Criteriile de salarizare pe bază de performanță, pentru profesori, sunt în lucru cu experți OCDE, anunță Ligia Deca: Să găsim un sistem care să fie multifactorial. Se pare că acestea dau rezultate

22.974 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
„Criteriile de salarizare pe bază de performanță, pentru profesori, sunt în lucru cu experți OCDE, tocmai pentru a găsi un sistem care să nu fie bazat pe o singură sursă de informații și să fie multifactorial. Se pare că aceste sisteme dau rezultate”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-o conferință de presă în Prahova, pe 15 ianuarie.

„A fost și o solicitare a primului ministru de a gândi un sistem mai robust de salarizare sau, mă rog, de bonusuri bazate de performanță. Însă, consider că stabilitatea în profesia didactică este un atu al profesiei care da și atractivitate. Cred că ne trebuie un just echilibru între evaluarea performanței și atractivitatea profesiei”, a adăugat Ligia Deca.

Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.

Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.

Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.

Declarația integrală a ministrului Educației Ligia Deca, despre salarizarea profesorilor în funcție de performanță:

„Avem un nou cadru salarial, a fost și o solicitare a primului ministru de a gândi un sistem mai robust de salarizare sau, mă rog, de bonusuri bazate de performanță. 

Avem în acest moment o colaborare cu experții în OECD tocmai pentru a găsi un sistem care să nu fie bazat pe o singură sursă de informații și să fie multifactorial. Se pare că aceste sisteme dau rezultate și să încercăm să îmbunătățim ceea ce avem deja vizavi de sistemele de evaluare, fie că vorbim de evaluarea cadrelor didactice care se realizează deja în sistem, de către director, de către colegi, de către elevi, fie că vorbim despre sisteme de premiere, cum este, de exemplu gradația de merit sau cum este noua măsură din legea învățământului preuniversitar, acel fond de 2% din fondul de salarii la dispoziție a directorului, pentru premierea cadrelor didactice cu performanțe din școală

Cred că acolo unde există comportamente inacceptabile la cadrele didactice trebuie să existe măsuri, așa cum avem măsuri și pentru elevii care încalcă limita. 

Însă, consider că stabilitatea în profesia didactică este un atu al profesiei care dă și atractivitate, de altfel, unei meserii care ultima vreme, din păcate, nu a avut suficient de mulți candidați, în așa fel încât să putem spune că ocupăm toate nevoile de resurse umane din sistem. Deci cred că ne trebuie un just echilibru între evaluarea performanței și atractivitatea profesiei, în așa fel încât să avem cei mai buni absolvenți de învățământ superior care vin și devin la rândul lor dascăli.”

Citește și:
Premierul Ciolacu: Nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul
VIDEO Marcel Ciolacu, după rezultatele la PISA 2022: Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește
Andreas Schleicher, fondatorul PISA: 40% din statele OCDE au sisteme de bonusuri pentru a stimula performanța profesorilor / Dacă vreți să impuneți criterii de performanță în salarizarea cadrelor didactice, folosiți cât mai multe criterii posibil, pentru că dacă puneți unul singur, acela va fi corupt

42 comments
  1. D na Deca,d nii Ciolacu,Johanis sunt competenți? Ei merita salariile mari și excursiile plătite de stat.Copiii eligibili pentru primit tichetele educaționale în proporție de 20% nu au primit carduri,concluzie Deca și STS sunt tare competenți.

  2. buna seara.
    cel mai greu lucru e sa iei un elev care are slabe performante (sub 4) si sa ridici la performante medii (in jur de 7), având în vedere lipsa de motivație si “liniștea” din clasă. dar doar cine se bate de probleme știe.
    profesorii care pregătesc olimpici bravo lor, știu cum e.
    dar sa nu fie criterii de fațadă că cine va veni sau rămâne în învățământ?

