Mai multe organizații de studenți, profesori universitari, reprezentanți ai societății civile și experți în drepturile omului se opun, la Curtea Constituțională, proiectului ce interzice dezbaterea despre identitatea de gen în educație

Foto: Magda Ehlers - Pexels.com

Mai mulți reprezentanți ai instituțiilor de învățământ superior, organizații pentru protecția drepturilor omului, asociații de studenți au intervenit în ultimele săptămâni, la Curtea Constituțională, pentru a sprijini sesizarea președintelui Iohannis împotriva proiectului ce interzice dezbaterea despre identitatea de gen în educație, anunță aceste organizații într-un comunicat. Ele au depus cinci intervenții “amicus curiae”, prin care afirmă că proiectul adoptat de Parlament, de schimbare a legii educației în sensul eliminării discuțiilor de gen din educație, încalcă o serie lungă de drepturi și libertăți. Curtea Constituțională este așteptată să discute dosarul miercuri, 30 septembrie.

Cele cinci intervenții sunt semnate de sau în numele unor organizații ale studenților la drept, de studenți la medicină, farmacie, psihologie și științele educației, de organizații ale elevilor (Consiliul Național al Elevilor), experți juriști și experți în drepturile omului, români și internaționali, organizații pentru protecția diverselor comunități sexuale și pentru drepturile femeilor.

Semnatarii arată că modificarea Legii Educației Naționale încalcă dreptul tinerilor la învățătură, libertatea de gândire, exprimare și libertatea academică, dar și drepturile omului și angajamentele internaționale asumate de România prin Convenția de la Istanbul, și CEDO. Ei califică inițiativa drept “retrogradă și fundamentalistă”:

“Opoziția clară a societății la această inițiativă retrogradă și fundamentalistă reprezintă un semnal pentru judecătorii constituționali că toate părțile interesate și afectate de legea adoptată de Parlament nu susțin interzicerea educației despre gen în România. Practic, atât beneficiarii și prestatorii sistemului de educație din România, cât și grupurile din societate atacate direct de modificarea legislativă – femeile și persoanele transgender – au identificat cele mai puternice argumente de neconstituționalitate a legii.”

Puncte de vedere:

Arpi Aveitsyan, coordonatoare de litigare strategică a ILGA-Europe: „Curtea Constituțională a României are puterea de a opri această propunere legislative discriminatoare și vătămătoare și care încalcă numeroase legi europene și internaționale pe care România este obligată să le respecte. Identitatea de gen nu este o teorie, ci un aspect fundamental al demnității și autonomiei umane. Inabilitatea de a oferi educație în privința identității de gen ca rezultat al Art.7(1)(e) ar agrava lipsa deja existentă de protecție a persoanelor trans și ar duce la creșterea discriminării, stigmatizării și excluderii lor din societatea românească. Îndemnăm CCR să declare neconstituționalitatea legii și să evite astfel efectele ei vătămătoare asupra drepturilor grupurilor vulnerabile din România”.

Citește și: Mai multe universități și institute și peste 800 de profesori și cercetători reclamă, la CCR, legea ce interzice dezbaterea pe teme de gen în școli

Foto: Pexels

Exit mobile version