Ministrul Educației, Daniel David, aparent uimit de efectele deciziilor fostei ministre PNL Ligia Deca, pe care le folosește acum să justifice comasările de clase: Am avut 400 de clase de a VIII-a care aveau 7 sau mai puțini copii

Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto

Ministrul Educației a spus cu uimire că anul trecut școlar au fost în jur de 400 de clase de a VIII-a care au funcționat cu cel mult 7 elevi. Măsura prin care clasele de a VIII-a funcționau indiferent de numărul de elevi a fost luată anul trecut de Ligia Deca, care a interzis ca elevii de clasa a VIII-a să mai învețe cu elevi mai mici.

Daniel David justifică acum măsura de creștere a efectivelor la clasă prin legea nr. 141 / 205, prin necesitatea reintroducerii regimului simultan și la clasele a VIII-a.

„M-am uitat și ce am putut face bine cu această situație: nu mi se părea normal să fi avut și am avut clase multe clase, 400 și ceva, cred că la nivel național de clasa a VIII-a cu 7 sau mai puțin copii, deci nu învățământ primar. Adică am avut clase cu 1 copil, clase cu 2 copii, clase cu 3 copii, chiar nu poți face învățământ în regulă acolo”. 

În cifre, potrivit datelor Ministerului Educației în anul școlar 2024 – 2025 au funcționat la nivel național în clasa a VIII-a:

„Modelul va fi reorganizat la rândul său”, spunea ministerul Educației într-un comunicat de presă din data de 25 august.

În contextul majorării limitelor de depășire a numărului de elevi la clasă, prin legea 1141/2025, astfel elevi de gimnaziu, care au Evaluarea Națională la clasa a VIII-a, au intrat din nou în regim de simultan, adică vor învăța din nou cu elevi mai mici, după ce anul trecut, în ianuarie 2024, metodologia fusese modificată și elevii de clasele a VIII-a învățau în clase indiferent de numărul de elevi.

Art 2, alin 6: „Clasa a VIII-a se organizează în clasă separată, indiferent de numărul de elevi”.

Ulterior, după ce s-a adoptat legea Bolojan, unul dintre efecte a fost mărirea efectivelor într-o clasă, printre care și cele de a VIII-a. Astfel că a fost emis pe 29 august un ordin de ministru cu o nouă metodologie care permite ca elevii de clasa a VIII-a sunt amestecați din nou cu alte clase mai mici, dar orele de Limba română și Matematică să se facă separat.

Astfel noua prevedere modifică și legea Educației nr 198/2023:

Art. 23 de la alin (11):

„În unitățile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori în unitățile administrativ-teritoriale în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învățământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege și nu există posibilitatea asigurării transportului școlar, se organizează clase în regim simultan, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării”.

Informații de context

Ministrul Educației a spus că nu doar în Romania există învățământul simultan și că profesorii ar trebui să fie „antrenați” mai bine pentru a preda în acest regim. Daniel David a precizat în cadrul unui podcast că „Trebuie să ne hotărâm: duci 5,6,7 profesori la cei doi copii din vârful Munților Apuseni sau din Deltă? Sau îi duci pe cei doi copii în Alba Iulia sau în Tulcea? Este o întrebare, n-am o soluție acum, spun că sunt întrebări de reformă”, a spus David, în contextul în care în acest an școlar au fost reunite din nou clase în regim simultan, în urma măsurilor prevăzute în legea Bolojan privind măsurile fiscale.

Ministrul Educației a mai spus că în prezent, 6-7% dintre elevi învață în regim simultan. El a dat ca exemplu clase cu unul doi elevi în clasa a VIII-a, pentru că sunt situații în sate unde sunt prea puțini elevi pentru a forma o clasă de același nivel.

Învățământul simultan a fost subiect de dezbatere în ultima lună, odată cu comasările de școli – una din măsurile care afectează educația prin Legea Bolojan 141/2025.

Recent, organizația World Vision România a lansat, după un an de pilotare în mediul rural, o metodologie dedicată pentru clasele primare, cu variante de orar, modele de planificare și strategii didactice. Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a invocat exemple din Franța și Irlanda, arătând că învățământul simultan există și acolo, însă a recunoscut că lipsește pregătirea profesorilor pentru a lucra în acest sistem.

În același timp, premierul Ilie Bolojan a anunțat că vrea desființarea claselor simultane. Aura Danielescu, inspector școlar general în Timiș, a criticat măsurile Guvernului, spunând că acestea duc la un regres al școlii românești și că, în mediul rural, doar 3-4% dintre școli scapă de comasări.

Reintroducerea învățământului simultan pentru elevii de clasa a VIII-a a fost aprobată de Ministerul Educației și Cercetării (MEC). Ordinul a fost lansat în consultare publică pe 28 iulie 2025 și a fost aprobat în aceeași formă și prevede ca orele de Limba română și Matematică să se facă separat.

Citește și:
Metodologie de predare în învățământul primar simultan, lansată de World Vision România, după un an de pilotare în mediul rural – vezi variante de orar, modele de planificare calendaristică și de proiectare a unei unități tematice și strategii didactice
Învățământul simultan există și în Franța sau Irlanda, spune ministrul Educației / Daniel David: Ne lipsește trainingul profesorilor pentru a preda în învățământul simultan
Premierul Ilie Bolojan vrea desființarea claselor de învățământ simultan: Ceea ce trebuie avut grijă la țară este, într-adevăr, să luăm măsuri în așa fel încât clasele care sunt simultane să nu mai existe
Aura Danielescu, primul șef de inspectorat școlar care critică public, cu argumente, măsurile Guvernului Bolojan în Educație: Ceea ce se întâmplă acum regresează învăţământul românesc cu cel puţin 10-15 ani / În rural, doar 3-4% dintre școli scapă de comasări, iar multe clase vor funcționa în regim simultan, mai rău decât pe vremea lui Creangă
PROIECT Elevii de clasa a VIII-a fac din nou învățământ simultan, cu alte clase de gimnaziu, în afară de orele de Limba română și Matematică, pe care le fac separat
Ordinul care modifică Metodologia privind organizarea claselor în regim simultan să prevadă clar că reorganizarea claselor de gimnaziu se face de către Consiliul de Administrație al școlii, în funcție de context, propune directoarea Delia Petran / Secretarul de Stat Sorin Ion: Este o propunere rezonabilă

Exit mobile version