    1. Așa este! Mult mai grea e munca atunci când elevii sunt dintr-o comunitate defavorizată sau izolată, când părinții nu au locuri de muncă, iar copiii muncesc în gospodărie și nu au atâta timp sau atâtea condiții pentru a învăța, profesorii fac naveta, condițiile și dotările școlii sunt de nivel scăzut. Și cum va fi posibil să fim evaluați de către directorii aserviți politic, ce ne facem dacă directorul are interese meschine? Au ajuns să se creadă patroni în școlile statului…Să se termine odată cu aceste gradații care încurajează goana după puncte, meditațiile, șpăgile,măgăriile de la olimpiade și concursuri…

    2. Foarte adevărat ! Sunt profesori care predau la clase simultane (2 , 3 , sau 4 ) , elevii ajung cu greu la școală, provin din familii sărace , dezorganizate,cu părinți care nu știu carte . Cu ce-i de vină un profesor care predă în asemenea condiții? Atunci vor părăsi sistemul sute de dascăli.

  3. Dacă se ajunge că salariile profesorilor să se mărească în funcție de performanța elevilor, e cea mai mare măgărie…Poți fi un profesor excepțional, cu clase de copii f slabi sau cu probleme…Nu mai spun de interesul acestora față de școală…E inadmisibil așa ceva! Deca, pentru salariul astronomic pe care l primește, ce performante are? parlamentarii? Ar trebui sa înceapă cu ei, nu cu profesorii…👎👎👎👎👎👎👎👎

    1. In ce domeniu mai sunt angajații atât de mult verificați, testați, inspectați, in ce domeniu mai dau atâtea examene ca în învățământ? Profesorul are și rolurile de jandarm, polițist, mediator, judecător, asistent medical, psiholog, părinte, paznic, mai face și hârtii, dosare, merge la cursuri de formare, citește, învață. Nu e suficient?! Sunt de acord să se dea teste de inteligență in toate sectoarele de stat, atunci se va vedea adevărul.

    2. Aveti mare dreptate! Deca si Ciolacu si toti de la guvernare ce performante au? Ca au bagat Romania in faliment. Deca e cel mai prost mininstru. Sa dai burse de performanta elevilor care nu au calcat o zi pe la scoala doar pt ca se incadreaza in cei 30% arata ca si ea si toti consilierii ei sunt zero la matematica.

  4. As mai institui o condiție: rotirea cadrelor didactice de la o scoala la alta, la anumite intervale de timp. Nu e același lucru să ai elevi olimpici la un liceu unde media de admitere e peste 9, și la un liceu unde media de admitere e 5.

    1. in baza a ce să i roteasca? oamenii dau examene pe posturi …pe elevi ii rotim de la colegii la scoli profesionale?! hai,zău ..pe primari ii rotim de la sat la oraș ?!

  5. Dacă tu ca profesor nu poți sa stârnești interesul măcar la 5 elevi dintr-o suta sa poată lua bacalaureatul nu vad pentru ce statul trebuie sa te plătească.

    1. Ești praf , cum faci performanță identică sau aproape cu o clasă unde ultima medie de intrare e 9 și o școală unde prima medie de intrare e 7 ??? Cum clasifici un prof de română cu unul de … sport la un profil de filologie ?? Astea îs tîmpenii mai mari ca , Casa Poporului . Aici e vorba cum să nu dea bani profesorilor . Păi compari un copil de la filo cu unul de la mate/INFO , în veci !!

    2. Cum ai putea sa le starnesti interesul unor elevi ghiftuiti cu manele si trap, care au telefoanele pline de filme porno si care se striga intre ei dupa genitale?! Asa sunt cel putin 60% dintre elevii din toata tara, ca sa nu mai pomenesc de calitatea intelectuala a parintilor. Mame de videochat sau de baruri si tati cocalari de pacanele, interlopi sau parveniti de partid. Toata tara asta e o manea zdranganitoare.

    3. înainte de toate gândiți va că erau scoli unde intrau cu medii sub 5 sa fie școlarizați…fix de bac le pasa lor…deci asta cu trezitul interesului …

  6. sistemul acesta democrat capitalist este principalul vinovat pt analfabeții funcționali . profesorii sunt pregătiți în majoritatea lor de universitarii sistemului socialist care promova valorile știința și cultura…cei care vin din urmă promavati de democrație sunt superficiali mediocri fără acea chemare pt a educa elevii…

  7. Bună ziua!

    Având în vedere propunerea domnului prim-ministru și a doamnei ministru, ar trebui ca acest sistem de diferențiere la plata salarială să fie aplicat în toate domeniile finanțate de la bugetul de stat: parlamentari, funcționari publici, magistrați, personal medical, apărare, polițiști etc. pentru a nu fi o discriminare fără de ceilalți angajați ai statului.
    Oricum în învățământ există deja un sistem de evaluare a activităților didactice școlare și extrașcolare făcute de personalul angajat.
    Și ar trebui să se țină cont de faptul că un elev olimpic sau cel care intră cu media peste 9:50 la liceu, nu este mai ușor de educat față de unul care trebuie ridicat de la nota 5 sau mai puțin și are performanța de a lua nota minimă de trecere a Examenului de Bacalaureat.
    Numai bine!

