Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito: Cam toți profesorii pregătiți înainte de ’89 ies la pensie în următorii 2-3 ani / Dacă nu ridicăm salariul profesorului debutant de la 2.600 de lei, la media pe economie, 3.900 de lei, imediat, nu o să atragem să fie profesori tinerii valoroși din facultăți

Foto: Merito

Peste 2-3 ani toți profesorii pregătiți înainte de Revoluție se vor pensiona, spune fondatoarea proiectului Merito Măriuca Talpeș, într-o emisiune la TVR. Aceasta a precizat că în 10 ani 60.000 de profesori se vor pensiona, timp în care alți 60.000 de profesori vor intra în sistem – problema este cine sunt aceste noi cadre didactice? Măriuca Talpeș a conturat astfel condițiile de intrare în sistem și în școală pentru un debutant, militând pentru creșterea „imediat” a salariului minim pentru cadre didactice până la nivelul salariului mediu net pe economie.

Aceasta a mai spus că între salariul unui profesor debutant și salariul mediu pe economie este o diferență de 40% în acest moment, iar coșul minim de consum este cu 20% mai mare decât salariul unui debutant în Învățământ.

Măriuca Talpeș a subliniat faptul că în prezent salariul profesorului crește, în România, pe măsură ce acesta avansează în vârstă, nivelul de salarizare nefiind influențat de performanța acestuia la clasă, cu elevii. „Un lucru foarte grav, de exemplu, este acum faptul că creșterea salariului este cu vârsta în învățământ, nu cu performanța. (…) Atmosfera din școală, asta înseamnă echipa din cancelarie, asta înseamnă managementul școlii, asta înseamnă inspectorat, minister și așa mai departe, toată cultura acestui sistem de educație trebuie să se schimbe în favoarea domnilor profesori. Trebuie să-ți facă plăcere, trebuie să ai un plan de carieră și dacă ai rezultate cu copiii trebuie să-ți crească salariul”, a spus Talpeș.

Redăm intervenția Măriucăi Talpeș la TVR:

Măriuca Talpeș: Trebuie să ne gândim un pic cum intră domnii profesori în sistem, cum ies prin pensionare. Care este mișcarea, dacă vreți, a acestor domni profesori care intră, respectiv ies la o anumită vârstă, 62-65 de ani. Putem, uitându-ne la graficele Eurostat de care ați amintit, să spunem într-adevăr că peste 10 ani aproape 50%, nu chiar 50%, într-adevăr, din profesorii pe care îi avem astăzi la catedră vor ieși la pensie. Sigur că vor fi alți 60.000, în fiecare an 6.000 de tineri profesori care intră în sistem. Întrebarea este dacă acești domni profesori care au intrat după 1989 sunt în marea lor majoritate profesori care au intrat vocațional? Au intrat cu pasiune sau o parte dintre ei au făcut o alegere contextuală?

Din păcate, o strategie greșită a statului român, de a oferi un salariu de debut foarte mic i-a făcut pe mulți să nu aleagă, deși ar fi avut poate pasiune și dorință de a intra în sistem, acest salariu de sub 100 de dolari, mulți ani de zile i-a făcut să nu aleagă în niciun caz această meserie – ne-a adus în sistem profesori nu neapărat care își doreau să intre. Acum, înainte de ’89, pentru că și eu am făcut facultatea de matematică, intrarea la o facultate de tip fizică, chimie, matematică, limba română și așa mai departe era cu o competiție foarte mare, iar majoritatea acestor absolvenți intrau în sistemul de învățământ. 

Moderator: Adică știați de la început că vă pregătiți în primul rând pentru o meserie de profesor, ceea ce nu se întâmplă acum

Măriuca Talpeș: Absolut. Ne pregăteam pentru meseria de profesor și o făceam cu mare drag. Da, era o facultate grea, dădeam un examen greu de intrare, eram 4 pe loc și ieșeam în proporție de 90% în sistemul de învățământ și o făceam cu mare, mare plăcere. Acești absolvenți dinainte de ’89 ies la pensie în câțiva ani, deci cam în 2-3 ani de acum încolo. Cam toți profesorii pregătiți înainte de ’89 ies la pensie, pentru că se împlinește vârsta de 62 de ani pentru doamne, sigur, puțin mai încolo, pentru domni. 

(…) Cei care sunt în clase, acum, copilașii aceștia minunați sunt mult mai pretențioși în a afla despre mediul lor înconjurător. Trebuie să-i duci în natură și să înțeleagă de ce funcționează așa și să faci lucrurile aplicat, chiar dacă tu trebuie să-i înveți, sigur, matematică, română, puțină geografie, puțină istorie, dar trebuie să-i duci și să exerseze, să exemplifice. Din păcate, cu excepția acestor profesori minunați – și încă o dată, nu doar în Merito, sunt mult mai mulți profesori minunați pe care-i avem în România – lecțiile sunt teoretice: citim dintr-o carte, urmărim cu degețelul, învățăm pe de rost, copiem dintr-o carte și cam atât și nu este mai nimic aplicat. Copilul se plictisește foarte repede. Un copil plictisit și cu o atitudine de lipsă de entuziasm nu poți să îl faci să învețe. Întâi și întâi el trebuie să aibă curiozitate, să spui lucruri noi, să îl ții fresh, ca să poți să-i creezi întâi starea de învățare. 

