Ministrul Daniel David anunță modificarea valorii la plata cu ora drept „prioritate pe termen foarte scurt”: Ar trebui să reflecte și timpul de pregătire pentru ora respectivă / Răzgândirea vine după 3 luni în care ministrul a susținut în permanență că formula Bolojan este cea „corectă”

Daniel David / Foto: gov.ro

Ministrul Educației anunță că printre prioritățile Ministerului pe termen scurt se află modificarea valorii la plata cu ora, asta deși tot el este cel care în urmă cu 3 luni a tăiat la jumătate plata cu ora, pe motiv că „valoarea era prea mare față de ora din norma de bază” și a susținut această formulă ca fiind cea „corectă”. Invitat luni seara, 6 octombrie, la TVR Cultural, Daniel David a precizat că plata cu ora „ar trebui să reflecte și timpul de pregătire pentru ora respectivă”.

„Pe termen foarte scurt sunt două măsuri pe care le am în minte: Modificarea valorii la plata cu ora, care ar trebui să reflecte și timpul de pregătire pentru ora respectivă și bursele studențești”, a spus Daniel David luni seara.

Mai mult, ministrul a precizat: „activitatea unui profesor nu se reduce doar la timpul de predare, are și pregătire, are activități birocratic-administrative. Pot să fiu de acord că măsura fiscal-bugetară de a te raporta la tot timpul de lucru nu este corectă nici în această formă”.

Declarațiile ministrului David privind o eventuală modificare a modului în care profesorii care iau ore suplimentar, peste normă, vin în condițiile în care în urmă cu doar trei luni, ministrul susținea că modul prin care s-a redus plata cu ora este cea „corectă”. El motiva decizia prin faptul că „plata cu ora nu se raporta la tot timpul de lucru” și avea o valoare „prea mare față de ora din norma de bază (inclusiv în comparație cu domeniul universitar și, pe alocuri, al sănătății)”.

De altfel, și în programul de guvernare al Guvernului Bolojan este menționat că „plata cu ora se va raporta la timpul total de lucru, adică 40 de ore pe săptămână„.

Redăm declarațiile ministrului pe acest subiect

TVR Cultural: Domnule ministru, legat de plata cu ora, de orele neacoperite în mai multe școli, cum titrau ziarele zilele trecute, care e situația, dacă aveți o situație și dacă vă gândiți la o revenire la plata anterioară, în condițiile în care suma e derizorie?

Daniel David:Adevărul este acesta măsurile fiscal-bugetare, repet, au provocat paradigmele în care lucram, dar de aici până la catastrofele anunțate că vom pierde titularii din sistem… Până la urmă avem mai mulți titularii în acest an cu 3% față de anul trecut. «Nu vom mai avea suplinitori», avem cam același număr de suplinitori. «Orele la plata cu ora nu vor putea fi acoperite». Sunt acoperite, este drept, le-am acoperit mai greu decât anul trecut, dar sunt acoperite și valoarea plății cu ora, așa modificată cum este, să știți că este la nivelul mediei pe care o avem în învățământul superior și la nivelul mediei pe care o avem pentru o plată de plată cu ora de gardă în sistemul de sănătate. Dar asta nu înseamnă, repet, asta nu înseamnă…

Moderator: Că o sumă acceptabilă știm asta că e o problemă și în învățământul superior, nu?

Daniel David: Bun. Eu vă spun doar să avem niște repere când discutăm. Adică când vorbim de catastrofe și de alte lucruri să avem totuși niște repere din alte domenii: față de cum a fost când salariul se raporta doar la timpul de predare. Activitatea unui profesor nu se reduce doar la timpul de predare, are și pregătire, are activități birocratic-administrative. Pot să fiu de acord că măsura fiscal-bugetară de a te raporta la tot timpul de lucru nu este corectă nici în această formă. Așa că eu am două priorități pe termen scurt. Vă spun sincer, pe termen mediu și lung ați văzut că aproape toate măsurile sunt măsuri temporare, pe care sper să le putem modifica, dar pe termen foarte scurt sunt două măsuri pe care le am în minte: Modificarea valorii la plata cu ora, care ar trebui să reflecte și timpul de pregătire pentru ora respectivă și bursele studențești. Iar celelalte măsuri, pe măsură ce ne stabilizăm fiscal-bugetar, încercăm să ameliorăm și acolo ceva în ceea ce privește măsurile legate de cele 2 ore în plus, partea legată de bursele elevilor și așa mai departe”.

Informații de context

Ministrul Educației justifica în luna iulie modificarea privind valoare pentru plata cu ora, introdusă prin legea 141/2025 privind măsurile bugetar fiscale: „plata cu ora în sistemul preuniversitar trebuie să fie definită rațional și decent„, și că „nu este nimeni obligat să o facă, iar cine va dori, trebuie să știe că valoarea acesteia este una corectă și cât își permite acum domeniul„.

De asemenea, ministrul a mai precizat într-un comunicat de presă, în urmă cu trei luni „reducerea numărului de «norme libere» și a plății cu ora a acestora (după o formulă corectă pentru sistemul public și care, prin reperele impuse claselor/școlilor, nu iese din practici identificabile la nivel european sau în tradiția foarte recentă a țării).” 