  8. Niciodată nu se va putea face o evaluare dreaptă a unui cadru didactic după orice criterii s-ar pune chiar și de către mama experților…Totul va ține de implicarea dascălilor atunci când directorii le va cere sa facă asta.Dar și așa,în cazul în care se mai schimba directorul,nu știu cine va mai face evaluarea adevărată.

  9. Cel mai corect ar fi să fie plătiți la numărul de ore pe care le au în fiecare zi la clasă și în funcție de prestația și modul de predare a orei și în funcție de gradul de satisfacție al elevilor.

      1. Păi, deja se discută și este proiect de lege, ca să fiți plătiți la numărul de ore predate la clasă 😈😈😈😈 și în funcție de gradul de satisfacție al elevilor

    1. “modul de predare a orei”, “gradul de satisfacție al elevilor ” OanaM, sunteți “la furat” . Mai bine comentați la alte subiecte.

      1. Copiii sunt beneficiarii educației, așa că voi sunteți principalii responsabili pentru aceasta. Nu vă convine, drumul e liber, puteți pleca.

  10. Habarnista doamna doctor amesteca lucrurile si nu prea intelege esenta. In mod sigur pentru un ministru ar fi nevoie macar de o evaluare a coeficientului de inteligenta inainte sa fie pus in functie. Ma intreb daca telectualul Ciolacu intelege ceva.
    Doctoratul presupune un anumit nivel de sofisticare, insa modesta doamna doctor este departe, foarte departe.

    Din ce zice Dr. Deca si telectualul Ciolacu nu se prea intelege nimic, pentru ca ei nu prea inteleg nimic.

    Job gradingul e una, performance appraisal e alta. Salariul e una, bonusul e alta. Degeaba faci job grading daca cresti salariile diferentiat dupa cum te taie capul.

    La privat salariul creste cand avansezi si cu rata inflatiei. In rest iei bonusuri de performanta daca meriti, bonusuri stabilite pentru nivelul pozitiei tale.
    Evaluarea se face din cel putin doua surse: seful (evaluarea) si angajatul (autoevaluarea). Daca vrei sa incluzi si alte surse (peers si clienti) procesul va dura mai mult si va fi mai costisitor. Nu face nimeni evaluare 360 pe post de evaluare anuala. Eventual faci evaluare 360 cand e cazul unei avansari.

    Ce vrea sa faca Deca? Dar telectualul Ciolacu? Dumnezeu stie. Cuvinte ca robust sau multifactorial nu prea au legatura cu salarizarea si bonusurile. Au in schimb corectitudinea, egalitatea, echitatea. Au auzit Deca si Ciolacu de acest trio?

    >> o colaborare cu experții în OECD (sic!)
    Sper ca acesti experti OECD sunt experti in resurse umane, nu in limbaj de lemn ca doamna doctor.

    Si ii mai iese lu’ doctor Deca un porumbel din gura. Cica profesia ar fi indeajuns de atractiva. Cu alte cuvinte nu mai e nevoie de vreo crestere de salariu, la debutanti de exemplu.

  11. În ce altă țară există așa ceva ? Eu cred că se numește discriminare…
    Una e să oferi un premiu/prima unui profesor pentru rezultate deosebite, și alta e să stabilești niște criterii, aberații pentru veniturile lunare. Deja există gradații de merit. Nu e suficient?

  12. M-me Deca este în plop și plopul în aer(e) ca, de altfel, acest guvern de adunături politice, evident, in frunte cu Mister Ciolacu, lua-l-ar dracu’! Voi ce performanțe aveți, idioților?! Pe care criterii?!

  13. inca o măsură de “succes” ca multe altele de până acum!
    Cât despre experții aduși din alte locuri …no comment,sunt rupți de realitatea școlară românească!