Acum, să știți, și puteți citi în multe cărți, noi înțelegem meseria de profesor ca fiind foarte ușoară, dar e foarte, foarte complicată. E o meserie complicată care are în spate multă știință, trebuie să ai acea motivare zi de zi să creezi în fiecare zi ceva nou pentru copiii tăi, pe loc acolo să inovezi pentru ei, că-i vezi diferiți. Tre să-i înțelegi pe fiecare în parte și foarte frumos, îmi explica Florentina zilele trecute cum că dacă n-ar fi înțeles fiecare familie a fiecărui copilaș, nu ar fi putut să lucreze cu fiecare copil în parte. Ca să îl cucerești pe copil, trebuie să-l înțelegi cu mediul lui de acasă, cu tot cu părinții, cu frățiori, cu situația lui economică – are mâncare, n-are mâncare, are ghetuțe, n-are ghetuțe – cu tot ce are el ca probleme în familie, pentru că cu ele vine la școală. Și atunci tu inovezi pentru ei și asta în fiecare zi. Or, într-adevăr, să ai așa potențial e rar. Să fii în fiecare zi atât de creativ pentru ei, să te bucuri, să-ți sclipească ție ochii ca să le sclipească lor, asta înseamnă să-i atragi pe cei mai buni. 

Cum îi atragi? O să vedeți din datele pe care le-am găsit noi în studii, nu mulți părinți recomandă, chiar dacă ei sunt profesori. Nu mulți recomandă să devii profesor, pentru că ei nu se simt bine apreciați nici în clasă de către colegi, sau de către directorul școlii, sau de către întreaga societate. Nu se simt apreciați. Și atunci spune „puiul mamei, nu te duce acolo, că e o viață grea”. Asta e, pe de o parte, pe de altă parte trebuie să aduci elita. Or, în acest moment, nu știu dacă știți, salariul net al unui debutant este 2.600 de lei. Un coș zilnic minim necesar astăzi în România – a calculat în august INS – e 3.300 de lei. Deci avem 2.600 salariul net, 3.300 de lei coșul de cumpărături – deci 20% mai puțin decât un coș minim de care tu ai nevoie ca să trăiești decent. Mai este și un salariu net în economie de 3.900 – e o diferență de 40% între netul de debutant și salariu net pe economie, acum. 

Dacă nu ridicăm acest salariu de 2.600 de lei la media pe economie, acel 3.900 de lei, imediat, nu o să atragem să fie profesori tinerii valoroși din facultăți, care au acea pasiune, care și-ar dori să ajungă să lucreze cu copilașii. Pentru că își pun problema „dar oare trebuie să am un al doilea serviciu”, „dar, oare trebuie să fac ceva după-amiază?”, „dar cum o să-mi plătesc chiria?”, „dar cum o să îmi cumpăr de mâncare?”, „dar îmi trebuie o hăinuță cu care merg la școală” și așa mai departe. Nu poți să iei o decizie atât de dură, oricât de pasionat ai fi, să te duci într-o meserie care te plătește atât de puțin, explica Măriuca Talpeș.

Și mai este ceva, de mulți ani de zile sunt industrii în România care atrag grupuri întregi de studenți din anumite facultăți. Industria IT și nu numai industria IT – probabil că ați auzit de inteligența artificială care a pătruns în toate domeniile economice – ai nevoie pentru această aplicație de inteligență artificială de matematicieni. Păi e evident că în momentul în care tu recrutezi acești matematicieni de pe băncile facultății, oferta pe care o faci nu este de 2.600 de lei și atunci orice tânăr care iubește matematica, care ar iubi și copiii, ar vrea să facă matematică cu copiii, dar salariul pe care industria îl oferă este de câteva ori mai mare de la debut, plus un plan de carieră. Un lucru foarte grav, de exemplu, este acum faptul că creșterea salariului este cu vârsta în învățământ, nu cu performanța. (…)

Atmosfera din școală, asta înseamnă echipa din cancelarie, asta înseamnă managementul școlii, asta înseamnă inspectorat, minister și așa mai departe, toată cultura acestui sistem de educație trebuie să se schimbe în favoarea domnilor profesori. Trebuie să-ți facă plăcere, trebuie să ai un plan de carieră și dacă ai rezultate cu copiii trebuie să-ți crească salariul. Puteți să vedeți un raport Eurydice care spune că intrăm cu salarii mici și ajungem la salarii cu 125% mai mult la sfârșitul carierei, când ieșim la pensie. Când ieșim la pensie avem un salariu mulțumitor. Deci nu poți să-l atragi pe un tânăr și să-i spui „aproape de pensie va fi mai bine”!”.

Exit mobile version