Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat, luni, că „am reușit să facem ordine în ceea ce privește unitățile școlare” prin comasările decise prin Legea Bolojan, cu excepția unora din comune mai mari. În același timp, el a declarat că aceste comasări nu au avut niciun alt efect decât dispariția unor poziții de director.
„În aceste comasări, în ciuda discuțiilor din spațiu public, copiii n-au fost mutați din locul în care învață, oamenii n-au fost dați afară, au rămas tot acolo unde au fost, doar că și-au pierdut personalitatea juridică, devenind structuri într-o altă personalitate juridică. Singura poziție pierdută a fost cea de director, atât”, a spus el într-un discurs rostit la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca luni, 29 septembrie. La universitatea unde este rector ales, dar autosuspendat pe perioada mandatului de ministru, Daniel David a susținut un discurs cu ocazia deschiderii anului universitar 2025-2025.
Ideile prezentate se regăsesc într-un Raport „în preajma intrării în a X-a lună de mandat”, publicat tot luni pe blogul propriu În acel text, el nu vorbește despre faptul că toată comasarea se rezumă la dispariția unor poziții de directori, ci doar prezintă ideile generice folosite pentru justificarea acestor comasări și notează că sunt afectate mai ales posturi de director din urban. Și aceasta, în condițiile în care, în susținerea deciziei de comasare, e menționată în special situația comunelor cu mai multe școlil cu personalitate juridică.
- Edupedu.ro a scris, vineri, că în ceea ce privește comasările de școli, acestea s-au desfășurat fără a ține cont de recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), deși chiar aceste recomandări sunt invocate de ministrul Daniel David. Anume, OCDE cerea o strategie națională, criterii clare și consultare cu comunitățile, dar și ca reorganizarea să aibă drept scop îmbunătățirea mediului școlar, nu economii potențiale – citește analiza Edupedu.ro pe larg
În discursul de la UBB, ministrul a invocat din nou recomandările OCDE și a spus, înainte să noteze că singurul efect ar fi fost pierderea unor poziții de director, că „dacă nu făceai comasarea unităților școlare, nu puteai gândi celelalte măsuri”.
În raportul său publicat luni, el spune că aceste comasări „au afectat mai ales urbanul, la un raport de 1 (rural) la 4 (urban) ca număr de posturi de director desființate)”.
- Și a notat că această procedură „poate fi” reversibilă” și „se monitorizează atent toate comasările și se va îmbunătăți rețeaua în noul an școlar”.
Ce spune Daniel David despre comasări în raportul la 10 luni:
„Comasarea unităților școlare
o Era nevoie de această măsură în condiții de normalitate?
- Parțial da, fragmentarea unităților școlare este un lucru observat de majoritatea analizelor internaționale, având impact și asupra organizării claselor și generând dificultăți de creare a normei didactice.
- Aveam în țară unități școlare cu sub 10 copii și un director, precum și mai multe unități școlare cu personalitate juridică în aceeași comună (fiecare cu un număr mai mic de copii față de condițiile Legii 141/2025).
- Am păstrat cel puțin o unitate cu personalitate juridică pentru fiecare unitate teritorial-administrativă.
- Comasările au afectat mai ales urbanul, la un raport de 1 (rural) la 4 (urban) ca număr de posturi de director desființate.
- Comasările nu au impus mutarea copiilor din structura școlară care își pierde personalitatea juridică și nici nu s-au desființat posturile din această structură (cu excepția celui de director).
- Comasările nu sunt decise de minister, ci de autoritățile locale (administrative și educaționale), care știu cel mai bine situația proprie; ministerul intervine ca mediator doar dacă autoritățile locale nu se pun de acord.
o Este reversibilă?
- Poate fi, dacă acest lucru ajută procesul educațional. Se monitorizează atent toate comasările și se va îmbunătăți rețeaua în noul an școlar.
o Se înscrie în repere internaționale?
- Da, nu sunt comasări care să iasă din repere internaționale. În procesul de reorganizare a celor 850 de unități școlare, unele s-au reorganizat prin fuziune între ele, iar altele s-au reorganizat cu unități școlare care îndeplineau deja pragul minim de elevi/preșcolari prevăzut în Legea 141/2025. Urmare a procesului de reorganizare, 515 unități școlare cu personalitate juridică (aprox. 8,1% din numărul total de unități cu personalitate juridică existente) devin structuri școlare arondate altor unități.
Așadar, mesajul că comasările au mutat copiii și au anulat posturi, ca fenomen de masă generat de măsurile fiscal-bugetare este un MIT! Mai mult, demersul a eliminat din fragmentările sistemului de educație, generând posibilitatea pentru o mai bună organizare a claselor și a normelor didactice. Eventualele relocări nu au legătură cu cerințele fiscal-bugetare, putându-se face în condițiile reorganizării anuale a rețelei școlare, inițiată de autoritățile locale. Monitorizarea măsurilor trebuie, însă, făcută atent, pentru o reorganizarea mai riguroasă din anul școlar 2026-2027, în condițiile în care este adevărat că unele comasări s-au făcut într-un tip scurt.”
Comentariul lui Daniel David pe tema comasărilor, în discursul său la UBB:
„(…) Unu: comasarea unităților educaționale. OECD ne spune de ani de zile că suntem prea fragmentați. Avem unități școlare în țara asta în care avem 10 copii și director de școală. Avem comune în care avem două, trei unități cu personalitate juridică și cu număr mic de copii. Comasarea a trebuit făcută pentru a elimina din fragmentare. S-ar fi făcut în condiții de normalitate? Da, dar nu ritmul ăsta. Așa ar trebui să le facem în două luni. Un lucru important, pentru că, după ce ai făcut această comasare, puteai gândit celelalte măsuri.
Dacă nu făceai comasarea unităților școlare, nu puteai gândi celelalte măsuri – o să ajung și la ele. Așa că trebuie să conștientizăm următorul lucru: reorganizarea rețelei școlare se întâmplă în fiecare an. În fiecare an se reorganizează școli, se comasează, se separă, se regândesc. În acest an, însă, au fost mai vizibile aceste lucruri și la o scală mai largă.
Dar am reușit, să știți, ca în acest moment în fiecare comună să avem o unitate școlară cu personalitate juridică, nu mai multe, exceptând 50 de comune care sunt mari, cum este de exemplu Florești. Dar încolo am reușit să facem ordine în ceea ce privește unitățile școlare prin aceste comasări. În aceste comasări, în ciuda discuțiilor din spațiu public, copiii n-au fost mutați din locul în care învață, oamenii n-au fost dați afară, au rămas tot acolo unde au fost, doar că și-au pierdut personalitatea juridică, devenind structuri într-o altă personalitate juridică.
Singura poziție pierdută a fost cea de director, atât. Fiindcă în spațiul public, ați văzut, catastrofe peste catastrofe: copiii vor fi mutați, vor fi dați oameni afară. Nu s-a întâmplat acest lucru sau, dacă pe alocuri s-a întâmplat, este o excepție și n-are legătură cu măsurile fiscal-bugetare, s-ar fi întâmplat și într-o reorganizare școlară obișnuită. (…)”
