Ministrul Educației, Daniel David, a spus că este o problemă când copiii se plâng de prea multe teme și ore. Elevii vor merge la școală cu plăcere „când vor simți că lucrurile dobândite în școală au sens și pentru viața de zi cu zi”, a mai spus David în cadrul podcastului Salvați Copiii, din 7 noiembrie.
- Recent, ministrul Educației spunea că motivul pentru care avem mai puține ore într-un an școlar față de media OECD dar în același timp avem multe ore într-o zi, este pentru că „noi am ales” să avem mai multe săptămâni de vacanță.
- Ministrul spunea la prima dezbatere națională pe noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu: „Să nu ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, ore peste ore, an de an, discipline peste discipline„
„Când văd că fetița mea, și alți copii că îmi spun «ministrul epuizației naționale», copiii se plâng de multe teme, multe ore și așa mai departe. Este o problemă. Eu totdeauna am spus scopul școlii nu este să te facă fericit. Să clarificăm și asta, eu nu cred că mergi la școală ca să fii fericit. Mergi la școală ca să înveți”, a spus Daniel David.
Ministrul Educației s-a dat exemplu: „mergeam cu plăcere la școală și era o școală grea și mergeam cu drag la școală.(…) Copiii nu sunt pur și simplu niște vase în care noi turnăm cunoștințe. Nu, nu, nu. Ei sunt niște ființe umane”, a mai spus ministrul.
Redăm răspunsul integral al ministrului
Adriana Nedelea, jurnalist: O ultimă întrebare, domnule ministru, într-o lume care e tot mai filtrată sau nu știu, e încărcată de filtre, mai degrabă într-o lume care e tot mai rapidă, tot mai zgomotoasă și mai haotică, auzim tot mai des, copiii noștri sunt nefericiți. Cum îți găsești sensul, echilibrul, luciditatea în această lume în care e nevoie să te adaptezi?
Daniel David, ministru al Educației: Mergând cu plăcere la școală. De aceea, când văd că fetița mea și alți copii îmi spun «ministrul epuizației naționale», copiii se plâng de multe teme, multe ore și așa mai departe, este o problemă. Eu totdeauna am spus scopul școlii nu este să te facă fericit, să clarificăm și asta, eu nu cred că mergi la școală ca să fii fericit. Mergi la școală ca să înveți. Asta înseamnă să dobândești competențe, dar sigur că oricine își dorește ca în procesul de a asimila competențe să te simți bine, să mergi cu plăcere la școală. Repet, eu mergeam cu plăcere la școală, era o școală grea și mergeam cu drag la școală. Deci trebuie să fim atenți la acest lucru. Copiii nu sunt pur și simplu niște vase în care noi turnăm cunoștințe. Nu, nu, nu. Ei sunt niște ființe umane.
Co-creăm competențe, trebuie să aibă un cuvânt de spus în procesul educațional alături de părinți. Să nu uităm acest lucru. Trebuie să cogenerăm aceste competențe, fiecare cu rolul lui. Nu înseamnă că copilul trebuie să dea subiecte sau că părintele face baremul. Trebuie să aibă un cuvânt de spus și când se vor simți parte din acest proces de decizie care are impact asupra vieții lor, când vor simți că lucrurile dobândite în școală au sens și pentru viața de zi cu zi, sunt convins că vor merge și cu plăcere la școală.
(…)
Moderator: Fiica dumneavoastră, care în clasa a IV-a, vă numește, mai în glumă, mai în serios – mărturiseați dumneavoastră într-un interviu pentru Dilema – „ministrul epuizației naționale”, din cauza faptului că are multe teme și că are un curiculum încărcat. Mi-e teamă că fiica dumneavoastră a pus diagnosticul, domnule David…
Daniel David: Da, da, așa este. Dar aici iarăși trebuie să ne uităm nuanțat. Într-adevăr, copiii noștri au pe parcursul unei săptămâni un număr mai mare de ore decât am avea, să spunem, la nivelul mediei Uniunii Europene sau la nivelul mediei OECD. Nu cu mult, dar mai mult decât media. Dar în același timp, noi, pe parcursul unui an școlar, suntem sub media OECD sub aspectul numărul de ore din școală. Asta pentru că avem o perioadă mai lungă de vacanță.
Moderator: Tăiați din vacanța de vară?
Daniel David: Eu nu tai din vacanță de vară.
Moderator: Dar ați vrea, ar fi benefic, credeți?
Daniel David: Nu știu, aici trebuie trebuie discutat. Eu doar vreau să problematizăm lucrurile corect, fiindcă am observat, ca ministru, că încep niște narațiuni în spațiu public și fiecare merge pe bucățica și pe bula proprie. Iar eu vreau să adun împreună aceste direcții și să decidem, având toată informația. Deci, este drept că copiii noștri au un program încărcat la școală? Da, este drept. Dar în același timp trebuie să știm că este tot drept că copiii noștri au un număr de ore pe parcursul unui an școlar sub media OECD. Și atunci trebuie să ne hotărâm ce vrem să facem. Dacă mai reducem numărul de ore, ca să nu fie atâtea ore pe parcursul unei săptămâni fără să modificăm altceva, vom fi și mai rău sub media OECD.
Moderator: Sunt curioasă ce i-ați răspuns fiicei dumneavoastră, când va numit așa?
Daniel David: Ministrul epuizației naționale?
Moderator: Da.
Daniel David: Ce să spun…?
Moderator: V-a surprins?
Daniel David: Nu m-a surprins, fiindcă știam că se plângea de numărul de ore, de curiculum încărcat. Eu încerc să o încurajez să meargă la școală cu plăcere. Eu, de exemplu, mergeam la școală cu plăcere. Vă dați seama că dacă acuma ne plângem de numărul de ore, nu vreau să socotesc câte ore aveam în perioada comunistă. Eu am prins o parte din liceu în perioada comunistă, o parte după revoluția din 1989. Sigur nu vreau să spun că trebuie să ne întoarcem la acel lucru, doar că depinde și cum te raportezi la școală? Chiar dacă ai multe ore dar le faci pe un curicolum atractiv, le faci cu metode moderne, copiilor s-ar putea să le placă. Apropo de ce ați spus, hai să socotim: afterschoolul, școala după școală. Hai să presupunem, faci până la ora 12 orele clasice și după aceea mai ții copiii la școală și faci teme sau alte activități până la orele 16 sau 17, când vin părinții“.
Informații de context
Daniel David a precizat că durata temelor este reglementată, „doar că va trebui să găsim niște mecanisme prin care să putem și respecta această reglementare”:
„Orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative. Și cred că punctul de vedere este unul corect. Va trebui să gândim – nu doar în timpul activităților educaționale, ci și în vacanțe – ce facem cu aceste teme. Repet, durata este reglementată, doar că va trebui să găsim niște mecanisme prin care să putem și respecta această reglementare. Știu că sunt un pic ciudat: să reglementăm respectarea reglementării, dar se pare că va trebui să o facem într-o manieră care să ajute procesul educațional și pe profesor și, în final, și pe copii.”
Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
În martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Ministrul Educației, Daniel David, spune că motivul pentru care avem mai puține ore într-un an școlar față de media OECD dar în același timp avem multe ore într-o zi, este pentru că „noi am ales” să avem mai multe săptămâni de vacanță. „Eu pot să fiu de acord să reducem numărul de ore pe parcursul săptămânii dar atunci va trebui să reducem și numărul săptămânilor de vacanță. Nu poți să ai și una și alta”, spune David invitat la podcastul „În banca din spate” al elevilor de la Centrul de Jurnalism al Liceului „Danubius”.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