Din 1 septembrie 2025, de când a început anul școlar 2025-2026, profesorii din învățământul preuniversitar care predau suplimentar în regim de plată cu ora (PCO) vor fi plătiți mai puțin decât până acum, în urma unei modificări introduse de Legea 141/2025. Noua formulă de calcul, prevăzută la articolul 183 alineatul (51) din Legea 198/2023, stabilește că plata cu ora se face prin raportarea salariului brut lunar la numărul mediu de ore lucrătoare pe lună, stabilit anual de Guvern și nu la numărul de ore de predare dintr-o lună, cum era până acum.

Potrivit analizei Edupedu.ro, O oră de predare la clasă plătită unui profesor debutant de învățământ primar, gimnaziu sau de liceu, la plata cu ora (PCO) valorează, de la 1 septembrie 2025, 22 de lei, adică suma minimă cu care poate fi plătit un zilier necalificat în România.

Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că numărul normelor ocupate în regim de plata cu ora a scăzut la jumătate (de la 30.128 la circa 14.500), în anul școlar 2025-2026, potrivit unui comunicat de presă. „Suplinitorii nu au dispărut (suplinitorii calificați au rămas relativ stabili), iar normele la plata cu ora și-au găsit cadre didactice care să le susțină”, conform sursei citate.

Nu este prima oară când ministrul Educației menționează că se gândește la modificarea valorii la plata cu ora, însă până acum a sugerat că ar trebui stabilite criterii în funcție de mediul rural sau urban. „Una e să ai plata cu ora, poate, într-un mediu dezavantajat, alta este să ai plata cu ora într-un, nu știu, centru urban puternic”, a spus Daniel David, recent.

Directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, Violeta Estrella Bontilă, a remarcat într-o declarație pentru Radio România Timișoara că „2 ore în plus nu înseamnă 2 ore fizic în plus de muncă”.

Profesorul și psihologul Mircea Miclea a spus la rândul său că „cei mai buni profesori din această țară vor avea plus 2 ore în plus de predare. Asta înseamnă nu numai predare în plus, înseamnă ore în plus pentru corectare, elaborare de teste, stăm de vorbă cu elevii. Ce facem? Îi penalizăm pe cei buni”, a spus Miclea la Prima News.

Reducerea tarifului la jumătate pentru plata cu ora va veni cu un cost mare asupra „calității actului de predare-învățare-evaluare”, a afirmat, marți Cornelia Popa Stavri, președinte la Sindicatul Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4, la DC Edu.

Liderul de sindicat, Simion Hăncescu a spus că potrivit calculelor, „pentru fiecare oră de predare un profesor are nevoie de 2,2 până la 2,5 ore suplimentare”.

Liliana Murguleț, director al Școlii Gimnaziale nr. 79 din București, a declarat că „nici nu se pune problema în ziua de astăzi să mai cauți pe cineva să vină la plata cu ora, decât dacă găsești un om cu vocație, care să iubească profesia”. Aceasta a povestit că „a venit o tânără colegă care a primit la repartiție 5 ore”, dar, din reorganizarea catedrelor erau 6 ore în școală. „Evident că am invitat-o pe domnișoara să primească și a șasea oră în plata cu ora și am fost refuzată”, a spus directoarea la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Adrian Balog, profesor la Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau” din Timișoara, a vorbit despre efectele pe care ar putea să le aibă reducerea tarifului la jumătate pentru plata cu ora. „Vor exista situații în care unii colegi – asta e valabil în toată țara – să nu mai accepte acele ore la plata cu ora, din cauza faptului că nu vor mai avea bani suficienți pentru a face naveta și pentru a desfășura acele ore”, a spus acesta la dezbaterea de marți, 5 august, organizată de Ministerul Educației și Cercetării.

Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a spus că nu știe cine va mai lua „plata cu ora la 22 de lei”. „Cine dorește să muncească gratis sau să muncească pe extrem de puțini bani? Este o muncă ce presupune un efort intelectual foarte mare”, a menționat profesoara. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Timișoara.

De remarcat că în contextul prezentării acestei măsuri de reducere a sumei pentru plata cu ora, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat pe 8 iulie 2025 că „este un calcul corect și atât își permite în acest moment țara”.

Citește și:
Daniel David: În ceea ce privește valoarea plății cu ora, trebuie să analizăm lucrurile. Una e să ai plata cu ora într-un mediu dezavantajat, alta este să ai plata cu ora într-un centru urban puternic

Un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat – ANALIZĂ pe baza Legii Bolojan

Simion Hăncescu, lider sindical: Calculele arată că pentru fiecare oră de predare un profesor are nevoie de 2,2 până la 2,5 ore suplimentare
Ministerul Educației: În anul școlar 2025-2026, numărul normelor ocupate în regim de plata cu ora a scăzut la jumătate – de la 30.128 la circa 14.500. Instituția transmite că suplinitorii nu au dispărut, dar fără să fie prezentate date despre numărul acestora

Exit mobile version