am învățat și să gătim împreună cu părinții, pentru că de multe ori copiii făceau lecțiile în bucătărie.

Am învățat noi metode de educație – de la “stai liniștit că te ascultă doamna” până la “da, doamnă, spuneți că-l ajut eu”.

Am învățat că putem colabora chiar și în online și ne-am descoperit prieteni printre părinți.

Am învățat foarte multe despre elevi. Avem surprize la elevii timizi care acum s-au reinventat în online.

Am învățat să le dăm sprijin pentru sănătatea emoțională și am primit sprijin pentru desfășurarea orelor în online.

Foarte mare dificultate au întâmpinat părinții în această perioadă, pentru că responsabilitatea principală a căzut cumva pe ei: să organizeze un spațiu de lucru pentru copii, să le asigure tot ceea ce aveau nevoie, să se asigure și ei că acel copil face față și înțelege, mă refer și la clasele mici, unde este mult mai dificil să lucrezi, dar s-au adaptat și în timp și ne-au sprijinit.

Cred că putem păstra foarte multe lucruri din această perioadă de pandemie. Putem păstra, de exemplu, evaluarea prin proiecte, cu instrumente TIC, unde am descoperit copii foarte talentați, foarte inventivi și care au creat multe materiale în aplicații la care nu ne așteptăm. Noi le recomandăm niște instrumente, dar am văzut la ei multe, multe modalități de exprimare la care nu ne așteptăm.

Am putea să păstrăm temele pe platformă și testele, teste foarte complexe care permit mai multe raportări decât puteam noi să gândim: la nivel de copil, la nivel de întrebare, la nivel de colectiv. Aceste raportări ne pot ajuta să ne îndrumăm și noi demersul didactic. Putem să păstrăm și sunt foarte utile lecțiile înregistrate și încărcate pe platforma. Sau lecțiile hibrid, pentru cei care din varii motive nu pot să participe la ore – sunt bolnavi, au alte probleme – copiii pot accesa lecția și să se simtă efectiv ca în clasă. Pentru că tu poți să te comporți deja cu copiii ca și cum ar fi toți în clasă, dar și el de acasă se va simții ca parte a acelei clase.

Putem să regândim, să reevaluăm modul de a evalua. Examenele standardizate de exemplu pot suferi și ele modificări, pot fi aplicate astfel de metode și pentru examene.

Foarte mult ne-am m-ai ajutat parteneriatele cu familiile pe care sper să le păstrăm în continuare sunt vitale mai ales pentru învățământul individualizat. Ca să putem înțelege fiecare copil trebuie să înțelegem în toate formele sale de exprimare și în toate spațiile în care el există: la clasă, în extrașcolar, în spațiul de joacă, acasă. Dacă noi comunicăm cu părinții îl putem înțelege mult mai bine pe copil și pe înțelege cum să adaptăm metodele de lucru ca să ajungem la mintea lui, la sufletul lui și să-i activăm toate abilitățile cu care l-a înzestrat natura.

Am mai putea să păstrăm foarte bine și valorile comune pe care le-am învățat în această perioadă. De exemplu, cât de importantă este educația, cât de important este să-ți faci un program zilnic pe care să-l respecți, cât de important este să îți organizezi spațiul de lucru astfel încât să ai tot ce-ți trebuie la îndemână și multe altele.

Interacțiunea cu copiii este foarte importantă de păstrat, mai ales în ceea ce privește empatia, acele sentimente împărtășite împreună, înțelegerea celuilalt. Interacțiunea am obținut-o prin comunicare individuală cu elevii, după ore, când discutam dacă au reuși să-și urce tema pe platformă, dacă au reușit să o înțeleagă, cum au rezolvat-o, cum au găsit metodele noi de rezolvare, când îi lăudam că au făcut foarte bine și că le mulțumim că ne ajută și pe noi să facem aceste ore mai frumoase și mai interactive și când le ofeream diverse opțiuni să-și îndeplineacă tema. “Doamna, nu-mi place să scriu!” “Bine, atunci fă-mi un potpuriu de imagini, sau realizează ceva în Canvas, în ce-ți place ție, desenează, fă o carte în Booklet”. Și atunci îi dădeai mai multe posibilități și îl lăsai pe el să aleagă”.

Intervenția profesoarei Magdalena Baciu-Iacob poate fi urmărită în video de mai jos de la minutul 27:00.

