Ministrul Daniel David, în februarie 2025: Creșterile bugetare în educație asigură salariile și bursele / Cinci luni mai târziu, același ministru, Daniel David: Nu mai sunt bani pentru plata salariilor și burselor pentru tot anul

Foto: AVE/FSEGA UBB

Două poziții contradictorii despre același subiect la doar 5 luni distanță ale ministrului Daniel David, ministrul Educației și Cercetării. Acesta susținea în februarie 2025, într-un comunicat pus pe site-ul edu.ro, că bugetul Educației, care fusese tocmai aprobat de Parlament, acoperă integral salariile și bursele elevilor și studenților pentru anul în curs. Cinci luni mai târziu, același ministru avertizează public într-un comunicat publicat pe site-ul ministerului pe care îl conduce că aceste cheltuieli de bază nu mai pot fi susținute.

Pe 7 februarie 2025, Ministerul Educației anunța, într-un comunicat oficial, că bugetul pentru anul în curs a fost majorat cu 9,58% față de execuția bugetară din 2024 și că „asigură atât investițiile, cât și plata salariilor și a burselor”.

„Creșterile bugetare în educație vizează atât investițiile (preponderent prin PNRR cu obiective precum prevenirea abandonului școlar, dotarea școlilor, construcția de campusuri pentru învățământul dual etc.), cât și asigurarea salariilor și a burselor”, scria ministrul în urmă cu cinci luni. 

Ministrul Daniel David declara atunci că educația este tratată ca „prioritate națională” și că obiectivul rămâne alocarea a 6% din PIB pentru educație.

„Acum, când paradigmele lumii se schimbă, țesutul social se redefinește, iar instituțiile se transformă, diferența între cine va pierde, cine va supraviețui și cine va fi câștigător va fi făcută de «cunoaștere». Iar cunoașterea – generată prin cercetare-dezvoltare-inovare – este transferată în răspunsurile cognitiv-comportamentale ale oamenilor prin educație

Mă bucur că educația este considerată prioritate națională în coaliție, așa cum s-a promis la începutul mandatului, și că s-a ținut cont de acest lucru în propunerea Guvernului și în decizia luată în Parlament, evident cu limitele și constrângerile generate de situația economico-financiară prin care trecem. 

Ținta noastră rămâne 15% din Bugetul General Consolidat (pe cheltuieli – aproximativ 6% din PIB) pentru educație și 1% din PIB pentru cercetare-dezvoltare-inovare, cu obiectivul de a eficientiza utilizarea bugetului actual între timp”, a declarat ministrul pe 7 februarie.

Reamintim că bugetul pe 2025 a fost de 60.2 miliarde de lei, cu aproape 10% peste cel de anul trecut. Anul acesta nu au crescut salarii, nu au crescut burse, nu au crescut angajările, iar o serie de cheltuieli au fost înghețate sau amânate prin celebra „ordonanță trenuleț” 156/2024.

Optica ministrului asupra bugetului Educație s-a schimbat fundamental cinci luni mai târziu. Acesta a declarat mai întâi, pe 29 iunie, că bugetul Ministerului Educației e pe terminat: „Dacă peste câteva săptămâni nu facem nimic și nu înțelegem prin ce trecem, mă tem că nu mai putem da nicio bursă”, apoi, din 6 iulie, în ieșiri publice repetate a susținut că „Educația are o contribuție mare la deficitul bugetar”.

Confruntat cu proteste de stradă și cereri de demisie din partea sindicatelor și a multor profesori, ministrul duce mesajul de avertizare, la unul de amenințare, pe 31 iulie, în contextul aplicării Legii 141/2025, „Legea Bolojan”: „Direct spus, nu mai sunt bani pentru plata salariilor și burselor pentru tot anul!”

Daniel David justifică aplicarea unor măsuri de austeritate prin criza bugetară și afirmă că scopul restructurărilor din educație este „să ne salvăm din toamnă salariile și bursele”.

Este de remarcat că, potrivit monitorizării Edupedu.ro, Daniel David este singurul ministru din Guvernul Bolojan, cel puțin în ultima lună, care avertizează public că nu mai sunt bani pentru plata salariilor angajaților și burselor elevilor și studenților din domeniul pe care acesta îl reprezintă în Executiv de 7 luni.

Declarația că nu mai sunt bani pentru plata salariilor și burselor pentru tot anul, făcută de un demnitar al Statului Român, înalt oficial guvernamental, care a depus jurământul la preluarea mandatului, pune sub semnul întrebării legalitatea construcției bugetare inițiale, care nu ar fi trebuit aprobată fără acoperire pentru întreg anul.

Conform Legii responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, Ministerul Educației era obligat să planifice și să susțină toate obligațiile asumate prin lege: salarii, burse, funcționare.

Conform articolului 4 din lege, Guvernul are obligația de a conduce politica fiscal-bugetară într-un mod prudent și de a gestiona resursele și obligațiile bugetare astfel încât să asigure sustenabilitatea poziției fiscale pe termen mediu și lung. 

Mai mult, articolul 24 al aceleiași legi stipulează că, la elaborarea și dezbaterea strategiei fiscal-bugetare și a legilor bugetare anuale, nu pot fi aduse modificări care să conducă la deteriorarea nivelului soldului bugetului general consolidat prevăzut în strategia fiscal-bugetară anterioară sau la creșterea cheltuielilor și a plafoanelor de îndatorare și garantare. 

Prin urmare, dacă bugetul Ministerului Educației pentru anul 2025 nu a fost construit în conformitate cu aceste prevederi, iar acum se impun reduceri semnificative ale burselor și creșteri ale normelor didactice, tăieri ale posturilor și comasări de școli, există indicii clare de nerespectare a Legii responsabilității fiscal-bugetare.

Exit mobile version