Ministrul Educației, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Experții OCDE ne-au spus că sistemele care salarizează diferit, de regulă, o fac cu bonusuri salariale condiționate de performanță, nu se referă la baza salarială. Noi avem un sistem pentru astfel de bonusuri, se numește gradație de merit

Foto: Pexels.com

„Apropo de salarizare, experții OCDE, la o primă discuție pe acest subiect, ne-au spus că sistemele care salarizează diferit, în funcție de performanță, de regulă, o fac cu bonusuri salariale condiționate de performanță”, a spus Ligia Deca, într-o conferință de presă la PNL Bistrița. Potrivit ministrului Educației, în proiectul de asistență tehnică cu experții de la OCDE este inclusă „această componentă a carierei didactice și a salarizării bazate pe indicatori, inclusiv de performanță.”

„Pentru astfel de bonusuri, noi avem un sistem, se numește de gradație de merit, cu niște criterii, avem în lege un alt sistem, și anume fondul de 2% din fondul salarial la dispoziția directorului, care va fi o altă sursă de stimulare a celor cu performanțe ridicate”, a mai spus Ligia Deca.

Ministra Educației a vorbit despre soluții multicriteriale pentru performantă: „Împreună cu cei din sistemul de învățământ și împreună cu experții internațional – vom găsi niște soluții multicriteriale, în așa fel încât, într-adevăr, să promovăm performanța.”

Reporter: Știm că salariile profesorilor au fost mărite în urma protestelor. Are Ministerul în vedere să facă, eu știu, o corelare între performanțele profesionale ale profesorilor și nivelul de salarizare?

Ligia Deca: Aceasta a fost o discuție pe care am avut-o. Am avut și o solicitare din partea domnului prim-ministru vizavi de o abordare în acest sens. În acel proiect de asistență tehnică cu experții de la OCDE avem inclusă și această componentă a carierei didactice și a salarizării bazate pe indicatori, inclusiv de performanță. (…)

Apropo de salarizare, experții OCDE, la o primă discuție pe acest subiect, ne-au spus că sistemele care salarizează diferit, în funcție de performanță, de regulă, o fac cu bonusuri salariale condiționate de performanță. Nu se referă la baza salarială, ci la bonusuri. Pentru astfel de bonusuri, noi avem un sistem, se numește de gradație de merit, cu niște criterii, avem în lege un alt sistem, și anume fondul de 2% din fondul salarial la dispoziția directorului, care va fi o altă sursă de stimulare a celor cu performanțe ridicate. Și trebuie să vedem pentru astfel de cazuri unde trebuie să intervenim, când, știu eu, intrăm într-o procedură care să certifice faptul că atribuțiile sunt sau nu sunt îndeplinite de către un cadru didactic, pentru că despre asta vorbim, dvs. despre asta mă întrebați.

În mod normal, aceste performanțe se constată oricum la evaluare anuală și la inspecții. Cred că depinde de noi, toți cei din sistem, ca aceste instrumente să fie folosite și, dacă ele trebuie îmbunătățite – sigur, împreună cu cei din sistemul de învățământ și împreună cu experții internațional – vom găsi niște soluții multicriteriale, în așa fel încât, într-adevăr, să promovăm performanța.

Informații de context

Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.

Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.

Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.

Citește și:
Criteriile de salarizare pe bază de performanță, pentru profesori, sunt în lucru cu experți OCDE, anunță Ligia Deca: Să găsim un sistem care să fie multifactorial. Se pare că acestea dau rezultate
Premierul Ciolacu: Nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul
VIDEO Marcel Ciolacu, după rezultatele la PISA 2022: Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește
Andreas Schleicher, fondatorul PISA: 40% din statele OCDE au sisteme de bonusuri pentru a stimula performanța profesorilor / Dacă vreți să impuneți criterii de performanță în salarizarea cadrelor didactice, folosiți cât mai multe criterii posibil, pentru că dacă puneți unul singur, acela va fi corupt
Exit mobile version