  14. va fi inca o bataie de joc la adresa invatamantului. la fel ca si clamata ” digitalizare” a examenelor. scanarea nu este digitalizare. birocratizeaza si mai mult examenele, aduce posibilitatea de frauda mult mai mult si greselile la corectare vor fi mult mai multe. aceste probleme s-au observat la bacul din toamna.cum poate fi ministru o fatuca asa incompetenta?

  15. Daca nu au luat BAC-ul nu e neaparat vina profesorilor. Ar putea fi dezinteresul masiv al elevilor. Nu poti face performanta cu toti derbedeii dezinteresati.

    1. Nu conteaza. Indiferent de circumstante, datoria unui profesor este sa isi invete elevii. Cheful de scoala al elevului este irelevant atat timp cat stii sa-i captezi atentia si esti interesat de propriati meseria. Stiu ca sunt si profesori care aleg sa mearga la catedra si sa turuie lectia fara sa fie interesati de cata informatie este inteleasa de elevi, dar consider ca acestia sunt o minoritate nefericita. Astfel de criterii de performanta ma motiveaza sa dau tot ce am mai bun la clasa asa ca le sustin. Haideti sa premiem performanta, nu lenea!

      1. Dl. sau dna. Anonim, sunteți cadru didactic ?

        Vorbiți din experiența la catedră în clase diferite, gimnaziu – liceu ?

        Doar întreb pt. a știi pe ce se bazează părerea dvs.

        1. Nu contează că sunt clase diferite, contează modul de predare al vostru (care de multe ori este execrabil și lasă foarte mult de dorit). Ca elevii să fie interesați de ora predată, să participe activ la aceasta și să nu mai stea cu ochii în telefoane, voi, ca profesori, trebuie să vă schimbați, drastic, modul de predare, căci nu prin dictare, neacordarea atenției, când sunteți întrebați de către ei, ce nu au înțeles din lecția predată în ora respectivă, ca să terminați mai repede și să ieșiți din clasă, ca mai apoi în ora următoare să le dați lucrare de control și teme pentru acasă extrem de multe și grele, le captați atenția și îi faceți să vină cu drag la oră. Dacă nu schimbați metoda de predare, nu veți avea decât două-trei elevi (care probabil fac și meditații, dacă este materie de examen), iar restul vor absenta în grup și atunci să nu vă mai plângeți că generația de acum este praf și ignorantă, pentru că voi sunteți principalii vinovați, nu ei.

          1. @ OanaM,
            Sau ești vreun părinte frustrat că loaza lui nu învață?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Salvați Copiii: 36% dintre părinții care lucrează în străinătate nu pot veni să îşi petreacă concediul cu copiii lor rămași în România – anchetă pe 2.000 de copii / Elevă: Dacă n-aș reuși să o văd pe cameră în fiecare seară, cred că aș plânge întruna

Mai puțin de jumătate dintre părinții care lucrează în alte țări vin în vacanţa de vară în România, în timp ce 36% dintre părinţi nu pot veni, iar 15% nu…
Vezi articolul

24 ianuarie, Ziua Internațională a Educației. Rolul pe care îl au profesorii în combaterea “discursului instigator la ură”, evidențiat de UNESCO. Curs online gratuit pentru profesori din toată lumea

Anul acesta, pe 24 ianuarie, Ziua Internațională a Educației stabilită de UNESCO, organizația semnalează importanța combaterii discursului instigator la ură, care “nu e moștenit, ci se învață”. De asemenea, UNESCO…
Vezi articolul

Cifre contradictorii. INSP și GCS dau cifre diferite pentru rata de infectare în toate județele cu număr mare de cazuri. INSP spune că Bucureștiul a trecut de duminică de rata de infectare 3 la mie, GCS anunța 2,66 pentru luni

Rata de infectare cu coronavirus a trecut de 3 la mia de locuitori în București încă de duminică, potrivit Institutului Național de Sănătate Publică (INSP). De la acest prag, școlile…
Vezi articolul

„Dictatură!”, „Să vă judece poporul!”,„Nu sunteți la piață!” – replici schimbate în scandalul din ședința comisiilor reunite de la Parlament. Intotero și Anisie au venit cu explicații la finalul zilei

Ședința comisiilor de învățământ reunite de la Camera Deputaților și Senat s-a desfășurat cu circ joi, după ce parlamentarii s-au certat între ei aproape o oră în legătură cu cine…
Vezi articolul