Foto: captură Digitaliada

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

8 comentarii
  1. Ca întotdeauna trebuie sa existe jigniri atunci când cineva își exprima o opinie! Tipic românesc! Doamna își exprima părerea ei, ceea ce ea a concluzionat în aceasta perioadă! Dragi părinți din România! Copilul meu în acest moment este elev în Suedia, orele online au făcut parte din școală chiar și înainte de pandemie, în sensul ca aveau acest gen de ore introduse în orar de a lungul anului. Și nu este nimic rău, din contra! Problema în România este inexistenta infrastructurii sa o numesc așa, și nu existenta acestor ore în acest mod! Aici copiii au fost obișnuiți cu asta, și își vad de școala lor fără participarea părinților la ore! Nu necesita întrucât se descurca singuri! Asta este alta problema Romanesca : programa încărcată și greoaie, informații multe și nefolositoare! Acolo trebuie umblat, la aceste aspecte nu la discuțiile contradictorii! Practic un sistem nedezvoltat, cu o infrastructura proasta, cu materii vechi și antice pline de informații inutile, metoda de invatare pe de rost a unor noțiuni ca niște papagali, fără pic de stimulare a creativității copiilor, fără materii inspirate și care sunt utile în viata de zi cu zi ( și sa va dau un exemplu în Suedia înotul este litera de lege, copiii îl fac în școală, în orice școală din cel mai mic sat. Plimbările în pădure unde sunt învățați sa recunoască diferite plante, urme de animale etc, ore de gătit și multe alte exemple). Asta pe langa matematica si câteva materii de bază, și chiar și la astea copiii se descurca singuri, nu exista meditații plătite, materia este atât de aerisita încât se pot descurca fără ajutor! Am avut și noi ore online în pandemie, deși citeam cu stupoare cum toți romanii știau ca asa ceva nu exista în alte tari 😁! Și încă ceva dragi părinți : credeți ma ca aici a lucra înseamnă chiar a lucra, suntem plecați câte 9- 10 ore, nu există bone, și nici bunici lângă copii, (foarte rar) ptr ca fiecare isi vede de viata lui, și nici nu ne bazăm pe școală sa ne suplinească lipsa și totuși trăim, ne descurcam, copiii la fel, și țara este ca nivel de trai net superioară! Credeți ma se pot face ore on line cu succes, totul tine de mentalitate, de dotări, de infrastructura, de programa, materie, de adaptabilitate și de renunțarea la a trăi cu impresia ca școala este pe post de bonă! Cei ce muncesc în școli sunt și ei oameni, părinți, cu probleme de toate soiurile la fel ca voi cei care blamați și jigniți!

  2. Minunate gânduri. Din păcate, prea putini dascăli au atins acest nivel de înțelepciune și de empatie. Realitatea este mult mai trista și nici nu vreau sa știu ce experiente au cei din zone defavorizate.

  3. Ați vorbit multe și ați spus puține, fără exemple concrete, uitând că toți am lucrat online. Probabil, este plăcut să apăreți cu articol pe internet. Mai reflectați.

  4. Nu e corect sa se redeschidă școlile pana nu sunt vaccinați profesorii cu ambele doze de vaccin.
    Parintii nu au nici un drept sa ceara profesorilor sa între în spital sau sa moara, infectati fiind de elevi.
    Se știe ce elevii infectati cu covid, sunt vectori asimptomatici de transmitere a virusului. Iar adulții, mai ales cei cu comorbiditati, sunt victimele lor.
    Cine învață la școală, învață și online.
    Cine e cu gândul aiurea în banca la școală, e tot cu gândul aiurea și la lecțiile online. Și în loc sa vadă realitatea și sa aibă discuții constructive cu proprii copii, părinții acestuibgen de elevi, dau vina pe școala online, pe profesori, pe sistem… ca le e mai comod.

      1. O parere ceva, un argument…puteți?
        “Du-te și împușcă-te” nu spune nimic despre subiect, doar despre dumneavoastră.

  5. Am învățat să ne descurcăm singuri fără ajutor de la ISJ-uri și mai ales CCD-uri. Restul a ținut de adaptarea noastră. D-na sigur vorbeste despre adaptare nu despre responsabilitate. Am ajuns să nu ne comparăm cu Republica Moldova! Jenant! O funcție vorbește ca și cum nu ar fi funcție!

  6. Aveti dreptate o sa avem o scoala de analfabeti și incompetenți cu orele online. Lăsați școlile sa se deschida dacă nu e vai de noi și de tara noastra. In toate tarile au fost școlile deschise numai la noi sau închis. Dar cazurile tot au crescut cu infectate covid și dacă au fost închise. N-are lucru sa facut . Rusine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Creditele profesionale transferabile pentru profesori sunt validate de Consiliul de Administrație al școlii. Dispare responsabilul cu dezvoltarea resursei umane. Dosarul cu adeverințe poate fi depus până pe 15 noiembrie

Creditele profesionale transferabile pentru profesori sunt validate de Consiliul de Administrație al școlii, după evaluarea dosarului de către comisia de credite. Aceasta este una dintre modificările pe care le aduce…
Vezi articolul

DOCUMENT Ministerul Educației obligă școlile să comande manuale pentru anul viitor, majoritatea tot de la Editura Didactică și Pedagogică. Asta deși a anunțat că va cumpăra noi manuale prin licitație

De astăzi, toate școlile sunt obligate să-și comande manuale școlare pentru clasele I-VI, pentru anul școlar 2019-2020. Anunțul apare într-o notă trimisă tuturor școlilor din țară de către Centrul Național…
Vezi articolul

„Vă rog să nu ne dați vinerea teme. Acest lucru este benefic pentru fericirea copilului”, este cererea unui elev de 10 ani către învățătoarea sa, care a și aprobat-o: „Întotdeauna i-am încurajat să se exprime liber”

Un elev care nu vrea teme de weekend a făcut o cerere către învățătoarea sa. Are 10 ani și a motivat solicitarea astfel: „acest lucru este benefic pentru fericirea copilului”.…
Vezi articolul