Ministrul Daniel David: Îmi asum responsabilitatea dacă după 2-3 ani de Evaluări Naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a într-o altă logică, elevii nu vor avea o performanță mai bună și la PISA

Foto: captură Digi24/ Youtube.com

Ministrul Educației a afirmat, marți, că noile Evaluări de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor reflecta „o altă logică de învățare”, în care elevii vor folosi mai mult conținuturile în viața de zi cu zi, iar în 2-3 ani ar trebui să se vadă „o performanță mai bună și la PISA”. Daniel David spune că își asumă responsabilitatea dacă aceste rezultate nu vor apărea. Declarațiile au fost făcute la conferința organizată de Curs de Guvernare.

Ministrul Daniel David susține că noile evaluări naționale îi vor obișnui pe elevi cu tipul de itemi de tip PISA și că, până în clasa a IX-a, „copiii deja vor ști ce înseamnă”, ceea ce ar trebui să ducă la rezultate mai bune, iar în caz contrar, el își va asuma responsabilitatea.

Redăm declarațiile ministrului Educației pe acest subiect:

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Ieri am trecut printr-o moțiune a celor de la AUR și în moțiune, sigur, oamenii au fost preocupați de faptul că arată prost școala și rezultatele la bacalaureat.

Și mi-au spus că: „Domnul ministru, în timpul dumneavoastră, rezultatul la bacalaureat…” Ei se refereau, în primul rând, la sesiunea a doua, „arată catastrofal, sunteți responsabil”. Și le-am spus, domnule, eu pot duce multe, dar nu pot fi responsabil de rezultatele de bacalaureat și evaluare națională din acest an. Totuși, rezultatele astea au în spate 2-3 ani de pregătire.

Dar sunt responsabil, dacă reforma pe care am început-o la nivelul învățământului liceal, pe curriculum, ce v-am descris, adică planurile-cadru am trecut de ele, lucrăm la programe, urmează trainingul profesorilor și manualele, intră din anul viitor cu clasa a IX-a, da. Peste 4 ani, peste 5 ani, de fapt, când terminăm ciclul, măsurăm lucrurile și dacă ies prost acolo, eu sunt responsabil, dacă reușim să ducem această reformă până la capăt.

Acel lucru mi-l asum. După cum îmi asum faptul că după 2-3 ani, după ce facem evaluarea și testăm în clasa a II-a, a IV-a, a VI-a într-o altă logică, copiii nu încep să aibă o performanță mai bună și la PISA. Adică îi antrenăm să utilizeze conținutul la viața de zi cu zi, și în clasa a IX-a, îi testăm, și copiii deja vor ști și ce înseamnă item PISA, iarăși îmi asum acest lucru. Dar sunt lucruri pe care le pot asuma și lucruri pe care nu le pot asuma.

Informații de context

În PISA 2022, România s-a clasat pe penultima poziție în UE și pe locurile 45-48 din cele 81 de țări și teritorii din lume, participante la evaluarea standardizată internațională – detalii aici.

România a înregistrat o stagnare, comparativ cu valul precedent din 2018, când coborâse abrupt comparativ cu 2015 la toate cele trei testări ale studiului internațional – Matematică, Citire, Științe. Față de 2018, România a scăzut cu 2 puncte la Matematică, a păstrat același punctaj  la citire și a crescut cu două puncte la Științe – detalii aici.

Rezultatele elevilor s-au „aliniat” la o medie de 428 de puncte pentru fiecare dintre cele trei evaluări, la o distanță de circa 50 de puncte de media OCDE și la circa 100 de puncte în urma liderului european, Estonia.

EN II, IV, VI vor fi schimbate

Ministrul Educației a anunțat, că Evaluările naţionale în clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a vor fi schimbate și vor cuprinde itemi de tip PISA. El a precizat că săptămâna aceasta sau săptămâna viitoare va fi emis un ordin de ministru care prevede schimbarea evaluărilor în sensul extinderii competenţelor care vor fi verificate.

„O schimbare pe care o ţintim, sper să o pot aproba zilele acestea, se leagă de testările pe care le facem în clasele II-a, a IV-a. (…) Ele ar trebui să măsoare mai multe competenţe. (…) De asemenea, în aceste testări aş vrea să văd, pe lângă itemi clasici legaţi de programe, itemi în logica PISA. Adică folosirea conţinuturilor în viaţa de zi cu zi. (…) Acestea sunt contribuţii pe care le-am avut în aceste nouă luni în aceste testări din clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a va fi în aceeaşi logică. (…) Este un element de autocunoaştere pentru copil şi aceste rezultate trebuie să se întoarcă după aceea la şcoală, să înveţe şcoala cum stă în raport cu alte şcoli, să înveţe profesorul, învăţătorul, la gimnaziu – dirigintele cum stau copiii faţă de copiii din alte şcoli. (…) Antrenăm (copiii) să utilizeze conţinutul la viaţa de zi cu zi şi în clasa a IX-a îi testăm şi copiii deja vor şti ce înseamnă itemi PISA, îmi asum acest lucru”. 

Elevii de clasa a II-a vor susține Evaluarea Națională între 12 și 15 mai 2026, potrivit proiectului de calendar pentru Evaluarea Națională de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a din 2026, publicat de Ministerul Educației pe 2 septembrie. O noutate este propunerea ca subiectele să vizeze și aspecte concrete – cunoștințe, deprinderi, atitudini, valori – aplicabile, conectate la viața de zi cu zi a elevilor”, potrivit metodologiei puse în dezbatere publică.

Calendarul propus:

Exit mobile version