Clasa a IX-a va începe, din anul școlar 2026-2027, într-o nouă logică curriculară, cu programe și manuale noi, dar și cu profesori formați în metode moderne de predare, adaptate secolului XXI, a declarat Daniel David, ministrul Educației, într-o intervenție televizată la Psnews.ro, pe 9 octombrie.
- Amintim că ministerul Educației și Cercetării a lansat selecția pentru experți care vor contribui la elaborarea noilor programe pentru liceu și la formarea cadrelor didactice, în proiectul PEO „Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă – RECRED”, pe 29 septembrie.
„Clasa a IX-a trebuie să înceapă într-o nouă logică curriculară, cu programe noi, cu manuale noi și cu profesori pregătiți în metode pentru secolul XXI”, a spus Daniel David.
Profesorii vor fi formați printr-un proiect european
Întrebat cum va fi organizată formarea profesorilor care vor preda după noile programe, Daniel David a explicat că Ministerul Educației derulează un proiect european prin care vor fi formați profesorii, aflat deja în etapa de selecție a formatorilor și experților.
„Avem proiectul european. Suntem în faza în care, în acest moment, am făcut anunțul public pentru a selecta formatori și experți și vor fi profesori antrenați. Sigur, nu îi vom putea include pe toți în programele noastre, dar vom forma oameni care, ulterior, să continue programele de formare la ei în localitate”, a explicat ministrul.
Daniel David: Am întârziat cinci ani cu reforma curriculară la liceu
Ministrul Educației a subliniat că reforma curriculară de la nivel liceal ar fi trebuit să înceapă încă din anul 2020, în urma schimbărilor aplicate deja la gimnaziu.
„Este o miză mare. Ar fi trebuit să avem această reformă curriculară la nivel de liceu încă din 2020. Am întârziat cinci ani. Trebuie să o încheiem, pentru că suntem în urmă atât în privința conținuturilor, cât și a programelor la nivel liceal”, a spus Daniel David.
Informații de context despre proiectul „Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă – RECRED”
Proiectul vizează revizuirea curriculumului centrat pe competențe la liceu (și sprijin pentru primar și gimnaziu), elaborarea de ghiduri metodologice, auxiliare/RED, precum și formarea profesorilor și monitorizarea implementării.
Proiectul se derulează în parteneriat cu Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) și cu Casele Corpului Didactic (Buzău, Cluj, Olt, București), în perioada 01.07.2024 – 30.06.2028.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
1. Asigurarea unui cadru conceptual și procedural în vederea realizării reformei curriculare destinate învățământului preuniversitar.
2. Sprijinirea implementării noului curriculum pentru învățământul secundar liceal prin furnizarea de resurse pentru învățare, predare, evaluare și cercetare destinate profesorilor și elevilor.
3. Formarea profesională continuă a formatorilor și a cadrelor didactice în vederea implementării noului curriculum pentru învățământul liceal.
4. Monitorizarea implementării curriculumului național din învățământul preuniversitar în vederea dezvoltării unor recomandări ameliorative, bazate pe date de cercetare.
5. Monitorizarea rezultatelor curriculumului național centrat pe competențe în învățământul preuniversitar.
