Ministrul Educației a părut uimit de faptul că anul trecut școlar 2024-2025, au fost în jur de 400 de clase de a VIII-a cu mai puțin de 7 elevi, deși clasele de a VIII-a funcționau legal, indiferent de numărul de elevi, potrivit ordinului de ministru dat anul trecut de fosta ministră PNL Ligia Deca. David a făcut declarația joi, la comisia de învățământ de la Senat în încercarea de a justifica măsurile luate prin legea 141/2025 privind mărirea efectivului de elevi la clasă. Amintim, Daniel David este susținut de PNL și a fost propus în funcție de șeful partidului, premierul Ilie Bolojan.
- De asemenea, tot anul acesta ministrul Educației a reintrodus prin ordin de ministru posibilitatea ca elevii de clasa a VIII-a să intre în regim simultan și să facă ore cu elevi mai mici, mai puțin cele de matematică și română.
Ministrul Educației a spus cu uimire că anul trecut școlar au fost în jur de 400 de clase de a VIII-a care au funcționat cu cel mult 7 elevi. Măsura prin care clasele de a VIII-a funcționau indiferent de numărul de elevi a fost luată anul trecut de Ligia Deca, care a interzis ca elevii de clasa a VIII-a să mai învețe cu elevi mai mici.
Daniel David justifică acum măsura de creștere a efectivelor la clasă prin legea nr. 141 / 205, prin necesitatea reintroducerii regimului simultan și la clasele a VIII-a.
„M-am uitat și ce am putut face bine cu această situație: nu mi se părea normal să fi avut și am avut clase multe clase, 400 și ceva, cred că la nivel național de clasa a VIII-a cu 7 sau mai puțin copii, deci nu învățământ primar. Adică am avut clase cu 1 copil, clase cu 2 copii, clase cu 3 copii, chiar nu poți face învățământ în regulă acolo”.
În cifre, potrivit datelor Ministerului Educației în anul școlar 2024 – 2025 au funcționat la nivel național în clasa a VIII-a:
- 12 clase cu 1 elev
- 26 de clase cu 2 elevi
- 52 de clase cu 3 elevi
- 64 de clase cu 4 elevi
- 84 de clase cu 5 elevi
- 92 de clase cu 6 elevi
- 107 clase cu 7 elevi
„Modelul va fi reorganizat la rândul său”, spunea ministerul Educației într-un comunicat de presă din data de 25 august.
În contextul majorării limitelor de depășire a numărului de elevi la clasă, prin legea 1141/2025, astfel elevi de gimnaziu, care au Evaluarea Națională la clasa a VIII-a, au intrat din nou în regim de simultan, adică vor învăța din nou cu elevi mai mici, după ce anul trecut, în ianuarie 2024, metodologia fusese modificată și elevii de clasele a VIII-a învățau în clase indiferent de numărul de elevi.
Art 2, alin 6: „Clasa a VIII-a se organizează în clasă separată, indiferent de numărul de elevi”.
Ulterior, după ce s-a adoptat legea Bolojan, unul dintre efecte a fost mărirea efectivelor într-o clasă, printre care și cele de a VIII-a. Astfel că a fost emis pe 29 august un ordin de ministru cu o nouă metodologie care permite ca elevii de clasa a VIII-a sunt amestecați din nou cu alte clase mai mici, dar orele de Limba română și Matematică să se facă separat.
Astfel noua prevedere modifică și legea Educației nr 198/2023:
Art. 23 de la alin (11):
„În unitățile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori în unitățile administrativ-teritoriale în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învățământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege și nu există posibilitatea asigurării transportului școlar, se organizează clase în regim simultan, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării”.
Informații de context
Ministrul Educației a spus că nu doar în Romania există învățământul simultan și că profesorii ar trebui să fie „antrenați” mai bine pentru a preda în acest regim. Daniel David a precizat în cadrul unui podcast că „Trebuie să ne hotărâm: duci 5,6,7 profesori la cei doi copii din vârful Munților Apuseni sau din Deltă? Sau îi duci pe cei doi copii în Alba Iulia sau în Tulcea? Este o întrebare, n-am o soluție acum, spun că sunt întrebări de reformă”, a spus David, în contextul în care în acest an școlar au fost reunite din nou clase în regim simultan, în urma măsurilor prevăzute în legea Bolojan privind măsurile fiscale.
Ministrul Educației a mai spus că în prezent, 6-7% dintre elevi învață în regim simultan. El a dat ca exemplu clase cu unul doi elevi în clasa a VIII-a, pentru că sunt situații în sate unde sunt prea puțini elevi pentru a forma o clasă de același nivel.
Învățământul simultan a fost subiect de dezbatere în ultima lună, odată cu comasările de școli – una din măsurile care afectează educația prin Legea Bolojan 141/2025.
Recent, organizația World Vision România a lansat, după un an de pilotare în mediul rural, o metodologie dedicată pentru clasele primare, cu variante de orar, modele de planificare și strategii didactice. Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a invocat exemple din Franța și Irlanda, arătând că învățământul simultan există și acolo, însă a recunoscut că lipsește pregătirea profesorilor pentru a lucra în acest sistem.
În același timp, premierul Ilie Bolojan a anunțat că vrea desființarea claselor simultane. Aura Danielescu, inspector școlar general în Timiș, a criticat măsurile Guvernului, spunând că acestea duc la un regres al școlii românești și că, în mediul rural, doar 3-4% dintre școli scapă de comasări.
Reintroducerea învățământului simultan pentru elevii de clasa a VIII-a a fost aprobată de Ministerul Educației și Cercetării (MEC). Ordinul a fost lansat în consultare publică pe 28 iulie 2025 și a fost aprobat în aceeași formă și prevede ca orele de Limba română și Matematică să se facă separat.
