Ministrul Educației Daniel David spune despre creșterea normei didactice cu 2 ore pe săptămână că „în timp se va vedea efectul pozitiv”. Invitat la podcastul „În banca din spate” al elevilor de la Centrul de Jurnalism al Liceului „Danubius”, ministrul Daniel David a prezentat creșterea normei didactice ca având un efect pozitiv, deși recunoaște că a creat un disconfort pentru profesorii cu 2 ore în plus.
- Măsura de creștere a normei didactice este vehement contestată de profesori și sindicate. În prima zi de școală, pe 8 septembrie, zeci de mii de profesori au ieșit în stradă pentru a protesta față de această măsură și proteste și pichetări vor continua până la finalul anului, anunță sindicatele din educație, care îi cer demisia ministrului David.
- În noiembrie, reprezentanții profesorilor vor prezenta președintelui Nicușor Dan un raport despre consecințele aplicării Legii nr. 141/2025
Ministrul Daniel David a spus că elevii au mai mult acces la profesori calificați prin majorarea normei didactice a profesorilor cu 2 ore.
„Copiii au acces mai mare la profesori titulari și la suplinitori calificați. Lumea ignoră lucrul acesta. Sigur că este un disconfort pentru profesorii care au cele 2 ore în plus, dar în timp se va vedea efectul pozitiv”, a spus Daniel David.
Daniel David a mai precizat că „dacă nu era situația fiscal-bugetară, probabil că nu începeam cu două ore în plus, cu redimensionare a burselor”, și că „măsurile fiscal-bugetare ne-au forțat să gândim așa. Și atunci, în acest proces, am încercat să vin și cu reforma educațională”, a spus ministrul.
Ministrul Educației a precizat în spațiul public de multe ori că măsurile fiscale nu reprezintă o reformă educațională, ci măsuri de supraviețuire în situații de criză.
- Nu este prima oră când ministrul David remarcă efecte pozitive ale măsurilor fiscal-bugetare: obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026, transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional.
Redăm răspunsul integral al ministrului Daniel David
Fabian Măncilă, elev: Ați menționat de acele anomalii, așa că voi pune în următoarea întrebare: dacă ați putea șterge cu buretele ceva din școala românească, ce ați șterge?
Daniel David, ministrul Educației: N-aș șterge ceva anume. Mi-ar plăcea să fi avut sistemul mai aproape de mine măsurile pe care le-am propus, fiindcă toate, de fapt, anulează astfel de anomalii. Altfel, comasările, uite și regândirea claselor a dus la un fenomen interesant: copiii au mai mult acces la profesori calificați. Lumea ignoră lucrul ăsta, dar prin faptul că a crescut cu 2 ore numărul de ore pe săptămână, copiii au acces mai mare la profesori titulari și la suplinitori calificați. Sigur că este un disconfort pentru profesorii care au cele 2 ore în plus, dar efectul pozitiv se va vedea în timp.
Sigur că sunt de acord și cu profesorii care au cele 2 ore în plus, că odată ce din timpul de lucru de 40 de ore pe săptămână ai crescut componenta de predare, trebuie să le reduci încărcătura birocratică, că timpul de lucru-i tot 40 de ore pe săptămână și asta e misiunea pe care încerc, sau mă rog, astea sunt scopurile pe care le am acum: să văd cum din timpul de lucru într-adevăr putem să reducem încărcătura birocratică. Dar măsurile, să știți că și în vremuri de normalitate multe dintre ele ar fi trebuit luate, doar că nu atât de repede, nu toate deodată și printr-o discuție mai așezată cu oamenii din sistem. Dacă nu era situația fiscal-bugetară, probabil că nu începeam cu două ore în plus, cu redimensionare a burselor și așa mai departe. Dar măsurile fiscal-bugetare ne-au forțat să gândim așa. Și atunci, în acest proces, am încercat să vin și cu reforma educațională”.
Noile norme didactice din anul școlar 2025-2026
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
Creșterea normei didactice, cea mai contestată dintre măsurile fiscal-bugetare de către profesori
Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni. Au protestat față de prevederile din Legea Bolojan și au cerut demisia ministrului Daniel David. În ziua protestului o delegație a sindicatelor a fost primită la discuții cu președintele Nicușor Dan.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.
Sindicatele profesorilor cer organizațiilor sindicale afiliate date referitoare la numărul profesorilor afectați de prevederile Legii Bolojan, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Solicitarea vine în contextul în care pe 8 septembrie s-a stabilit ca reprezentanții profesorilor să prezinte, în noiembrie, președintelui României un raport legat de consecințele aplicării Legii nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan.
Amintim, peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.
Silvia Mușătoiu, profesoară de Matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, a declarat că „în acest moment, ministerul este fericit că n-au ieșit titulari din învățământ și au ieșit suplinitori, de parcă suplinitorii n-ar fi calificați”. Aceasta a spus că există suplinitori care „sunt mai buni decât unii titulari”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
Informații de context
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a spus că „întotdeauna, când am vorbit de păstrarea oamenilor, în mintea mea au fost titularii”. „Eu știu că și suplinitorii sunt importanți și să știți că analizăm datele. O să le prezentăm, probabil, într-o săptămână sau două”, a declarat Daniel David săptămâna trecută, la Radio Guerrilla.
Edupedu.ro a scris că peste 17.000 de profesori titulari au dispărut din învățământ de la un an la altul, fără nicio explicație, conform datelor prezentate de ministrul Daniel David. În mesajul de deschidere pentru anul școlar 2025–2026, ministrul Educației și Cercetării Daniel David a anunțat că circa 156.390 de norme sunt acoperite cu titulari, în urma aplicării Legii Bolojan.
Cele mai recente date publice disponibile despre normele acoperite de titulari sunt cele din Raportul privind starea învățământului preuniversitar 2024. În acel moment Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) consemna 173.533 norme de titulari. Rezultă că între anul 2024 și anul 2025 avem o scădere de aproximativ 17.100 titulari (−9,9%) care nu este explicată public de ministru.
În anul școlar 2025-2026, 1.4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării. Dacă raportăm procentul de 1.4 la numărul de norme ocupate cu titulari, atunci ar însemna că peste 2.000 de cadre didactice titulare care predau la mai multe școli din această toamnă.
